• Äldre 7 Apr 19:54
    25752 visningar
    30 svar
    30
    25752

    Mögel i hus ?

    Jag vet att mina föräldrar har mögel i hus, men dom vill inte lyssna på mig.
    fixade nr o ett special pris på Anticimex som kom ut till dom för att mäta luften i grunden, dom ville sätta in avfuktningsmaskin då det är fukt under till.
    Dom bara ignorerar när jag säger det.
    jag får alltid tvätta min sons kläder i 60grader när han varit där. han har tom special kläder som dom köpt till honom. för vill inte förstöra hans fina vardagliga kläder.
    När man går in är det som ett slag i huvudet av doften. Det luktar så otroligt stark och sätter sig direkt.
    Ville inte att min son ska komma dit mer då det är så farligt. vill inte att han ska bli sjuk pga deras envishet.

    Någon som vet ? erfarenheter?
    hört att miljö o hälsoskydd från kommunen kan komma och kolla upp ? någon som vet hur mtk sådant kostar ?
    någon som vet ifall man kan skicka klädes plagg på test för o kolla om det är mögel, eller det funkar inte så?

    jag är 200procent säker på det är mögel, alla andra från min "ingifta" familj känner lukten o säger samma sak. men medans min riktiga släkt vill inte erkänna.
    Dom blri ju sjuka av att bo sådär. Det har ju pågått flera år, om inte ens 10-20år minst.
    Men inte förrens nu när man fick barn känner av de, då han kommer hem och luktar som han gör.
    jag vill inte längre gå in i huset. får hela tiden komma med bortförklaringar när jag inte vill dit när dom bjuder hem en, för jag orkar inte dra upp det hela tiden.

    hade bara önskat om jag kunde skickat iväg något föremål plagg från deras hus med den inbitna doften , på test där dom kan säga att det är mögel så man kan komma hem och visa svart på vitt. att dom får tummarna ur ###### och få hem en som sanerar hela huset.
    Känns som det är enda chansen. Men vad kostar sådant ?? och vart skickar man det ??

  • Svar på tråden Mögel i hus ?
  • Sar
    Äldre 8 Apr 00:28
    #1

    De får ju anmäla in till sitt försäkringsbolag att de misstänker mögel. De har väl hemförsäkring?

    jag skulle INTE låta mitt barn vara i ett mögligt hus och dina föräldrar måste väl själva vara medvetna om att det är en hälsorisk både för barnbarnen men framförallt för dem själva! De vill väl uppleva en lång tid med sitt barnbarn och inte bli sjuka i förtid?!

  • Snossa­n
    Äldre 8 Apr 00:33
    #2

    Kompisar på landet som hade hittat svamp/mögel i grunden och golvet. När anticimex kom hade han bara pekat på mamma och barnen ni går nu och du sa han till pappan packar det viktigaste. I helgen brann huset. Inget förutom takplattorna fick dom ta från huset som i princip var ny renoverat från topp till tå. Dom får inte en krona från försäkringsbolaget för går bara att försäkra sig hon anticimex för den svampen. Nya lån blir det inte heller för nytt hus eftersom det gamla(insatsen) var dom tvunga att bränna ner.   Så så sorgligt. Nu bor dom i hyres lägenhet och betalar lån för ett hus som inte finns längre. Så mögel och svamp är inget att leka med. 

  • Bispan
    Äldre 8 Apr 01:30
    #3
    Snossan skrev 2009-04-08 00:33:58 följande:
    Kompisar på landet som hade hittat svamp/mögel i grunden och golvet. När anticimex kom hade han bara pekat på mamma och barnen ni går nu och du sa han till pappan packar det viktigaste. I helgen brann huset. Inget förutom takplattorna fick dom ta från huset som i princip var ny renoverat från topp till tå. Dom får inte en krona från försäkringsbolaget för går bara att försäkra sig hon anticimex för den svampen. Nya lån blir det inte heller för nytt hus eftersom det gamla(insatsen) var dom tvunga att bränna ner.   Så så sorgligt. Nu bor dom i hyres lägenhet och betalar lån för ett hus som inte finns längre. Så mögel och svamp är inget att leka med. 
    Men, hade de inte misstänkt något innan de hittade svampen och möglet? Ingen lukt och inget annat?
  • Äldre 8 Apr 09:34
    #4
    Snossan skrev 2009-04-08 00:33:58 följande:
    Kompisar på landet som hade hittat svamp/mögel i grunden och golvet. När anticimex kom hade han bara pekat på mamma och barnen ni går nu och du sa han till pappan packar det viktigaste. I helgen brann huset. Inget förutom takplattorna fick dom ta från huset som i princip var ny renoverat från topp till tå. Dom får inte en krona från försäkringsbolaget för går bara att försäkra sig hon anticimex för den svampen. Nya lån blir det inte heller för nytt hus eftersom det gamla(insatsen) var dom tvunga att bränna ner.   Så så sorgligt. Nu bor dom i hyres lägenhet och betalar lån för ett hus som inte finns längre. Så mögel och svamp är inget att leka med. 
    FY VAD hemskt :S

