• Elesma­mma
    Äldre 1 Apr 13:58
    73813 visningar
    28 svar
    28
    73813

    Biverkningar av järntabletter?

    Jag började äta järntabletter förra veckan. Har ätit i en vecka nu. Jag har blivit jättedålig i magen, mår illa och har ont i magen. Funderar på om det har med järntabletterna att göra. Någon mer som upplevt liknande? Eller kan det vara något annat? Är i vecka 24 nu...

  • Svar på tråden Biverkningar av järntabletter?
  • Imox
    Äldre 1 Apr 13:59
    #1

    jag fick världens magknip och dålig imagen av järntabletterna, gick över efter 2 veckors andvändande.

  • Schnoo­glewoo­kiemus­h
    Äldre 1 Apr 13:59
    #2

    Det är vanligt att bli förstoppad av järntabletter.


  • Hallon­mun
    Äldre 1 Apr 14:00
    #3

    Ja om du läser bipacksedeln så kan det stämma att biverkning på järntabletterna kan vara de symtom du har. vilken sort äter du? och hur mkt?

  • sockan­1
    Äldre 1 Apr 14:00
    #4

    Det har säkert med tabletterna att göra. Är du hård i magen också?

  • Hallon­mun
    Äldre 1 Apr 14:00
    #5
    AtroCious skrev 2009-04-01 13:59:56 följande:
    Det är vanligt att bli förstoppad av järntabletter.
    ja, men lika vanligt att man blir lös i magen.
  • Elesma­mma
    Äldre 1 Apr 14:06
    #6

    Första dagarna hård men sedan i helgen lös och måste springa på toa fort som attan flera gånger om dagen. Har läst bipacksedeln och där står hård eller lös i magen i sällsynta fall...typ 1 på 10 000. Kräkningar likaså. Men jag kräks inte...mår bara väldigt illa hela tiden och har ont i magen...inte som vid förstoppning utan på annat sätt. De jag äter heter Niferex, som barnmorskan rekomenderade. Någon annan som har erfarenhet av dem?

  • Hallon­mun
    Äldre 1 Apr 14:12
    #7

    det är jättevanligt, med lös eller hård mage, det är bara söka här på FL för att få det bekräftat. Har du mycket lågt järnvärden, annars kan du prova att minska dosen, bara ta varannan dag el var tredje. Och se om magen lugnar sig, annars kanske du ska prova en annan sort. Finns mildare tex hemofor. och så kan man dricka blutsaft oxå och äta järnrik mat såklart

  • Liston­mania
    Äldre 1 Apr 14:47
    #8
    Elesmamma skrev 2009-04-01 14:06:11 följande:
    Första dagarna hård men sedan i helgen lös och måste springa på toa fort som attan flera gånger om dagen. Har läst bipacksedeln och där står hård eller lös i magen i sällsynta fall...typ 1 på 10 000. Kräkningar likaså. Men jag kräks inte...mår bara väldigt illa hela tiden och har ont i magen...inte som vid förstoppning utan på annat sätt. De jag äter heter Niferex, som barnmorskan rekomenderade. Någon annan som har erfarenhet av dem?
    Prova at ta tabletterna på kvällen, det gjorde jag o det (eller att jag ätit tillräckligt länge) gjorde magen bättre. Jag var också hård ena gången o rena jalla jalla andra. Mådde inte illa men det kändes som jag hade en klump som åkte upp o ner... Dom värsta biverkningarna kom när jag började med två st tabletter. Var nere på 106 i HB men är nu uppe i 125 (!) mer än innan jag blev gravid så det hjälper!! =)
  • Äldre 2 Apr 09:27
    #9

    Har bara ätit järntabletter en gång (var ej gravid då). Resultat = ofantlig magknip och svart diarré. Nej tack. Hoppas jag slipper nu.

  • RxQuee­n
    Äldre 2 Apr 09:28
    #10

    Jag hade så av Niferex, men bytte till Hemofer och de fungerar utan problem. Det är tydligen "snällare" mot magen.

Svar på tråden Biverkningar av järntabletter?