• Äldre 3 Apr 21:28
    75622 visningar
    45 svar
    45
    75622

    Waldorf - bra eller dåligt?

    Hej,

    jag funderar på om mitt barn ska gå på Waldorfskola eller inte. Känner några som själva har gått, och känner några vars barn går nu, och jag undrar nu vad ni på FL tycker - är det ett bra alternativ?
    Jag gillar de mer konstnärliga inslagen, men är ganska frågande kring detta med ex. helgonen, vad är det egentligen?
    Hur klarar man sig på ex. universitet eller gymnasium då man gått på Waldorfskola? Ger de en lika bred utbildning som andra skolor, klarar man av att studera i andra miljöer sen?

  • Svar på tråden Waldorf - bra eller dåligt?
  • Äldre 4 Apr 22:18
    #1

    Lite rekommenderad läsning: thewitch.se/category/sekter/

  • Äldre 4 Apr 22:20
    #2

    Och en annan: zooey.wordpress.com/

  • Äldre 4 Apr 23:02
    #3

    Tack så mycket!


  • paloma­84
    Äldre 4 Apr 23:38
    #4

    Eh, fattade inte riktigt vad det var för länkar.. eller rättare sagt, jag orkar inte läsa =)

    Mina småsyskon gick på Waldorfförskola och det passade verkligen dem!
    Min syster gick först på vanlig förskola, men där var hon helt tyst, introvert, blyg, gömde sig, satt helt paralyserad och förvirrad bland de andra barnen. Så min mamma bytte till waldorf. De var en liten grupp på 4-5 barn + en pedagog. Där började min syster att lysa och få ta plats o synas. Min yngre bror gick också där, det passade dem båda två.
    De fortsatte även i år 1-3 i skolan, i en ålders integrerad klass. Det passade min syster, då hon är väldigt driven själv, vill lära sig och har lätt att lära. Min bror däremot "försvann" lite i klassen, han behövde egentligen mer hjälp än vad han fick. De passa de inte honom att gå i en sådan klass, där man måste ta så mycket ansvar själv.

    Även jag började i Waldorf i år 1 och det passade inte mig. Jag hade sett fram emot skolan så mycket, att lära mig saker, läsa o skriva. När jag hamna där fattade jag ingenting, vi bara ritade, sjöng o lekte.. jag blev knäckt! När vi väl skulle lära oss alfabetet så skulle man skriva en bokstav på en hel sida. Jag gjorde en gång fel då jag tyckte den bokstaven blev ful så jag vill sudda och göra om. Nä, då fick jag inte det då man ska acceptera att man kan göra fel...
    Mamma lät mig byta klass och vips så hade jag gjort ut hela 1:ans mattebok på 2 veckor =)

    Det jag vill säga.. är att man måste se till Barnet, vad som passar!
    Se till barngruppens storlek, pedagogerna, barnsyn mm.
    Be att få komma dit o hälsa på.

    Jo, nu kom jag på en grej jag själv hade sån problem med på Waldorf förskolan.. Det var att varje gång jag skulle hämta mina syskon så skulle man ta pedagogen i handen och se henne i ögonen.. Det hade jag svårt för. Mamma tyckte det var trevligt, då damen faktiskt hade tagit hand om barnen. Sen de mamma tyckte var bra var den ekologiska livstilen, de sov på fårskinn, lärde sig att värna om liv o natur osv. De var ödmjuka, lugna, visade hänsyn osv. Inget stim o stök där inte.

    Lycka till

  • Äldre 5 Apr 00:02
    #5
    paloma84 skrev 2009-04-04 23:38:07 följande:
    Eh, fattade inte riktigt vad det var för länkar.. eller rättare sagt, jag orkar inte läsa =)
    Snabbsammanfattning - det är dels en mamma som tagit sina barn ur Waldorf och håller på och skriver en bok om den upplevelsen och andras...

    Dels en vuxen som bloggar om hur det var att växa upp och gå i Waldorfskola.

