• Linnika

    Utomkvedshavandeskap (X)

    Jag har haft ett utomkvedshavandeskap för några månader.
    Nu är ja rädd att jag ska få det igen, eftersom chansen för de är större om man redan haft det.

    På mej har dom inte opererat nått utan jag fick en spruta med cellgift för att de "skulle gå över av sig själv" som läkarna uttryckte det.

    Så är ja så förvirrade för att läkarna har sagt olika saker angående hur länge man måste vänta med att försöka igen.

    En läkare så att när HCG-värdet är under 5 så är de bara att köra igen.
    Nu säger nästa läkare att HCG-värdet ska vara på 0 å att vi sen ska vänta 2 månader innan vi får försöka..

    Mitt värde var sist på 2 så jag å min kille började ha oskyddat igen då.
    För även fast jag är livrädd så vill ja inget hellre än att prova igen å lyckas denna gången.

    Fler som haft X å vill byta tankar å funderingar kring de??


    ღ Pojkvännen ღ
  • Svar på tråden Utomkvedshavandeskap (X)
  • wooonderchild

    Efter mitt utomkved fick jag en mens, sen vart jag gravid igen.
    men fick tyvärr då missfall. Men efter missfalet vart jag gravid direkt igen.
    Han inte få ngn mens emellan.
    Och nu har jag en helt underbar dotter på snart 8 månader :)

  • Emilia007
    Tuttbullen skrev 2009-05-05 15:36:01 följande:
    Vilka är symptomen för utomhavandeskap?? /kram
    För min del så fick jag reda på mitt X i vecka 8. Inga föraningar, lite molvärk på kvällen sen skulle jag gå på toa på natten då hög det till ordentligt, så mycket att jag hamnade på golvet och inte kunde resa mig pga smärta. Jag hade ingen blödning alls utan den fick jag efter operationen. Skulle nog säga att symtomen är nog främst ihållande smärta på ena sidan. Inte molvärk för det kan man ha ändå när livmodern växer, men får man riktigt ont så bör man nog kontakta vården.
  • Linnika
    Tuttbullen skrev 2009-05-05 15:36:01 följande:
    Vilka är symptomen för utomhavandeskap?? /kram
    Mina symptom var väldigt svaga från början, men sen vart de värre.
    Jag hade en hemsk smärta i magen en och en halv dag.
    Men så gick de över.
    Men när jag nån dag senare blödde så åkte vi in på akuten för att vi trodda ja fick missfall.
    Men när vi kom dit å gjorde vul så såg dom ingenting alls.
    Så där trodde dom att det var ett missat missfall(att fostret dött tidigare men ej stötts ut än)
    Dom skickade hem oss.
    Men efter en vecka så hade ja skitont igen och fick en akuttid på KK, där visste dom inte va dom skulle göra. Men dom la en mig en eftermiddag på sjukhuset å sen fick ja åka hem på kvällen. Morgonen efter ringde jag igen och bad om att bli inlagd för jag hade så ont.

    Då trodde läkarna fortfarande att jag hade ett missfall.
    Dom gjorde en skrapning, men när HCG-värdet fortsatte stiga så insåg dom att de var ett utomkveds. jag hade och gav mig en cellgiftspruta eftersom dom inte lyckades hitta exakt vart X:et satt.
    ღ Pojkvännen ღ
  • Linnika
    Jessica201 skrev 2009-05-04 16:26:57 följande:
    Lintias - Jag förstår att du är arg. Men jag tänker ändå såhär att om det var så himla svårt att få fram informationen kanske det inte är hela världen om du blir gravid efter två månader istället för tre. Sjukvården måste ju också ha lite extramarginaler, 3 månader kan ju inte vara kantboll utan väl tilltaget. Har du blivit gravid redan ska du se att det egentligen inte är någon fara. En liten jämförelse till mig så har jag fått stränga order att vänta med nya graviditetesförsök tills mina hcg värden är nere på noll (för de är osäkra på om jag har fått nytt utomkveds eller inte och vill veta att allt försvunnit). Helt plötsligt upptäcker jag att mina flytningar säger att jag har ägglossning och vi hade sex dagen innan. Min läkare hade sagt att ägglossningen inte kommer igång innan hcg är på noll och det är dom inte, så jag trodde det var safe. Men när jag pratade med läkaren så tyckte hon inte det var speciellt allvarligt och att det nog kunde vara ägglossningen även fast hcg:t inte är noll. Hon trodde dock att det var otroligt att jag skulle bli gravid så snabbt igen men jag hoppas hon har fel, för jag längtar något fruktansvärt.Lintias - när ska du göra graviditetstest förresten? Jag håller tummarna att det blir plus för jag är övertygad att om den lilla tidsskillnaden inte kan vara någon fara för fostret.
    Mycket möjligt att dom har nån säkerhetstid när dom säger 3 månader. Men de kommer inte spela nån roll för om jag är gravid nu så kommer jag hela tiden tänka på att nått kan vara fel. Kommmer nog inte kunna vara glad så som man borde vara över att man är gravid.
    Hur som helst ska ja be om att få ut journalen å se vad som står där till och börja med.

    Tänkte köpa ett gravtest idag men ja hann inte. Så ja köper det nog nästa gång jag är i stan(i veckan nån gång)
    ღ Pojkvännen ღ
  • Jessica201

    Mina symptom låter som Lintias. Fruktansvärda smärtor och blödning någon dag senare. Samma åter någon vecka senare. Och någon vecka senare. Hade inte ont bara vid sidan utan hela livmodern smärtade. Hade mellan de fruktansvärda smärtorna såpass ont att jag inte kunde ha byxor eller trosor på mig och såg väldigt gravid ut pga att buken var blodfulld. Stod ut från vecka 6/7 till v 10 med detta, sedan sprack äggledaren och jag vart akutoperarad (och när jag vaknade fick jag reda på vad som varit problemet. De trodde det var en cysta innan då jag även hade ett fullt friskt foster i livmodern men som tyvärr inte klarade sig mer än någon vecka därefter).

  • Linnika

    Har gjort ett test, det var negativt. Men ingen mens i sikte än!
    Så jag vet inte jag..ska testa igen om en vecka om inte mensen kommit då.


    ღ Pojkvännen ღ
  • Loppan25

    Hej på er, hade ett X i januari, dom tog bort min ena äggledare, sen efter det har vi försökt att bli med barn igen...utan resultat...
    Bim i fredags men igen mens har kommit, men har värk i höger sida, där jag har äggledaren kvar, men jag får - på gravtest, vad tror ni?

  • Linnika
    Loppan25 skrev 2009-05-09 22:30:23 följande:
    Hej på er, hade ett X i januari, dom tog bort min ena äggledare, sen efter det har vi försökt att bli med barn igen...utan resultat...Bim i fredags men igen mens har kommit, men har värk i höger sida, där jag har äggledaren kvar, men jag får - på gravtest, vad tror ni?
    Testa och se.. Kanske är det ett pluss =)

    Hoppas på de iaf =)
    ღ Pojkvännen ღ
  • Loppan25

    Lintias: testat har jag en 10gånger kanske =) men inget plus, fick ett jättesvags streck extra idag, men vet inte om det är en synvilla.
    Ska till Gyn imorn och göra ett test + kanske ett ultraljud....

Svar på tråden Utomkvedshavandeskap (X)