    Som tur är så har mina föräldrar ett annat hus också, o inga lån på några hus.
    Men det känns som detta hus dom bor i nu, det finns ingen räddning.
    SÅ känner jag, även om man skulle sanera kan jag inte förstå hur lukten någonsin skulle försvinna, den är så inbiten i allt. Skulle jag ex få för mig att ta med lite mat därifrån som blivit lagad så går den inte att äta här hemma, för mögellukten har satt sig o d smakar :S .......
    Den är fasansfull. man får ont i huvudet.
    Sar skrev 2009-04-08 00:28:05 följande:
    De får ju anmäla in till sitt försäkringsbolag att de misstänker mögel. De har väl hemförsäkring? jag skulle INTE låta mitt barn vara i ett mögligt hus och dina föräldrar måste väl själva vara medvetna om att det är en hälsorisk både för barnbarnen men framförallt för dem själva! De vill väl uppleva en lång tid med sitt barnbarn och inte bli sjuka i förtid?!
    Ja dom har ett försäkringsbolag,så visst hade dom kunnat anmäla det . jag har hotat med att vi inte kommer dit mer om dom inte tar tag i det. Men dom envisas om att det inte är något. Deras bekanta säger att dom känner inget. O dom litar hellre på dom än på mig.
    Men det är jag som lämnar mitt barn där, det är jag som får hem honom igen o känner det i kläderna. TOM I håret, får tvätta det som en galning på honom. det blir som en kropps sanering DiREKT!.
    Dom tycker jag överdriver. men ja mena ja låter honom inte ens ha hans kläder där, BARA DE borde väl skrika NÅGOT är fel.
    o nu är d fukt undertill o dom tror det ska bli bra med en avfuktare under.
    som jag tjatat nu sen man flyttade hemifrån för 6år sedan.
  • Sar
    Äldre 10 Apr 00:01
    #5

    Men släpp inte dit barnet förrän de tagit dit någon med mögelhund!
    Stå för det själv om de inte tror dig.

  • Äldre 10 Apr 08:38
    #6
    Snossan skrev 2009-04-08 00:33:58 följande:
    Kompisar på landet som hade hittat svamp/mögel i grunden och golvet. När anticimex kom hade han bara pekat på mamma och barnen ni går nu och du sa han till pappan packar det viktigaste. I helgen brann huset. Inget förutom takplattorna fick dom ta från huset som i princip var ny renoverat från topp till tå. Dom får inte en krona från försäkringsbolaget för går bara att försäkra sig hon anticimex för den svampen. Nya lån blir det inte heller för nytt hus eftersom det gamla(insatsen) var dom tvunga att bränna ner.   Så så sorgligt. Nu bor dom i hyres lägenhet och betalar lån för ett hus som inte finns längre. Så mögel och svamp är inget att leka med. 
    hur långt efter brann huset från att dom fick veta att det var mögel i det?
  • Äldre 10 Apr 08:58
    #7
    Sar skrev 2009-04-10 00:01:34 följande:
    Men släpp inte dit barnet förrän de tagit dit någon med mögelhund! Stå för det själv om de inte tror dig.
    har läst rundor lite att man kan få dit en mögelhund. vilket verkar
    det smartaste med tanke på att det inte går att se me blotta ögat.

    JAG ska stå på mig, det är inget att leka med. o det är sjukt dom
    vågar ta risken pga deras envishet.
  • Snossa­n
    Äldre 11 Apr 05:05
    #8
    Bispan skrev 2009-04-08 01:30:04 följande:
    Men, hade de inte misstänkt något innan de hittade svampen och möglet? Ingen lukt och inget annat?
    Nä ingen misstanke alls. Ingen lukt. Han gick igen en golvbräda i hallen va så det började
  • Snossa­n
    Äldre 11 Apr 05:08
    #9
    Tina83 skrev 2009-04-10 08:38:40 följande:
    hur långt efter brann huset från att dom fick veta att det var mögel i det?
    2 månader tror jag innan dom brände ner det.
  • Snossa­n
    Äldre 11 Apr 05:09
    #10

    Deras minsta va en vecka gammal

Svar på tråden Mögel i hus ?