• MIA SD
    Äldre 31 Mar 18:06
    102283 visningar
    114 svar
    114
    102283

    40 000 i restskatt som tack för att man är Familjehem!!

    Jag vet inte om det är jag som gjort fel eller vad det är som skett!
    Jag o min man har varit familjehem under förra året, mellan feb- dec.
    Under den tiden fick vi pengar för det, en del skattefritt o en del vi skattr för. Samtidigt har jag jobbat ca 70-80% som uska på det lokala sjukhuset!
    Va faan Ska det va så här.. Nu får vi ju betala tillbaka alla pengar vi fått som familjehem. Är det nån mer som upplect det här? Vad kan jag göra förrutom att kontakta vår soc. sekreterare vilket jag gjort..

  • Svar på tråden 40 000 i restskatt som tack för att man är Familjehem!!
  • Äldre 22 Apr 16:03
    #81

    Jag kommer ringa soc direkt imorn och berätta hur orolig jag är.
    Vi har vart fosterfamilj i ett halvår ungeför.

    Vill att dom ska fixa så att jag INTE får betala nått nästa år.
    Om dom nu kan fixa det.....men frågan e bara hur ja ska säga......om jag säger att jag inte kan nått om detta så kanske dom anser jag är olämplig :/

  • Anonym (varit där)
    Äldre 22 Apr 16:12
    #82

    Det är väl ändå upp till er att kolla vad det är för pengar ni får & hur mycket ni ska betala i skatt.
    Tycker inte att Soc har så mkt med det att göra - ni får ju hem en spec från dom för varje utbetalning & där står de ju vad & hur mkt ni betalar.
    Sen kan man själv gå in & kolla med skatteverket hur mkt skatt de blir.

    Som sagt, kolla omkostnadsdelen som ngn tipsade om innan.

    Sen är det inte tacken för att du är kontaktfamilj
    Tycker att de som ställer upp som kontaktfamilj etc är oerhör generösa som tar till sig andra & bjuder på sig själv/själva.

    (Vet inte om de är själva soc-sekr som kan hjälpa dig med hur du gör ang skatten - de är nog snarare löne-avd i din kommun som sköter ut ubetalningarna som är vana att svara på såna frågor.)

    Lycka till!! & Hoppas ni inte ångrar att ni varit kontaktfamilj =)

  • aggexa
    Äldre 22 Apr 17:38
    #83

    Du får restskatt eftersom du fått utbetalat skattepliktiga ersättningar som det dragits för lite skatt på.

    Jag tycker att du ska konsultera skattejurist för att få veta vad av din ersättning som verkligen är skattefri och vilken del som är skattepliktig. Ta kontakt med soc och be dem att dra rätt skatt efter det så du inte lever upp pengar du sedan ska betala i skatt. Eller så lägger du undan de pengarna själv eller gör extra skatteinbetalningar under året.

    MIA SD skrev 2009-03-31 18:06:27 följande:


    Jag vet inte om det är jag som gjort fel eller vad det är som skett! Jag o min man har varit familjehem under förra året, mellan feb- dec. Under den tiden fick vi pengar för det, en del skattefritt o en del vi skattr för. Samtidigt har jag jobbat ca 70-80% som uska på det lokala sjukhuset! Va faan Ska det va så här.. Nu får vi ju betala tillbaka alla pengar vi fått som familjehem. Är det nån mer som upplect det här? Vad kan jag göra förrutom att kontakta vår soc. sekreterare vilket jag gjort..
  • Anonym (My)
    Äldre 22 Apr 18:40
    #84
    aggexa skrev 2009-04-22 17:38:42 följande:
    Du får restskatt eftersom du fått utbetalat skattepliktiga ersättningar som det dragits för lite skatt på.
    Skräm inte upp folk när det inte finns någon orsak till det!!

    Jag drar det igen 0ch hoppas att alla förstår:

    Kommunen redovisar två summor till skatteverket.

    1) Arvodet, som står som lön och som vi mycket riktigt ska skatta för

    2) Omkostnadsersättningen, som red0visas som kostnadsersättning. Denna ska man INTE skatta för, eftersom det inte är lön utan ersättning för de omkostnader man har för barnet.