    Det ger lite perspektiv kanske.

    Gillar man konstnärligt/kreativt är nog en Reggio Emilia eller bara en vanlig kommunal med bra lärare ett bättre val. Waldorf vill gärna ge bilden av kreativitet och konstnärlighet - läser man på lite och ser vad de gör, inte vad de säger att de gör (notera skillnaden), så framstår det nog som ett inte helt solklart val
  • Äldre 5 Apr 10:08
    #6

    Tack paloma med!

    Det låter bra att din mamma var lyhörd på era olika behov och valde skola efter barnen! Det där med att fylla en hel sida med en bokstav känner jag igen från MIN lågstadieskola, det är nog oldschool, inte bara Waldorf... Ta i hand och titta i ögonen... undrar om det är så fortfarande, det måste jag kolla upp!
    Detta med små klasser tilltalar mig!
    Jag är lite sugen på att göra studiebesök en skoldag, på skolan...

    Reggio Emiliadagis går dottern på redan, men, det är ju som med alla former av pedagogik, det blir vad personalen gör det till, så även Waldorf. Jag har flertalet vänner som säkert skulle kunna skriva en sådan där kritisk blogg, men gemensamt för dem alla är att de gått på skola i samma stad. Den skolan var verkligen inte bra. Undrar vilken stad bloggaren gick i? Det är bra med olika perspektiv, det är just det jag vill ha!


  • Äldre 5 Apr 10:19
    #7

    Sedan kan man ju välja att titta på kunskapen (formell sådan) hos de som undervisar och i sammanhanget komma ihåg att waldorflärarutbildningen är utslängd från Stockholms Universitet eftersom den pedagogik man lär ut inte vilar på en vetenskaplig grund.

    Dvs, pedagogikens grund är rent önsketänkande vars resultat inte går att mäta eller replikera...

  • Sarame­dM
    Äldre 5 Apr 10:25
    #8

    Om man vill ha sina barn hos en sekt så är det väl bra men det är inget som jag skulle välja

  • Äldre 5 Apr 10:26
    #9
    SaramedM skrev 2009-04-05 10:25:43 följande:
    Om man vill ha sina barn hos en sekt så är det väl bra men det är inget som jag skulle välja
    Så, du anser att det är en sekt?
  • Carbon­mamma
    Äldre 5 Apr 10:30
    #10

    Hej!

    Vi ska sätta lill-killen i Waldorfförskola till årsskiftet. Har läst deras målbeskrivning ocg läroplan, "En väg till frihet" samt Christhild Ritter "Waldorfpedagogik". Utöver det har jag varit på studiebesök på tre Waldorfskolor och har nära kontakt med en lärare. Jag tycker detta passar oss och våran famil. Vi har en kille som mår jättebra av mindre grupper där han blir sedd och uppmuntrad för "HAN" inte jämförde med någon tvåårsgrupp där man ska kunna utföra vissa saker hit och dit bara för att man råkar vara si eller så gammal.
    Att kalla detta för en sekt tycker jag är fel, det är väl mer ett sätt att leva, att annamma en viss pedagogik. Men jag trort det är viktigt att man läser på innan, men de länkar som fanns här skulle jag knappast kalla för trovärdiga källor. Det är bla EN persons upplevelse, och visst, det finns säkert Waldorfskolor som är mindre bra och de som är jättebra, precis som med vilken kommunal skola som helst. Att sedan någon är missnöjd och bitter över att ha gått i Waldorfskola står ju för den personen och den personens erfarenhet från just DEN skolan.

    Nä, vill man ha mindre förekoleklass, här pratar vi om högst 8 barn på två lärare, med en närhet till natur och lugn så är nog Waldorf jättebra. Vi ska dessutom säöka till ett Waldorfkooperativ där man själv får vara delaktig i verksamheten och har stort inflytande på verksamheten. Det känns jättebra för mig iaf!

Svar på tråden Waldorf - bra eller dåligt?