• Milliz
    Äldre 3 Apr 21:54
    2248 visningar
    23 svar
    23
    2248

    Ena bröstet stenhårt. Varför?

    Sen i eftermiddags har ovansidan på mitt ena bröst varit stenhårt, svullet och ömt. Vad kan det bero på?

    Jag har låtit dottern suga från den sidan då jag har ammat henne, men det försvinner inte ändå. Jag har inte varit med om att det har varit såhär tidigare. Bara jag böjer mig lite framåt så ömmar det..

    Någon som har varit med om det och vet vad det kan bero på?

  • Svar på tråden Ena bröstet stenhårt. Varför?
  • Milliz
    Äldre 3 Apr 22:09
    #11

    Tack för alla råd. Någon som har fler råd? Alla råd mottages tacksamt! Jag som trodde att mjölkstockning är vanligast då man har en nyfödd. Dottern är ju snart sju månader så jag har ju ammat henne ganska länge..

  • buffyb­us
    Äldre 3 Apr 22:10
    #12

    du kan ju även prova en hårfön. faktiskt.. en vän till mig gjorde så..

    jag misstänkte jag hade mjölkstockning.. eller är rätt säker på det.. det va knöligt och hårt och gjorde ont som fan.. min räddning eftersom jag inte ens fatta att det va mjölkstockning det va en amningsnapp.. min son sög då ut mkt bättre.. kanske han sög dåligt från början ingen aning... fick ju det då efter mjölken runnit till.. 3:e dagen o där efter.. sen amma vi bara med nappen.. för det funka ju..


    André ska bli storebror i Juli-09
  • Äldre 3 Apr 22:11
    #13
    kexchoklad skrev 2009-04-03 22:05:33 följande:
    Jag har gjort det, men det är lika stenhårt ändå..
    Som sagt. Det kan ta ungefär ett dygn att häva stockningen. till en början tycker man inte att det är någon skillnad, men efter ett halvt dygn av idogt ammande och varmduschande brukar det bli bättre. Så har det varit för mig i alla fall.
  • Milliz
    Äldre 3 Apr 22:11
    #14
    Kalinka skrev 2009-04-03 22:08:59 följande:
    Jag har svårt att se att det skulle kunna vara något annat än mjölkstockning. Storleken på det stockade området kan ju variera lite, och till en början blir det mest hårt och inte jätteont.Hur gammal är hon, och hur ofta äter hon? Jag skulle nog börja med den stockade sidan först nästan jämt och försöka se till att det inte blir för sällan jag ammar på den friska sidan också. Jag tror att jag försökte se till att amma från den friska sidan ca var 4:e-5:e timme.
    Hon är sju månader snart. Så hon ammas inte så ofta längre. Det kan bli ett hopp på ganska många timmar ibland då hon äter vanlig mat mitt på dagen tex.
  • carola­1977
    Äldre 3 Apr 22:13
    #15

    Jag fick ofta så och jag kallade det början till mjölkstockning för jag tyckte inte det var så illa som "riktig" mjölkstockning. För mig berodde det nog på white spots, www.amningshjalpen.se/radgivning/whitespots.htm. Jag löste det oftast med varma bad och tipsen som står en bit ned på den här sidan www.growingpeople.se/templates/Page.aspx. Lycka till!

  • Äldre 3 Apr 22:15
    #16
    kexchoklad skrev 2009-04-03 22:11:30 följande:
    Hon är sju månader snart. Så hon ammas inte så ofta längre. Det kan bli ett hopp på ganska många timmar ibland då hon äter vanlig mat mitt på dagen tex.
    Min dotter var 6 månader när jag fick det senaste gången (nu är hon snart 1 år). Hon åt ett mål mitt på dagen då, men fick gå tillbaka till helamning tillfälligt för att häva stockningen. Det är absolut inte farligt att göra så.
  • Milliz
    Äldre 3 Apr 22:15
    #17
    Kalinka skrev 2009-04-03 22:11:21 följande:
    Som sagt. Det kan ta ungefär ett dygn att häva stockningen. till en början tycker man inte att det är någon skillnad, men efter ett halvt dygn av idogt ammande och varmduschande brukar det bli bättre. Så har det varit för mig i alla fall.
    Okej, jag får försöka med det då. Det är bara ett problem, tösan sover ibland hela natten så det kan vara 8 timmar tills hon vaknar och vill äta nästa gång. Och så är hon så pass stor att hon inte vill äta så ofta längre+ att hon äter vanlig mat också (blir inte mätt annars) Hur löser man det då?
  • Milliz
    Äldre 3 Apr 22:17
    #18
    Kalinka skrev 2009-04-03 22:15:10 följande:
    Min dotter var 6 månader när jag fick det senaste gången (nu är hon snart 1 år). Hon åt ett mål mitt på dagen då, men fick gå tillbaka till helamning tillfälligt för att häva stockningen. Det är absolut inte farligt att göra så.
    Jag kanske får helamma henne i någon dag då, hon får väl äta jämt då istället det är väl det bästa antar jag.
  • Äldre 3 Apr 22:19
    #19
    kexchoklad skrev 2009-04-03 22:17:25 följande:
    Jag kanske får helamma henne i någon dag då, hon får väl äta jämt då istället det är väl det bästa antar jag.
    Precis. Man får göra så någon dag eller 2, och sen gå tillbaka till vanliga rutiner igen.
  • vittra
    Äldre 3 Apr 22:20
    #20
    kexchoklad skrev 2009-04-03 22:11:30 följande:
    Hon är sju månader snart. Så hon ammas inte så ofta längre. Det kan bli ett hopp på ganska många timmar ibland då hon äter vanlig mat mitt på dagen tex.
    Det är väl vad jag förstått vanligt också att man får mjölkstockning när man drar ner på amningen, ibland om tillgången är mer än efterfrågan blir det mjölkstockning.
  • Äldre 3 Apr 22:24
    #21

    Du kan ställa dig på alla fyra som en hund över babyn och låta bröstet hänga medans hon suger. Om du står så rätar mjölkgångarna ut sig och det häver stockningen. Känns kanske inte som en behaglig amningsställning men funkar faktiskt bra.

  • Milliz
    Äldre 3 Apr 22:24
    #22
    vittra skrev 2009-04-03 22:20:49 följande:
    Det är väl vad jag förstått vanligt också att man får mjölkstockning när man drar ner på amningen, ibland om tillgången är mer än efterfrågan blir det mjölkstockning.
    Jo, jag har också hört det. men det är någon vecka sen jag började ge henne ett helt mål mat på dagen. Men det kanske dröjer ett tag innan man får mjölkstockning?
  • Milliz
    Äldre 3 Apr 22:26
    #23
    Älgen skrev 2009-04-03 22:24:28 följande:
    Du kan ställa dig på alla fyra som en hund över babyn och låta bröstet hänga medans hon suger. Om du står så rätar mjölkgångarna ut sig och det häver stockningen. Känns kanske inte som en behaglig amningsställning men funkar faktiskt bra.
    Haha, det lät lite roligt Jag kanske får testa det!
Svar på tråden Ena bröstet stenhårt. Varför?