• Sandyp­ants
    Äldre 21 Apr 13:34
    32042 visningar
    62 svar
    62
    32042

    Villa Vs Radhus?

    Vad är bra resp sämre med dessa boenden?

    Har varit helt inne på villa hela tiden men nu hittat ett helt okej radhus.

    Så nu vill jag att ni säger vad ni tycker :)

  • Svar på tråden Villa Vs Radhus?
  • Äldre 21 Apr 13:40
    #1

    I ett radhus har du alltid grannar nära, som kan höras och störa/bli störda. Är samtidigt ett plus när det gäller att få hjälp när man är bortrest etc med tanke på inbrott etc.

    Beroende på vilken typ av radhus så har du antingen en BR-avgift (om det är ett BR-radhus), annars finns det ofta en samfällighet som man betalar en fast månadsavgift till. Vad som ingår i den är lite olika, i vår ingår "allt" förutom hushållselen. I andra samfälligheter så är avgiften låg och du får betala sophämtning etc själv.

    I villa har du inga såna utgifter, men där tillkommer allt som sophämtning, el, varmvatten etc.


    Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • rosypo­sy
    Äldre 21 Apr 13:42
    #2
    Alle skrev 2009-04-21 13:40:13 följande:
    I ett radhus har du alltid grannar nära, som kan höras och störa/bli störda. Är samtidigt ett plus när det gäller att få hjälp när man är bortrest etc med tanke på inbrott etc.Beroende på vilken typ av radhus så har du antingen en BR-avgift (om det är ett BR-radhus), annars finns det ofta en samfällighet som man betalar en fast månadsavgift till. Vad som ingår i den är lite olika, i vår ingår "allt" förutom hushållselen. I andra samfälligheter så är avgiften låg och du får betala sophämtning etc själv. I villa har du inga såna utgifter, men där tillkommer allt som sophämtning, el, varmvatten etc.
    En liten korrigering bara; samfällighetsavgift kan absolut förekomma även om man bor i villa.
  • lokiss­e
    Äldre 21 Apr 13:43
    #3

    det bero väll lite pa den största nackdelen är att man delar en vägg om grannen inte sköter sin sida av väggen tex den är fuktig eller liknande (badrum som inte vädras eller liknande) kan ni fa problem med fukt eller mögel pa eran sida


    De omnibus rebus et nonullis aliis
  • Miss Lau
    Äldre 21 Apr 13:50
    #4

    Den stora fördelen med radhus tycker jag är att det är mer lättskött. Mindre yta att ta hand om och mindre tomt. Gillar man däremot renoveringar och trädgårdsarbete ser man väl samma sak som något negativt

    Hur mycket det kostar, lyhördhet och allt annat beror ju mest på hur området och husen är byggda.

  • Susann­e905
    Äldre 21 Apr 13:54
    #5

    Villa, skulle aldrig kunna tänka mig att klämma in mig i ett litet radhus med grannar och en obefintlig plätt som skall kallas trädgård. Vill ha mitt egna, utan grannar och att kunna ha mycket yta och mycket ljus.

  • Miss Lau
    Äldre 21 Apr 13:57
    #6
    Miss Lau skrev 2009-04-21 13:50:06 följande:
    Den stora fördelen med radhus tycker jag är att det är mer lättskött. Mindre yta att ta hand om och mindre tomt. Gillar man däremot renoveringar och trädgårdsarbete ser man väl samma sak som något negativt Hur mycket det kostar, lyhördhet och allt annat beror ju mest på hur området och husen är byggda.
    Och med yta menade jag själva fasaden, inte antalet kvm innomhus för det varierar självklart enormt. Finns ju jätteradhus likväl som det finns små villor.
  • Sandyp­ants
    Äldre 21 Apr 14:13
    #7

    Jag har lite delade meningar om det där med grannar, och lite mindre tomt.

    Mindre tomt kan ju vara skönt med tanke på att man inte behöver underhålla så väldans , medans det är himla mysigt med en stor tomt att grilla på osv. Jag kan länka det hus jag är intresserad av.

    www.hemnet.se/beskrivning/hemnet/410089

  • Äldre 21 Apr 16:13
    #8

    Radhus är inte vad jag kallar hus, det är för mig jämnställt med lägenhet! Man har ju grannar vägg i vägg! Skulle jag ta steget att flytta från lägenhet så säger jag som Susanne905, skulle aldrig klämma ihop mig i ett radhus!!
    Är uppvuxen i hus på landet, och bor nu i lägenhet, och är så jäkla trött på det här vägg-i-vägg boendet.. Skulle aldrig nånsin välja radhus! Det blir absolut villa på landet! Ursäkta men jag tycker att radhuset du länkat till ser förskräckligt ut! Snacka om att bo i en skokartong, och för dom pengarna.. Den stora tomten att underhålla, det är ju den man ser framemot! Den är ju en del av det livet, inte något som är till besvär..
    Men det är vad jag tycker...

  • Miss Lau
    Äldre 21 Apr 19:49
    #9
    Sandypants skrev 2009-04-21 14:13:23 följande:
    Jag har lite delade meningar om det där med grannar, och lite mindre tomt.Mindre tomt kan ju vara skönt med tanke på att man inte behöver underhålla så väldans , medans det är himla mysigt med en stor tomt att grilla på osv. Jag kan länka det hus jag är intresserad av.www.hemnet.se/beskrivning/hemnet/410089
    Fint radhus tycker jag! Vi bodde i ett med ungefär lika planlösning tidigare och jag trivdes väldigt bra och jag tycker det är ett stort plus att man bara har trädgård på ena sidan huset.
  • Matill­in
    Äldre 21 Apr 20:07
    #10

    Fördelen med villa är ju just att det för det mesta är mer privat och oftast större tomt.
    Du kan spela musik hur högt du vill och du kan sitta och prata på altanen i vanlig samtalston utan att riskera att nyfikna öron hör precis allting

    Dessutom kan du ju som granne till ett radhus råka få en 4 barnsfamilj som väsnas både ute och inne eftersom det i många radhus är rätt lyhört.
    Ska du ha radhus är mitt tips ett hörnradhus med tomt på sidan då kan man ändå få lite privatliv möjligvis.
    Men alla är olika, vissa bryr sig inte om att 5 grannar kikar på en när man är ute och solar halvnäck eller att folk hör när man sitter ute med kompisarna sommartid och grannarna hör allt om ens privatliv

Svar på tråden Villa Vs Radhus?