• Anonym (&)
    Äldre 3 Apr 23:50
    76953 visningar
    6 svar
    6
    76953

    Hög kalciumvärden

    Hej alla!!

    Fick ett samtal från min husläkare idag om de proverna jag tog förra väckan. Det visades att jag har högt kalcium värden och de vill att jag ska ta nya prover nästa vecka.

    Är det någon av er som har haft det?? Vad har det berott på??
    Vad hade ni för symtomer?? Vad var det för behandling ni fick??

    Googlade lite om det men hittar inget vettigt så jag hoppas på att ni kan förklara för mig o bäretta .

    Kram kram till er denhär fredakväll till er som är uppe såhär sent o läser detta.

  • Svar på tråden Hög kalciumvärden
  • Äldre 4 Apr 00:04
    #1

    Jag tror att de vill veta om du har problem med bisköldkörtlarna eller njurarna, den här beskrivningen tyckte jag var hyfsat begriplig utan läkarexamen, jag har förkortat/ändrat den lite lite på ett par ställen för att öka läsbarheten:

    Hyperparathyreoidism

    Bakgrund - Normala förhållanden:

    Bisköldkörtlarna (parathyroidea) sitter framtill på halsen men bakom sköldkörteln och är därför inte synliga eller möjliga att känna utifrån. Bisköldkörtlarna är oftast fyra till antalet, två på vardera sidan.

    Genom sitt hormon ? parathormon - reglerar dessa körtlar
    koncentrationen av kalcium i blodet. Under normala förhållande ökar frisättningen av hormon när kalcium sjunker, och minskar när kalciumnivån stiger. Parathormon upprätthåller en normal koncentration av kalcium i blodet genom att motverka förlust av
    kalcium via njurarna och genom att frigöra kalcium ur skelettet.

    Dessutom ökas upptaget av kalcium i tarmen från födan. Den senare effekten förmedlas av vitamin D, som finns i olika former. Parathormon stimulerar kroppens bildning av verksamt vitamin D.

    Kalcium är av stor betydelse för funktionen i många celler t ex för sammandragning i muskelceller, nervimpulser och frisättning av viktiga substanser från olika celler. Normalt är kalciumvärdet i blodet mycket noga reglerat.

    Vad menas med hyperparathyreoidism ? (överaktivitet i bisköldkörteln)

    Hyperparathyreoidism innebär att det frisätts mer parathormon än normalt. Följden blir att kalciumnivån i blodet är högre än normalt.

    Två olika typer av diagnosen:

    A. Primär hyperparathyreoidism (pHPT) innebär att den ökade frisättningen av parathormon är en följd av en sjukdom i en eller flera bisköldkörtlar.

    Oftast ( 80 ? 85 % ) rör det sig om att det i körtlarna uppkommit en godartad knuta (adenom) som kan frisätta parathormon.

    En allmän tillväxt av alla cellerna i samtliga bisköldkörtlar (hyperplasi ) orsakar ungefär 15 % av alla fall av pHPT.

    Oftast uppkommer pHPT utan att vi vet orsaken. I vissa fall utgör pHPT en del av ärftligt betingade rubbningar i flera hormonella organ.

    B. Vid sekundär hyperparathyreoidism sker en ökad frisättning av parathormon som en följd av att andra sjukdomar i kroppen medfört att nivån av kalcium sjunker, och då stimuleras bisköldkörtlarna till ökad aktivitet. Detta förekommer t ex hos patienter med nedsatt njurfunktion.

    Hur vanligt är primär hyperparathyreoidism ?

    Sjukdomen är något vanligare hos kvinnor än hos män och förekommer hos 2 ? 3 % av kvinnor efter klimakteriet. Sjukdomen blir vanligare med stigande ålder. Många fall är lindriga och ger inga eller bara obetydliga symptom och upptäcks därför inte alltid.

    Vilka är symtomen ?

    Endast lätt förhöjda kalciumvärden medför ofta inga symtom för patienten.
    Allt högre kalciumvärden kan ge tilltagande symtom från olika organ såsom stora urinmängder, förstoppning, huvudvärk och trötthet. Risken att bilda njurstenar ökar. Nedstämdhet, koncentrationssvårigheter, sämre intresse för omgivningen och oförmåga att ta nya initiativ är
    andra inte ovanliga besvär. Primär hyperparathyreoidism upptäcks relativt ofta i samband med rutinmässig blodprovstagning. Många av dessa patienter saknar typiska symtom eller har en
    något diffus symtombild.

    Behandling

    Idag är kirurgisk behandling det enda som kan normalisera bisköldkörtelfunktionen.
    Allapatienter med symptom rekommenderas vanligen operation, varvid den sjuka körteln tas bort.

    Indikationen för operation kan diskuteras i de fall kalciumvärdet bara är lätt - måttligt förhöjt och patienten inte har några säkra symptom. Här väger man in nivån av kalciumvärdet, patientens ålder samt i vad mån njurfunktion och skelett är påverkade, när man skall ta
    ställning till om en operation skall rekommenderas. Med ultraljud eller isotopundersökning kan man försöka lokalisera den sjuka körteln innan operation. I dessa fall kan ingreppet göras mer riktat mot den sjuka körteln.

    --
    källa: www3.svls.se/sektioner/endokrin/pages/informationsblad/HyperparathyreodismRev04.pdf

    (text utgiven av Svenska Endokrinologföreningen)

  • Anonym (&) Trådstartaren
    Äldre 4 Apr 08:43
    #2

    Hej o tack för svaret.

    Läste igenom allt du har skrivit, o symtomer som du skrev har jag, inte alla men många.

  • Anonym
    Äldre 7 May 17:39
    #3

    Hej TS! Hur var de andra proverna och vilka prover är det du skulle ta?
    Ska själv ev utredas för detta...

  • Äldre 28 May 18:52
    #4
    Anonym (&) skrev 2009-04-04 08:43:34 följande:
    Hej o tack för svaret.

    Läste igenom allt du har skrivit, o symtomer som du skrev har jag, inte alla men många.
    Hej ! Fick brev idag från min läkare samma svar som du ,  och tackar jag också för svar jag har som du många av symtomen , jag har även problem med hjärtat och har varit i Linköping ablation och ha även struma äter levaxin mot det har tagit bort min livmoder då det var förändringar på den detta gjorde jag vid 45 års ålder allt hände på ett halvår fick sedan laktosintolerans allt på et halvår gick sedan in i väggen undrar om allt har en sammanhållning  
  • Äldre 7 Apr 11:45
    #5

    Har också en fråga om detta ämnet. Mitt kalcium var 2,8, läkaren har gett mig remiss till endokrin. Alla prover visar på hypokalcemi. Vad har ni för erfarenheter om detta?

  • Anonym (Jag också)
    Äldre 31 Aug 11:23
    #6

    Hoppas på svar i en gammal tråd.

    Står i min journal "lätt hyperkalcemi" men jag har inte fått någon som helst återkoppling eller uppföljning av detta.

    Proverna togs i samband med lunginflammation.

Svar på tråden Hög kalciumvärden