    Däremot kan skatteverket inte veta att vi är familjehem eftersom den uppgiften inte står i den informationen kommunen skickar. Därför måste vi tala om det. Det gör vi genom att göra ett avdrag för den summan som står under kostnadsersättningar nere under Avdrag - Tjänst, ruta 06 + att vi skriver något om det under Övriga upplysningar.

    Så är här det för alla familjehem och kontaktfamiljer, likadant är det för tex dagbarnvårdare. Det finna alltså ingen orsak att kontakta någon skattejurist såvida man inte får kostnadsersättningar från fler ställen än den uppdragsgivande kommunen och inte har ordning på det.

    Enklast vore om blanketten hade en ruta för oss familjehem men å andra sidan finns det många specialfall och då skulle väl blanketten bli omöjlig att reda ut.

    Sussie, som jag sa innan behöver du inte oroa dig. Gå in på nätet och gör om deklarationen och kontakta skatteverket för att höra när du kan få tillbaka dina pengar.
  • Anonym (varit där)
    Äldre 22 Apr 19:00
    #85

    Mkt bra skrivet =)

  • aggexa
    Äldre 22 Apr 19:14
    #86

    Nu överdriver du en aning när du anklagar mig för att skrämma upp folk.
    Läs mitt inlägg nr #83 igen.
    Såklart att man ska redovisa sin omkostnadsdel. Gör man ingenting så får man såklart räkna med att ersättningen blir beskattad.
    Sen kan man ju undra över kommunens redovisning som inte klarar att göra den skattefri vs beskattningsbar.
    Familjehem ska ju inte ha intäktsfördelar över omkostnader de inte har, de ska ju grunda sig på faktiska omständigheter.

    Anonym (My) skrev 2009-04-22 18:40:39 följande:


    Skräm inte upp folk när det inte finns någon orsak till det!! Jag drar det igen 0ch hoppas att alla förstår: Kommunen redovisar två summor till skatteverket. 1) Arvodet, som står som lön och som vi mycket riktigt ska skatta för 2) Omkostnadsersättningen, som red0visas som kostnadsersättning. Denna ska man INTE skatta för, eftersom det inte är lön utan ersättning för de omkostnader man har för barnet. Däremot kan skatteverket inte veta att vi är familjehem eftersom den uppgiften inte står i den informationen kommunen skickar. Därför måste vi tala om det. Det gör vi genom att göra ett avdrag för den summan som står under kostnadsersättningar nere under Avdrag - Tjänst, ruta 06 + att vi skriver något om det under Övriga upplysningar. Så är här det för alla familjehem och kontaktfamiljer, likadant är det för tex dagbarnvårdare. Det finna alltså ingen orsak att kontakta någon skattejurist såvida man inte får kostnadsersättningar från fler ställen än den uppdragsgivande kommunen och inte har ordning på det. Enklast vore om blanketten hade en ruta för oss familjehem men å andra sidan finns det många specialfall och då skulle väl blanketten bli omöjlig att reda ut. Sussie, som jag sa innan behöver du inte oroa dig. Gå in på nätet och gör om deklarationen och kontakta skatteverket för att höra när du kan få tillbaka dina pengar.
  • Anonym (My)
    Äldre 22 Apr 20:16
    #87
    aggexa skrev 2009-04-22 19:14:13 följande:
    Nu överdriver du en aning när du anklagar mig för att skrämma upp folk.Läs mitt inlägg nr #83 igen.Såklart att man ska redovisa sin omkostnadsdel. Gör man ingenting så får man såklart räkna med att ersättningen blir beskattad.Sen kan man ju undra över kommunens redovisning som inte klarar att göra den skattefri vs beskattningsbar.Familjehem ska ju inte ha intäktsfördelar över omkostnader de inte har, de ska ju grunda sig på faktiska omständigheter.Anonym (My) skrev 2009-04-22 18:40:39 följande:
    Jag kan bara utgå från hur förskräckta vi var när vi första gången såg att vi hade 10-tusentals kronor i restskatt. Det som jag tyckte var "att skrämmas" var just den meningen jag citerade "Du får restskatt eftersom du fått utbetalat skattepliktiga ersättningar som det dragits för lite skatt på." Hade den varit lite mer generellt skriven så hade det varit en annan sak, för i princip har du ju rätt, restskatt betalar man för att man inte betalt tillräckligt med skatt på de skattepliktiga inkomster man haft under det gånga året. Nu tror jag inte att det är så för varken TS elle Sussie, utan att de har samma sits som alla andra familjehem, dvs att vi själva måste göra avdrag för just omkostnadsersättningen. Detta blev vi informerade om när vi utbildades men egentligen borde nog den informationen gå ut till alla nyrekryterade familjehem inför den första deklarationen för att undvika missförstånd.

