• Valian­t Prinss­esan
    Äldre 12 Apr 23:33
    25666 visningar
    18 svar
    18
    25666

    Söka fonder för att kunna gå till tandläkaren?

    Jag har ett stort bekymmer å ja blir bara dummar för va dag som går, tror snart att allt kommer sluta jätte illa.

    Jag har inte råd att gå till tandläkaren. Jag har inte ett öre över att gå dit å har inte vart där på 5 år. Jag är skit nojjig för att mina tänder snart ska trilla ut å ja kommer vara tandlös inom ett år.

    Jag har pratat med olika tandläkare men ingen vill kolla min mun å gå med på en avbetalning.

    Så nu undrar ja om det går att söka fonder för att kunna gå till tandläkaren?

    Jag lever med min sambo, vi lever på min sjukersättning, ja betalar allt här hemma å det finns ca 700-1100:- över då alla räkningar är betalda. Det finns ingen som vill låna mig pengar heller så ja vet inte hur ja ska göra.

    Är det någon som vet om det går, å vart kan man vända sig då?
    Jag håller på å bli tokig, e jätte nojjig å är nervös hela tiden.
    Snälla hjälp

  • Svar på tråden Söka fonder för att kunna gå till tandläkaren?
  • Anneli­eTyres­ö
    Äldre 13 Apr 01:31
    #1

    Be din sambo skaffa sig ett jobb så har du nog råd.

  • Blyger
    Äldre 13 Apr 09:43
    #2

    I krisfall kan du söka denna kostnad hos soc....

    Men jag håller med inlägg 1... vad gör din sambo?

  • Blommy­Ness12
    Äldre 13 Apr 09:45
    #3
    Blyger skrev 2009-04-13 09:43:37 följande:
    I krisfall kan du söka denna kostnad hos soc....Men jag håller med inlägg 1... vad gör din sambo?
    Sambon lever också på sjukersättning skriver ju TS.
  • angeli­ka sjödin
    Äldre 13 Apr 09:46
    #4
    BlommyNess12 skrev 2009-04-13 09:45:09 följande:
    Sambon lever också på sjukersättning skriver ju TS.
    Det står att dom lever på hennes sjukersättning
    Patrik 4mars -06, Theresia 27aug -07 & Andreas 24nov -08, skulle aldrig byta bort mitt liv
  • Blommy­Ness12
    Äldre 13 Apr 09:46
    #5

    angelika sjödin skrev 2009-04-13 09:46:02 följande:


    Det står att dom lever på hennes sjukersättning
    aaaaha.. Men då TS tycker jag att du får be din sambo skaffa egen sjukersättning/skaffa ett jobb
  • Traile­r T
    Äldre 13 Apr 09:48
    #6

    varför har inte din sambo någon inkomst?

    Man kan söka fondmedel hos kyrkan..Prata med en Diakon så kan du få hjälp med ansökan..Inte säkert det går men du kan alltid testa

  • helena­sthlm
    Äldre 13 Apr 09:51
    #7

    Jag skulle aldrig betala alla kostnader för sambon.

    Du bör nog tänka om...

  • Valian­t Prinss­esan
    Äldre 13 Apr 13:21
    #8

    Tack ni alla för ni svarade.

    Min sambo söker jobb i dagsläget finns det ju inte så många jobb som kan få fast han söker. Han är en flitig arbesökare men som sagt han är arbets lös.

    Om det handlade om att lever oxå på mina sjkuersätning hade tråde handlad om det, vilket den inte gjorde utan handla om det fanns några fonder man kunde söka för att kunna gå till tandläkren.

  • helena­sthlm
    Äldre 13 Apr 16:52
    #9

    Je men alla reagerar ju på att din sambo inte har nån inkomst, hur kommer det sig?

    Varför inte göra avbetalning? det gör ju alla andra som går till tandläkarn, inte pungar dom ut 2000 spänn bara så där.

    Gå till kyrkan.

    Där får du ju säkerligen samma fråga- varför du betala för din sambo.

