• Anonym (Orolig)

    Ont upptill i magen efter jag ätit=( Oavsett vad jag äter, skitjobbigt. Nån som känner igen det symptomet?

    Jag har sedan ca en månad fått ont i magen efter jag ätit, som ett bälte upptill i buken under revbenen. Gör inte jätteont men är obehagligt och molar och gör mig nere då jag ständigt känner denna "smärta" efter måltid. Och sen fortsätter det två timmar efter jag ätit och sen dyker det upp igen nästa måltid. Vissa dagar fortsätter det hela dagen och är borta när jag vaknar på morgonen för att komma tillbaka när jag äter igen.

    Någon som känner igen det?  Kan det var något farligt? Det kan väl inte vara cancer eller någon tumör i magen för då hade jag väl haft ont jämt va? Och gått ner i vikt och så?

    Det är inte gallsten för jag har haft problem med gallsten tidigare i livet men den smärtan känner jag igen, den är skarp och sitter mer på höger sida för mig. Detta verkar vara något annat.

    Så konstigt då det dyker upp oavsett vad jag äter och jag äter bra och nyttig mat så det är inte maten det är fel på heller.

    Vad kan det vara?

  • Svar på tråden Ont upptill i magen efter jag ätit=( Oavsett vad jag äter, skitjobbigt. Nån som känner igen det symptomet?
  • mollo

    Det första jag tänkte på var gallsten. för det är exakt så du beskriver det. men det kan ju vara magkatarr. eftersom det ändå sitter så nära.
    tycker du ska gå till läkaren och få medicin för det iaf. det kan ju ha med stress att göra också...
    jag har haft både gallanfall och magkatarr. men jag skulle tippa på magkatarr.

  • Anonym (Orolig)
    mollo skrev 2009-04-03 18:26:25 följande:
    Det första jag tänkte på var gallsten. för det är exakt så du beskriver det. men det kan ju vara magkatarr. eftersom det ändå sitter så nära.tycker du ska gå till läkaren och få medicin för det iaf. det kan ju ha med stress att göra också...jag har haft både gallanfall och magkatarr. men jag skulle tippa på magkatarr.

    Okej vad jobbigt att det kommer helt plötsligt och så försvinner det inte. Gallsten kan det ju i och för sig vara då jag haft problem med anfall men det var x antal år sedan. När du har haft problem mellan de riktiga anfallen (supersmärtsamma då) har det uppkommit efter måltid? Oavsett vad du ätit? Och har det varit i övre buken och som ett bälte runt liksom, inte mer åt vänster eller höger utan känns lite överallt där?


    Tack för svaret , man blir lite orolig att man har cancer i magen eller nåt:(

  • mollo

    Anonym (Orolig) skrev 2009-04-03 18:33:25 följande:


    Okej vad jobbigt att det kommer helt plötsligt och så försvinner det inte. Gallsten kan det ju i och för sig vara då jag haft problem med anfall men det var x antal år sedan. När du har haft problem mellan de riktiga anfallen (supersmärtsamma då) har det uppkommit efter måltid? Oavsett vad du ätit? Och har det varit i övre buken och som ett bälte runt liksom, inte mer åt vänster eller höger utan känns lite överallt där?
    Tack för svaret , man blir lite orolig att man har cancer i magen eller nåt:(
    Jag opererade bort min galla för ca 1 år sedan. jag hade smärtsamma anfall nästan hela tiden och fick ligga inne på sjukhus. gallstenarna gick vidare i gallgångarna så jag var tvungen att ta bort dom.
    Men i början hade jag molande värk och det var ju som ett bälte runt hela magen och bak i ryggen.
    Med magkatarren får jag ont i magen av vad jag än äter. värst är bröd, bullar och fet och stark mat. nja, nästan allt igentligen. Man får ju ont mer i mitten av magen, uppe, under revbenen. ont och så blir man sur i magen och kan inte stå upp riktig.
    Tror inte du har cancer i magen. det låter verkligen som magkatarr. eftersom du har ont varje gång du ätit något.
  • Anonym

    Jag tycker att det låter som magkatarr. Magsyran kan ju ställa till med smärta. Kommer ofta av stress.....

  • Bumms

    Jag har op bort gallblåsan och jag hade precis som du beskriver, jag fick efter varje måltid ett molande, obehaglig smärta mitt i/under revbenen, jag är bomb säker på att det är gallan om du dessutom haft anfall tidigare också, det hade jag med, sen kom den där jobbiga molande smärtan.

    Lycka till


    Milos Mamma
  • Maddisen80

    Anonym
    Hej när jag hade gallstenanfall så hade jag som dig och de kan visas sig olika, jag tog bort min galblåsa 2007 men jag har fortfarande ont i magen ,jag fick magsårstabletter de hjälpte vid maggropont men inte buksmärtorna. Du har inte gaser eller nåt ? Jag tycker du ska söka läkarvård

  • Moa38

    så har jag det nu och det är magkatarr. Äter rani-Q som hjälper hyffsat men det enda är att äta loch kokt mat i några veckor.

  • Lucefera

    Jag har så, de känns som att jag är höggravid och försöker äta för mkt.
    Trodde att de hade något med min grav att göra, men jag är bara i vecka 14..

  • Anna Panna

    Hade mycket problem med magkatarr för några år sedan och då gjorde det ont efter att jag ätit samtidigt som jag blev hungrig väldigt fort igen.
    Bananer var det enda som var ok att äta tycker jag.

Svar på tråden Ont upptill i magen efter jag ätit=( Oavsett vad jag äter, skitjobbigt. Nån som känner igen det symptomet?