    Håller helt med dig i den andra delen där du funderar över varför man kommunen inte kan se till att den här situationen inte uppstår. Vi har ju självklart inte, och ska inte ha, några intäktsfördelar över omkostnader vi inte har. Därför utgår ju kommunerna från en schablon som jag tror är tagen från konsumentverket och är åldersanpassad. De flesta kommuner räknar barnen i två åldersgrupper, 0-12 år och 13-18, omkostnaden höjs alltså något när barnet fyller 13. Vår uppdragskommun har tre nivåer, 0-6, 9-12 och 13-18. Barn kostar ju i regel mer när de blir äldre, både när det gäller mat, kläder och annat. Sedan kan detta även påverkas av huruvida barnen har speciella behov som handikapp eller är utåtagerande och aggresiva eller om det finns annat gör att omsorgen om barnet kan komma att kosta lite mer. Det rör sig dock inte om några fantasisummor.
  • Anonym (My)
    Äldre 22 Apr 20:23
    #88
    Anonym skrev 2009-04-22 10:31:58 följande:
    En kompis till mej som också har familjehem brukar ha restskatt på från 20 000- 60 000....Hon säger själv att jobbet hon har vid sidan om gör att hon får restskatt.(Hon har familjehem + att hon jobbar som pers.ass)Så det är nog mera vanligt än ovanligt att man får rest...
    Det kan ju bero på två saker.

    1) Hon betalar helt enkelt för lite skatt. Har man fler än en arbetsgivare måste man ju alltid vara noga med att fyllnadsbetala varje månad om det dras för lite skatt eller acceptera att få restskatt varje år. Det är ju lätt att göra upp med arbetsgivaren att de drar en bestämd summa extra varje månad eller höjer det procentuella skatteavdraget. Det rör sig bara om ett telefonsamtal till lönekontoret.

    2) Hon har inte förstått att man ska göra avdrag för kostnadsersättningarna. Ligger det på summor i storleksordningen 60.000 så skulle jag tro att större delen av problemet ligger här.

    Kan bara utgå från mig själv. I år stod det på blanketten att jag skulle betala 10.000 i restskatt. När jag gjort avdraget visar det sig att jag faktiskt får tillbaka 20.000.

    Som familjehem står det väldigt ofta att man får restskatt, just för att kostnadsersättningen står som lön. Dvs. skatteverket tycker att man ska betala skatt för den och det har man inte gjort. Har man två barn placerade och får 7000 kr för dem tillsammans så blir det 84.000 man inte skattat för. Vad det blir i restskatt kan du ju själv räkna ut. Därför MÅSTE man göra avdraget för att det ska bli rätt, eftersom det bara är 5000 kr av dessa 84.000 som är skattepliktiga.

    Och som tur är får man ju gå tillbaka flera år i tiden och ändra i sina deklarationer (5 år??).
  • TET
    Äldre 19 May 10:20
    #89

    Hej!
    Har varit familjehem i 3 år har läst gamla inägg om restskatt.
    Ersättningen rapporteras till skatteverket i sin helhet ,man skall då
    i sin deklaration dra bort omkostnadersättningen som inkomst och föra
    in det under ruta18.Detta kan man ändra på 5 år bakåt i tiden.

    TET 

  • missan­75
    Äldre 19 May 10:23
    #90
Svar på tråden 40 000 i restskatt som tack för att man är Familjehem!!