• Anonym (Oroli­g)
    Äldre 3 Apr 18:22
    162212 visningar
    27 svar
    27
    162212

    Ont upptill i magen efter jag ätit=( Oavsett vad jag äter, skitjobbigt. Nån som känner igen det symptomet?

    Jag har sedan ca en månad fått ont i magen efter jag ätit, som ett bälte upptill i buken under revbenen. Gör inte jätteont men är obehagligt och molar och gör mig nere då jag ständigt känner denna "smärta" efter måltid. Och sen fortsätter det två timmar efter jag ätit och sen dyker det upp igen nästa måltid. Vissa dagar fortsätter det hela dagen och är borta när jag vaknar på morgonen för att komma tillbaka när jag äter igen.

    Någon som känner igen det?  Kan det var något farligt? Det kan väl inte vara cancer eller någon tumör i magen för då hade jag väl haft ont jämt va? Och gått ner i vikt och så?

    Det är inte gallsten för jag har haft problem med gallsten tidigare i livet men den smärtan känner jag igen, den är skarp och sitter mer på höger sida för mig. Detta verkar vara något annat.

    Så konstigt då det dyker upp oavsett vad jag äter och jag äter bra och nyttig mat så det är inte maten det är fel på heller.

    Vad kan det vara?

  • Svar på tråden Ont upptill i magen efter jag ätit=( Oavsett vad jag äter, skitjobbigt. Nån som känner igen det symptomet?
  • Äldre 3 Apr 18:56
    #11

    Det finns ju receptfria omeprazol,losec

  • Anonym (Oroli­g) Trådstartaren
    Äldre 3 Apr 19:29
    #12

    Tack snälla ni, förnuftet säger mig att det inte lär vara något jätteallvarligt för då skulle jag ju allra troligast ha andra problem och känna mig trött, gå ner i vikt och sånt. Jag mår jättebra annars förutom detta med magen bara.

    Hur länge håller magkatarr på om det är det? Detta har som sagt hållt på runt en månad, lite längre kanske. Har inte ont ständigt men vissa dagar känner jag av det hela dagen från att jag ätit frukost och framåt.

  • Anonym (Oroli­g) Trådstartaren
    Äldre 3 Apr 19:31
    #13

    Måste erkänna att jag drar mig för att gå till läkaren då jag är rädd att få något upp i baken {#lang_emotions_throwup}

  • Anonym (o)
    Äldre 3 Apr 19:37
    #14
    Anonym (Orolig) skrev 2009-04-03 19:29:16 följande:
    Tack snälla ni, förnuftet säger mig att det inte lär vara något jätteallvarligt för då skulle jag ju allra troligast ha andra problem och känna mig trött, gå ner i vikt och sånt. Jag mår jättebra annars förutom detta med magen bara. Hur länge håller magkatarr på om det är det? Detta har som sagt hållt på runt en månad, lite längre kanske. Har inte ont ständigt men vissa dagar känner jag av det hela dagen från att jag ätit frukost och framåt.
    Min magkatarr har kommit och gått i 3 år. Nu de senaste 4 månaderna har det varit riktigt hemskt. Haft så ont så jag ramlat omkull av yrsel och sånt. Äter omeprazol nu och det räcker med att jag glömmer en tablett för att det ska bli jobbigt igen. Testade en vecka utan tabletter men det fungerar inte.
  • Äldre 3 Apr 22:19
    #15

    Anonym (orolig) jag har haft magkatarr i ett år snart ,jag äter omeprazol för det

  • maamje
    Äldre 3 Apr 22:35
    #16

    exakt så har jag det också och jag har magkatarr. Är du orolig ska du självklart söka för det men annars kan du testa omeprazol den är bra.

  • Äldre 6 Apr 11:44
    #17

    TS:

    Man kan dras med magkatarr jätte länge. men det är viktigt att behandla så man har en chans att bli av med det.

    Du kommer inte få något uppstoppat där bak om du har ont i övre magen. jag lovar

  • Pebble­s82
    Äldre 6 Apr 11:50
    #18

    Jag tycker att du ska testa att prova något av de receptfria alternativen först och främst. Magkatarr är ju en sån åkomma som läkare sällan kan diagnosticera (om det inte är AKUT) förutom genom att känna på en punkt mellan där dina revben går ihop (mitt på bröstet). Är det ömt där, eller till och med gör ont - så rekommenderar de att du ska testa att köpa tabletter på apoteket och se om det blir bättre!

    Jag har haft magkatarr till och från sen jag var 15.

    Färgglad mat är bra i all ära, men paprika, tomater och broccoli exempelvis tycker magen är jättetufft att smälta. Kokt mat - inte stekt/friterad är att föredra.
    Testa även att dra ner på takten när du äter. Det är det som räddar mig för det mesta att slippa smärtan efter maten, genom att tugga igenom ordentligt och framförallt äta riktigt sakta.

  • Anonym (Laban­)
    Äldre 6 Apr 12:03
    #19

    Anonym (Orolig) skrev 2009-04-03 19:31:37 följande:


    Måste erkänna att jag drar mig för att gå till läkaren då jag är rädd att få något upp i baken
    Du lär inte få något i baken om du söker för dina symtom. Men att få en rektoskopi är rena "njutningen" jämfört med att svälja ner ett gastroskop. Skulle tippa på att det är antingen galla eller magkatarr. Det finns ytterligare en diagnos och det är magmunsbråck. Kan ge krampande smärtor och även magkatarr symtom då magsyran vill läcka uppåt.
  • Äldre 6 Apr 16:32
    #20

    Säg till om du ha kollat upp vad det är ,hoppas att de löser sig

  • Anonym
    Äldre 13 Jun 19:27
    #21

    Hej!

    Precis sådär är det för mig ochså, jag ´kan inte äta nåt utan att få riktiga magkramper som varar allt från nån timme till flera timmar, det gör jätteont. Man kanske ska kolla om det är magkatarr. Jag har fått gå hem från jobbet för det har gjort så ont ibland.

  • Äldre 14 Jun 21:27
    #22

    anonym jag kunde äta ölkorv förut ,men inte nu längre . kolla ipp så de inte är magsår eller magkatarr

  • Äldre 20 Mar 09:40
    #23

    hej jag får jätte ont i magen när jag ätit det börjar efter 1 timme det gör ont precis under revbenen det går inte över vad beror detta på?

  • Anonym (Medkä­nsla)
    Äldre 21 Mar 13:55
    #24

    Jag f

  • alu
    Äldre 7 Oct 03:13
    #25

    Det finns två saker jag kan rekommendera för ont i magen om det gör ont i matsäcken och om man misstänker att det beror på sur mage. Det första är bikarbonat. Blanda en sked bikarbonat med vatten vid ont/obehag. Känner du en lättnad efter en stund då kan du vara säker på att du har sur mage. Du köper bikarbonat i matbutiken. Sedan finns det också en naturmedicin som jag har provat med gott resultat. Den heter Gastrosan. Finns i hälsokostbutiken eller på nätet. Vid långvarig användning av dessa skulle jag kolla med läkaren i alla fall. Lycka till!

  • Anonym (Lina)
    Sat 30 Sep 2023 18:04
    #26

    Hur gick det ts??

  • Sat 30 Sep 2023 18:06
    #27

    Tråden skapades 2009-04-03 18:22:24

Svar på tråden Ont upptill i magen efter jag ätit=( Oavsett vad jag äter, skitjobbigt. Nån som känner igen det symptomet?