• Viggo 090730
    Äldre 20 Apr 13:00
    26730 visningar
    24 svar
    24
    26730

    HJÄLP! Magont vid ansträngning?

    Hej! {#lang_emotions_smile}
    Det är så här att jag har länge känt av det här, men nu vill jag veta om fler känner igen sig. Jag är gravid i v28.

    Vid antsträning, tex. promenad, shoppingrunda (mycket gående alltså?) m.m så får jag ont i magen/buken... Alldeles nedanför magen och på högersida (från mitt håll)... Väldigt obehagligt. Går inte att beskriva hur det känns... ligamentsmärtor? sammandragningar? Jag MÅSTE vila mig efter en stund annars gör det så himla ont...

    Någon som förstår vad jag menar? Fler som känner/känt så här? {#lang_emotions_dreamer}

    Det är väldigt jobbigt då jag vill kunna ut och gå och som nu: kratta gården... Efter 45min krattning så sa magen "NEJ, inte mer"... Gör fortfarande ont, så tar sin tid innan det går över... Sjukt jobbigt.... {#lang_emotions_yell}Snälla! Berätta om ni känner lika eller skriv vad ni tror det kan vara...
    ♥ (¯`°?.¸ ♥ BF 16 JULI ♥¸.?°´¯) ♥
  • Svar på tråden HJÄLP! Magont vid ansträngning?
  • Viggo 090730
    Äldre 20 Apr 13:29
    #11
    LyNxQ - Ja, foglossning har jag med {#lang_emotions_tongue_out} Inte roligt alls. Kommer mest då jag städat, gått ut och gått, ansträngt mig... Hur jobbigt som helst, går även ner mot ljumskarna... så himla jobbigt....
    ♥ (¯`°?.¸ ♥ BF 16 JULI ♥¸.?°´¯) ♥
  • Viggo 090730
    Äldre 20 Apr 13:30
    #12

    men smärtan i magen sitter fortfarande i,  fast jag vilat mig i 45min nu :p drygt...


    ♥ (¯`°?.¸ ♥ BF 19 JULI ♥¸.?°´¯) ♥
  • Äldre 20 Apr 14:32
    #13

    jag fick sådant när jag väntade mina tvillingar, det förklarade förlossningen med att det var ligament smärtor pga att magen växer så fort
    var inne och kollade flera gånger men det var ingen fara

  • Viggo 090730
    Äldre 20 Apr 19:49
    #14
    Anki85: Ååå, tack för svar :) Okej, då förstår ja. Så söta dina tvillingar är :)
    ♥ (¯`°?.¸ ♥ BF 16 JULI ♥¸.?°´¯) ♥
  • Äldre 20 Apr 19:55
    #15

    har likadant men trodde det var förvärkar...

  • Yizza
    Äldre 20 Apr 20:53
    #16

    SÅ hade jag med... Har inte känt av det så himla mkt sista veckorna, men första gången jag kände det så var jag och sambon ute och gick och till slut gjorde det så ont att jag nästan grät.
    Detta är en helt egen teori, men jag tror att det kan vara sammandragningar... Det gör lixom ont i ligamenten och musklerna pga sammandragningarna. Hur som helst så gör det väldigt ont. Vet inte hur det kommer sig, men jag kan trösta med att nu (i v.32) så gör det inte så ont längre...


    Vart ska det där huset?
  • Flakey
    Äldre 21 Apr 13:09
    #17

    Så har jag oxå. Kommer om jag har bråttom nånstans och går för fort, men även ibland när jag reser mig för snabbt. Känns som håll antingen i nedre delen av magen eller på höger sida.

    Frågade min BM och hon sa att det är en sorts sammandragningar. Det är din kropp som signalerar att du ska ta det lugnare. Jag berättade för henne att jag fick så när jag sprang till bussen och hon bara skrattade och sa "din kropp försöker säga till dig att du inte ska springa till bussen i vecka 25" Men det är alltså inget farligt, ta det lite lugnare bara.

