• Corret­je
    Äldre 11 Apr 22:02
    9156 visningar
    41 svar
    41
    9156

    Tips mot röda rumpor?!

    Min pojk (7,5 månader) har fått jätte röd rumpa. Det började lite smått med röda prickar för några veckor sedan. Sedan dess har jag försökt byta blöjmärke, jag har försökt med våtservetter, försökt bara tvätta i vatten, tagit på mycket kräm (idomin), luftat så mycket som möjligt (men kommer försöka göra det ändå mer)... Inget har hjälpt. Det har blivit värre.
    Nu har han massor av röda prickar och rodnad, det är jätterött och ser verkligen ut att göra ooooont, även om han inte verkar tycka det.

    Någon som har tips om vad jag kan göra???

  • Svar på tråden Tips mot röda rumpor?!
  • Äldre 12 Apr 10:36
    #31

    jag använde puder till min sons röda rumpa.....hade vaselin innan men har gott lver till puder och han har inte haft nån röd rumpa sens dess....

  • Äldre 12 Apr 10:37
    #32

    har testat många salvor mot röd rumpa, så röd att det börjat bli små sår, men den som e allra bäst e faktiskt zinkzalva, helt toppen!!


    Nu e dom här: MOLLY 071123,NEILA 090327
  • MissLi­llan
    Äldre 12 Apr 10:38
    #33

    jag hade testat med en mild steroid typ hydrokortison ifall det är prickigt och inte bara rodnad och ser infekterat ut.

  • Äldre 12 Apr 10:45
    #34

    Har inte läst från början, men Inotyol är den bästa salvan mot röd rumpa!!

  • Äldre 12 Apr 12:46
    #35

    smörj inte så mycket, så kommer luften inte åt huden. Bara smöjra tunt lager. :) Har bara läst TS, hoppas han blir bättre snart!

  • Annsof­ieHuss­ein
    Äldre 12 Apr 15:26
    #36

    INOTYOL e riktigt bra...den salvan har hjälpt min dotter jätte mycke...hade till och med fått sår så röd hon va och salvan tog bort ALLT på ett par dagar bara

  • Miniig­irl
    Äldre 12 Apr 15:31
    #37

    Jag har använt zinksala, som jag sedan pudrat med kroppspuder över, blir som en skorpa över nästan...så, när sonen sen har bajsat mer så kommer det lixom inte åt det röda! tycker det funkar kanon! Sonen har alltid jättelätt fått röd rumpa, förut körde jag med enbart zinksalva, men tyckte inte det funkade lika bra då, även om det funkade bra då med! men, bäst är att ha med puder oxå:)

  • Äldre 12 Apr 20:26
    #38

    Det som funkat jättebra hos oss med älsta sonens röda rumpa är inotyolsalva. Den är kanonbra och fet/täckande. Sen kan det vara så att blöjan sitter för tight mot rumpan (vilket märke det än är).

    Det vi då gjort är att efter vi smörjt den röda rumpan och satt på blöjan, så har vi liksom dragit dragit i blöjan nertill så den inte är kloss emot rumpan. Sen har vi inga små kalsonger som håller blöjan på plats utan nu i vinter körde vi med långkallingar direkt + byxor sen :P... (var tips från vår dagmamma). De röda rumpan försvann fort efter det.

    Orsaken till den röda rumpan kan vara *för tät blöja
    *irriterande urin (isf så tvätta med enbart vatten, och duscha/bada nån gång i veckan)
    *byta kissblöja oftare (vissa byter alldels för sällan).
    *Använd torra tvättlappar med vanligt vatten isf färdiga blöta tvättlappar (vår som tålde inte dem alls utan blev röd jämt efter det)... använde dem bara vid akuta behov om vi var borta utomhus och inte hade tillgång till rinnande vatten.
    *frätande bajs, (tex vår son hade sån avföring när han fick tänder)

    Hoppas mina tips var något att ha, de har funkat kanon för oss iaf.


    Mamma till Robin och Anton
  • Corret­je
    Äldre 12 Apr 20:42
    #39

    Tackar verkligen för alla tips!!!

  • Äldre 12 Apr 20:51
    #40

    Vi använder bepanthen salva, den är kanon.

  • Lyckli­gLine
    Äldre 16 Jun 20:43
    #41

    Min dotter har precis varit jätteröd och nästan sårig. Vi tvättade enbart med vatten, torkade försiktigt. Sen smörjade vi in med babyolja och lät det lufttorka. Och till sist inotyol!! VArje blöjbyte tar en evighet men man ser skillnad riktigt fort...

Svar på tråden Tips mot röda rumpor?!