• Äldre 11 Apr 00:22
    31975 visningar
    6 svar
    6
    31975

    Ont i en punkt i ena bröstet vid tryck...hjälp?!

    Hej,

    Jag är 28 ar, äter p-piller sen flera ar tillbaka och har inga barn. Oftast brukar jag fa lite ömma bröst innan mens som sen gar över utan att det är mer med det. Jag har nu dock känt en viss ömhet i ca tva veckor när jag rakat komma at bröstet trots att jag bara är i början av cykeln. Och ikväll insag jag plötsligt att det skarpa smärtan bara sitter i ena brösten, i en punkt. Försökte undersöka bröstet sa som de visar en i tidningar, och hittar som en punkt mer pa undersidan nära bröstvartan...som gör väldigt ont om jag trycker eller kommer at. Det sticker inte ut eller sa utan verkar mer lite djupare. Det är svart att avgöra om en det är en "klump" da det gör sa ont när jag trycker. Har försökt googla och det verkar inte helt bra att det bara är i ena bröstet och att det inte är innan mens. Vet nagon vad detta kan vara? Inbillar mig det värsta (cancer) men min man mumlar nagot om att cancer väl inte brukar göra ont. Vet nagon vad detta kan vara? Har fler ont bara i ena bröstet pa detta sätt och är det normalt? Snälla lugna mig för jag är livrädd helt plötsligt. Kan tillägga att jag för tva ar sedan var med om att ha hyperömma och känsliga bröst i nagra veckor som sen bara gick över av sig självt...men det var da i bada brösten som sagt. Kan nu heller inte minnas att jag skulle ha slagit mig pa nagot sätt.

  • Svar på tråden Ont i en punkt i ena bröstet vid tryck...hjälp?!
  • Fille Fjonka­n
    Äldre 11 Apr 00:31
    #1

    Kanske en inflammerad körtel av något slag. Du har ingen förkylning på gång?

    Vad jag har hört gör cancer inte ont. Men självklart ska du söka hjälp för att få veta vad som pågår. Om inte annat så för att slippa oroa dig. Finns Vårdguiden där du bor, så kan du ju ringa redan nu och kanske få lugnande svar. Annars boka tid direkt efter helgen.

    Lycka till!


    / Fille med Kisen -03, Tösen -05 & Pysen -07
  • Äldre 11 Apr 00:34
    #2

    Det spelar ingen roll om det är på en sida eller två, man kan ha helt "normala" besvär ändå.

    Är du orolig så be en läkare som kan bröstcancer klämma på dig. Det gjorde jag efter tre månader med konstant mycket ömhet på en sida när det t o m kändes när jag skulle sova. Det enda jag fick veta var att jag hade mastalgit, liksom väldigt mpånga andra kvinnor.

    www.helsingborgslasarett.se/patienterochanhoriga/sjukdomarochradgivning/brostsjukdomar/ommabrostmastalgi.4.2ac9829d108e7756ad5800017424.html

    De gör inte ens någon annan undersökning om det inte finns en distinkt knuta/avvikande vävnad i brösten.

  • Äldre 11 Apr 08:42
    #3

    Tack sa mycket för svaren. Sa man kan ha mastalgi även om man inte ammar? Jag trodde att det pa nagot sätt hangde ihop. Jag hoppas att det bara är nagot sadant. Det känns nästan som nagon sorts inflammation i och med att det gör SA ont. Det konstiga är att jag nu pa morgonen känner en viss ömhet fran att ha kännt ganska försiktigt pa detta onda ställe igar. Sa smärtsamt var det.

  • Äldre 11 Apr 08:48
    #4

    Och jag ska absolut ta kontakt med läkare efter helgen. Tyvärr befinner jag mig dock för tillfället utomlands sa för att inte bli helt knäpp av oro ville jag iaf höra här om nagon upplevt nagot liknande. Och visst, stress-relaterat skulle det absolut kunna vara. Jag har ett väldigt stressigt jobb med konstant stress...antingen över att det är sa mycket att göra eller över att jag inte är bra nog, huruvida jag hanterade ett ärende professionellt nog, självständigt nog, om jag sa rätt saker...egentligen är det...väldigt väldigt tufft.

  • 3 Barnsm­amma 06 09 11
    Äldre 16 Apr 14:41
    #5

    Jag har ont vid sidan av bröstet. Som en knöl där. Ska få komma till bröstmottagningen och ta prov och mammografi.

  • 3 Barnsm­amma 06 09 11
    Äldre 16 Apr 14:42
    #6

    Såg nu det var en gammal tråd. Hoppas det fått bra för dig ta

Svar på tråden Ont i en punkt i ena bröstet vid tryck...hjälp?!