  • Anki 82
    Äldre 21 Apr 15:42
    #18

    Har också sådär fast oftast på bägge sidorna nedanför magen. Har eskalerat sista veckan och nu räcker det att jag går till brevlådan i löagom takt för att det ska sätta igång. Min BM trodde på sammandragningar trots att jag inte känner att det spänner värst mycket.. ibland.
    Har hursomhelst fått läkartid imorgon så kanske man får veta mer då. Kan inte ens jobba just nu för det gör ont efter en stund och har ingen chans att sätta mig ner (jobbar i butik)
    Drygt är det iallafall och man glömmer av sig när det inte gör ont och så gör man något för hastigt så det sätter igång igen.
    Fick lämna prov för UVI också så får se i veckan vad det säger..

  • LyNxQ
    Äldre 21 Apr 17:12
    #19

    halvvägs till framtiden skrev 2009-04-20 13:29:45 följande:


    LyNxQ - Ja, foglossning har jag med  Inte roligt alls. Kommer mest då jag städat, gått ut och gått, ansträngt mig... Hur jobbigt som helst, går även ner mot ljumskarna... så himla jobbigt....
    Foglossning slapp jag som tur var!
    Men detta magonta har jag fått mot slutet av graviditeten båda gångerna..

    Lycka till ni som är gravida!
  • SVE
    Äldre 21 Apr 18:03
    #20

    Jag har haft och har en konstig ond-smärta i magen precis där bebisen ligger känns de som. Det är som att man är över kissnödig och det gör ont för att man är så kissnödig typ. Jätte svårt att förklara men det gör ont när jag anstränger mig. Räcker med att jag är ute och går ibland.

    Ska till bm imorgon och får se då hur det blir med mitt jobb där jag rör på mig hela tiden.

  • Äldre 26 Apr 19:00
    #21

    De symtom du beskriver visade sig vara en urinvägsinfektion trots att jag inte hade symtom på det som gjorde att jag fick ont i höger sida ner mot magen. Kolla upp det.

  • Äldre 26 Apr 22:07
    #22

    Låter som sammandragningar, onda sammandragningar.. Jag fick mina onda sd i v.22, från dess kunde jag inte röra mig många meter innan det började dra sig samman.. Var hopplöst.. Hade även foglossning from hell.. Var helt enkelt vila som gällde, jag kunde ju inte anstränga mig för då startade det..
     Så mitt råd är: Har du inga barn innan, VILA!!!!
     Försök få en sjukskrivning iaf halvtid, min son ville ut några vändor men tack vare att jag var sängliggande mesta tiden så gick jag nästan tiden ut.
     Ne, tog kanske i, jag hade regelbundna och smärtsamma sammandragningar när jag ansträngde mig, dom gick att klocka, så jag fick ta en näve smärtstillande och sova, hade jag fortsatt anstränga mig så kunde förlossningen startat enligt kvinnokliniken.

  • Äldre 29 Apr 07:37
    #23

    hej, jag har oxå den smärtan och vissa gånger kan den sitta länge. Min bm hitta inget avvikande men de gör ändå ont.
    Kolla med din bm så hon kan undersöka, och det är alltid bra o ha det i papprerna, men vet du vad det kan vara? tarmarna..
    jag måste till kjobbet nu, men återkommer till din tråd, detta är jag verkligen intresserad av eftersom jag har samma värk under magen o på höger sida...

  • notteo­chjag
    Äldre 10 May 13:46
    #24

    Hej!
    Jag är i v24 & skrev precis ett nytt inlägg om just samma problem som ditt , En vänlig själ svarade mig & skickade din länk till mig där du har fått fler svar som jag kunde läsa..

    Jag blev så lättad av att höra att jag inte var ensam om detta, Har bara haft det i en veckas tid, Men har varit jätte orolig att det bara var jag som hade det såhär & att det hänt ngt allvarligt med bebisen!

    Kan inte gå långt med unden längra, Magen säger stopp, så jag hasar efter mina ben & går lite framåtlutad, ser ut som Greta 95=)

Svar på tråden HJÄLP! Magont vid ansträngning?