• Anonym (gall- njursten?)

    Smärta på höger sida i området ryggen/njurarna som går ner mot underlivet?

    Hej.

    Jag har sedan tre dagar tillbaka haft urinträngningar och lite molande känsla i buk, rygg och ner mot underlivet. Behövt kissa mycket då jag vet att dricka mycket är viktigt.
    Igår hade jag så pass ont att jag tog Ibumetin på dagen och till natten. Vaknade sedan imorse vid 5.30 och var tvungen att ta en till tablett. Lyckades somna om trots smärtan som nu specifikt är på högra sidan och mycket mer påtaglig. Vaknar igen vid halv åtta och har väldigt ont och ringer upp vårdcentralen kl 8 och förklarar läget:

    * Jag har minskad njurfunktion sedan barnsben på höger njure.
    * Värktabletterna hjälper inte
    * Det ömmar från nedre delen av magen ut över ryggen för att sedan fortsätta ner mot underlivet.
    * Efter att ha haft massor med urinvägsinfektioner känns detta inte normalt utan är helt annorlunda.

    Väl där får jag medicin mot urinvägsinfektion och därefter skickas jag hem.
    Sedan dess har jag haft så ont.
    Tog två alvedoner och har börjat med medicinen; Penomax 200mg/ 3 ggr dag.
    Efter ett samtal till vårdcentralen igen rekommenderade den snorkiga usk att jag skulle avvakta i två dagar och ta en Ibumetin ihop med alvedonen.
    Detta har nu fungerat till och från då smärtan kommer och går. Jag är kallsvettig och mår illa.
    Vet inte om jag har feber då jag käkat tabletter hela tiden.
    Huvudet dunkar.

    Jag funderar nu på om det kan vara gallsten eller njursten?

    En del av mig känner att det är smart att ta allt som kan ha med njurarna att göra allvarligt för att inte få mer bestående mer och en annan känner att jag kanske bara ska följa usk rekommendation och härda ut....

    Någon som vet eller kan ge tips? Känner mig helt slutkörd!

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Smärta på höger sida i området ryggen/njurarna som går ner mot underlivet?
  • EMO 979

    Låter mer som njurbäckeninflammation som du kan få om en UVI gått för långt...

  • Licens To Kiss

    Jag har njursten. Jag får ont mitten på magen och på vänster sida i ryggen. Jag mår illa av smärtorna. När det släpper somnar jag om jag lägger mig ner. Har hänt att jag svimmat av. Kissar blod när gruset åker ut.

  • Anonym (gall- njursten?)

    Aha...

    Jag har fortfarande ont.. Jag hoppas att natten blir lugn.

  • Anonym (gall- njursten?)

    Samma som förr, dock med feber och förstärkt illamående.

  • Licens To Kiss
    Anonym (gall- njursten?) skrev 2009-04-29 08:00:37 följande:
    Samma som förr, dock med feber och förstärkt illamående.
    Jag tycker du ska gå till vårdCentralen och be om remiss till röntgen. På röntgen ser dom eventuella sten/ar i njuren/ar.
  • Angel1978

    Tror mer på nåt med njurarna, för gallsten låter det inte som. Har haft gallsten och det gör ont mer på höger sida framtill, precis där revbenen slutar..

  • Anonym (gall- njursten?)

    Talade med läkaren nyss. Hon rekommenderade akuten för röntgning. Hon talade om blindtarmen....

  • Anonym

    Anonym (gall- njursten?) skrev 2009-04-29 13:44:37 följande:


    Talade med läkaren nyss. Hon rekommenderade akuten för röntgning. Hon talade om blindtarmen....
    Jag hade likadant!
    Jag hade megaont på höger sida av magen som var på ryggen oxå.
    Åkte in till akuten, fick vänta 4 timmar med smärta innan läkaren kom.
    Det visade sig att jag hade Hög urinvägsinfektion som hade gått på njuren.
    Fick då en väldigt stark antibotika med hem.
    Fick nog ta det i 14 dagar.
    Sen misstänkte dom även njursten så jag fick röngta njuren oxå men jag hade inte det som tur va.
  • Anonym (gall- njursten?)

    Nu sitter jag i mitt rum på sjukhuset. Det visade sig att det var en urinvägsinfektion som gått upp i högra njuren. Även spår av njursten.

    Nu har jag fått morfin och vätskedropp samt antibiotika. Ev får jag åka hem imorgon. Dock beror det på hur jag mår.

    Tur att jag åkte in!! Annars kunde det blivit MYCKET värre enligt läkaren!

    Tack för kommentarer!

  • Licens To Kiss

    Bra att du fick svar så snabbt. För mig tog de flera månader innan jag fick svar på min stora sten som satt i vänster njure.


    Lycka till och hoppas du snart mår bättre.
  • Anonym

    börjar känna av min njursten nu på vänster sida det strålar ut mot ryggen
    Skäms

  • Anonym

    tänk om doktorn tagit fel på gallsten som påstår att det kan vara njursten
    vet ej,jag har smärtan på höger sida och höger skulderblad

Svar på tråden Smärta på höger sida i området ryggen/njurarna som går ner mot underlivet?