  • gullic­an
    Äldre 13 Apr 17:17
    #10

    Valiant Prinssesan skrev 2009-04-13 13:21:45 följande:


    Tack ni alla för ni svarade.Min sambo söker jobb i dagsläget finns det ju inte så många jobb som kan få fast han söker. Han är en flitig arbesökare men som sagt han är arbets lös.Om det handlade om att lever oxå på mina sjkuersätning hade tråde handlad om det, vilket den inte gjorde utan handla om det fanns några fonder man kunde söka för att kunna gå till tandläkren.
    Men det är ju inte så konstigt att folk reagerar på hur ni har det. Du har inte råd att gå till tandläkaren och har inte varit där på 5 år, naturligtvis till stor del beroende på att du försörjer både dig själv och din sambo på din lilla sjukersättning. Visst kan du söka fonder, men de är mest för ensamstående med eller utan barn som därför har det knapert.

    Mitt råd är istället att gå till Soc och ansöka om försörjningsstöd varje månad, ni lever ju helt klart undernormen om ni bara har din sjukersättning. Då får din man också förmodligen någon jobbsökaraktivitet att delta i som ökar hans chanser att få jobb. När ni blivit beviljade försörjningsstöd så ansöker du också om tandvård, vilket beviljas till nödvändig tandvård.

    Men jag tror inte du blir beviljad ur några fonder när du har en sambo som inte gör någonting och du blir inte heller beviljad av Soc sålänge inte din sambo bidrar till hushållets försörjning.
  • linjes
    Äldre 13 Apr 17:22
    #11

    Spelar det någon roll hur dom lever,det har väl inte ni/vi med att göra?

  • Valian­t Prinss­esan
    Äldre 13 Apr 17:52
    #12

    Kan man gå till soc om man har sjukersättning? För va vi har hört så får man inte det då ja får in nästan 8,500:- i månaden

    Men ja ska ringa dom i morgon å höra va dom har att säga. Jag tror inte vi kommer få någon hjälp alls, men kan ju höra med dom.

  • gullic­an
    Äldre 13 Apr 18:14
    #13

    Valiant Prinssesan skrev 2009-04-13 17:52:26 följande:


    Kan man gå till soc om man har sjukersättning? För va vi har hört så får man inte det då ja får in nästan 8,500:- i månadenMen ja ska ringa dom i morgon å höra va dom har att säga. Jag tror inte vi kommer få någon hjälp alls, men kan ju höra med dom.
    Naturligtvis kan man få det. Det spelar ingen roll vilken typ av inkomster man har. Kommer man inte upp i risknormen så har man ju rätt att få kompletterande försörjningsstöd. Under förutsättning att man gjort vad man kan för att bli självförsörjande. I ditt fall är det inga problem eftersom du har sjukersättning, det som kan vara problemet är din sambo. Är han inskriven på AF? När hade han sin senaste inkomst? Kan han visa att han aktivt sökt arbete de senaste månaderna? Detta krävs för att han ska bedömas ha gjort vad han kan. Om nte får ni troligen avslag på första ansökan men då söker ni igen nästa månad och kan han då visa att han skärpt sig" så blir ni sannolikt beviljade då, eller möjligen efter ytterligare en månad beroende på hur riktlinjerna ser ut i er kommun och era personliga omständigheter.
  • Fröken Kulan
    Äldre 14 Apr 13:02
    #14

    Min mamma sökte för tandläkarkostnader hos en fond och blev beviljad 6000 kr. Jättebra, tycker jag, för dem som verkligen behöver det. Fonder är ju till för att sökas bidrag av, och fonderna måste ju betala ut en viss summa till sökande för att få drivas som en fond. Lycka till!

  • Äldre 17 Sep 00:23
    #15

    är en ensamstående tonårsmamma som behöver hjälp med att hitta fonder/stipendium för tandvård.

    jag har så dåliga tänder pga min sjukdom som är sjögren syndrom, jag har fått dragit ut nästan alla mina tänder inne i munnen och det börjar snart med framtänderna . så snälla hjälp mig så jag hittar fonder att söka. 

  • Äldre 26 Feb 16:42
    #16

    Du med sjögrens syndrom jag läste nyss att man kan få ett bidrag på 1200 kr /år  om man har sjögrens.Väldigt få söker det för att det är ganska okänt. Om du har diagnos kan du gå till tandläkare så fattade jag som dom söker.Och har  man stora problem kunde man få allt betalt. Vet ej hur det är ,men kolla upp detta.

  • Äldre 22 Nov 15:25
    #17

    Hej jag skulle veta var man kan söka fonder för akut till tandläkare

  • Äldre 13 Jan 20:08
    #18

    fonderna.blogspot.se/

    Massor av fonder sorterade efter sista ansökningsdatum /månad

Svar på tråden Söka fonder för att kunna gå till tandläkaren?