• Äldre 23 Apr 10:30
    48555 visningar
    6 svar
    6
    48555

    Nybörjare som vill börja måla tavlor :-) Vill ni ge mig lite tips??

    Är heeelt ny när det gäller det här med att måla tavlor, men skulle väldigt gärna vilja försöka mig på det Skulle väldigt gärna ha lite nybörjartips på hur man går tillväga, vad man behöver köpa in, vilken färg mans ka använda m.m
    Kanske nåt paket man kan köpa med det första man behöver osv...???

    Tack på förhand!!!

  • Svar på tråden Nybörjare som vill börja måla tavlor :-) Vill ni ge mig lite tips??
  • Äldre 23 Apr 10:32
    #1

    jag e inne på samma bana som dig så jag puffar lite :)

    puff puff

  • ahlenl­inda
    Äldre 23 Apr 10:36
    #2

    hej!
    Tycker du skall köra på akrylfärger, det är väldigt enkla att arbeta med och torkar fort och inga jobbiga allergiframkallande lukter som oljefärg.

    Köp Svart, vit, och grundfärgerna, röd, gul och blå i den "renaste" skalan. Fråga någon som jobbar. Sen kan ju blanda dig fram till de mesta färgerna. Annars kan du köpa pigment och blanda på divärse olika sätt. trälim och vatten eller med vanlig filmjölk.

    Man kan ju köpa duk på rulle men känns lite överkurs om du precis ska börja. Jag körde jätte länge med vanligt hårdpapp som jag grundade med vanlig vit väggfärg(eller vit akrylfärg).

    Det finns säkert startpaket på bokia eller hobbyaffär som funkar. Hoppas du finner målarglädje och fastnar för skapandet. :)

    mvh//Linda

  • sara28
    Äldre 23 Apr 10:41
    #3

    på kreatima har de mycket att välja bland!
    först behöver du något att måla på - canvasduk om du målar olja eller akryl eller akvarellpapper om du vill måla akvarell eller gouache.
    vad har du tänkt dig? det finns ju hur många olika manér som helst att måla tavlor på... kol, blyerts, pastellkritor, collage osv osv - men när du säger måla så tänker iaf jag mest på olja eller akryl.
    skillnaden är att olja torkar långsamt så att man får mycket tid att jobba på, det kräver också lösningsmedel så det luktar en del. akryl är vattenbaserat och är lätt att rengöra och hantera men torkar väldigt snabbt så det kan vara svårt att tona färger mycket och så om man nu vill göra det. sen finns vattenbaserad oljefärg som ska vara det bästa från båda världar. jag rekommenderar att köpa en låda med iaf 10 färger inkl vitt och svart då det kan vara svårt att blanda till kulörer själv om man är ovan...

    LYCKA TILL DET ÄR JÄTTEKUL!!

  • Äldre 23 Apr 11:34
    #4

    Tack snälla för alla tips!!

  • Åsa39
    Äldre 8 May 12:08
    #5

    Vet inte riktigt var du bor, men jag köper alla mina målarsaker på Systrerne Greene, de har målardukar, färg och penslar till mycket billig peng och de duger ypperligt för måleri av alla de slag.

    Ett tag målade jag bara på kartong, finns nästan alltid hemma, då använde jag oljefärger.

  • Äldre 26 May 08:55
    #6

    När jag började hittade jag en start låda på NETTO. Med små färg tuber,penslar och en liten duk.
    Idag finns det i många affärer. Sen är det ju så att kvaliten på färgen varierar...

    Lycka till:)

    Kram Skutt

Svar på tråden Nybörjare som vill börja måla tavlor :-) Vill ni ge mig lite tips??