• MalinEddie

    Här kan vi fortsätta diskutera Anna Wahlgrens tryckpress och hennes övriga metoder.

    Den gamla tråden stängdes ner så jag startar en ny då jag tycker diskussionen är viktig. Tyvärr kan jag inte länka till videoklippet som startade diskussionen men vi är många som minns det och inte tycker om vad vi såg.
    Imorgon kommer en artikel om detta på aftonbladet.se

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-30 05:25
    Artikel i Aftonbladet angående tryckpressen:
    www.aftonbladet.se/wendela/barn/article5015762.ab

    Den kända barnläkaren och författaren Lars H Gustafsson tar tillsammans med två andra läkare avstånd från Anna Wahlgrens tryckpress:
    larsh.wordpress.com/2009/04/28/anna-wahlgrens-tryckpressmetod/

    Andra trådar startade i ämnet på fl:
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m43400793.html

    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m43507402.html

    www.familjeliv.se/Forum-5-172/m43470306.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-02 10:17
    Lars H Gustafssons slutkommentar:
    larsh.wordpress.com/2009/05/02/anna-wahlgrens-tryckpress-slutkommentar/

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-09 15:42
    Länk till Beyond Eternitys blogg:
    beyondeternity.blogg.se/index.html
    Mycket läsvärd tycker jag!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-28 09:19
    Artikel i Dagens Nyheter där Sveriges barnläkare varnar för Anna Wahlgrens metoder:
    www.alltombarn.se/bebis/sveriges-barnlakare-varnas-for-anna-wahlgrens-metoder-1.25745
    De har bett BO granska sajten. Äntligen!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-28 15:14
    Ny artikel i Aftonbladet:
    www.aftonbladet.se/wendela/barn/article5246773.ab

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-28 22:27
    Inslag i Aktuellt:
    svtplay.se/v/1574816/aktuellt/het_debatt_om_barnuppfostran

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-28 22:35
    Eftersnack i Aktuellt studion med föräldrapsykolog Malin Alfven:
    svtplay.se/v/1574818/aktuellt/-foraldrar_far_ofta_daligt_samvete

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-01 20:35
    Expressen har skrivit en artikel i ämnet:
    www.expressen.se/Nyheter/1.1589837/lat-inte-charlataner-uppfostra-dina-barn

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-01 22:31
    Barnläkare Lars H Gustafsson bloggar åter om ämnet:
    larsh.wordpress.com/2009/05/28/somna-sjalv-metoderna-mitt-i-fokus/

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 11:05
    Artikel i Sydsvenskan:
    sydsvenskan.se/sverige/article435362/Lakarkritik-mot-nattning-pa-natet.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 11:07
    AW bemöter kritiken:
    www.newsmill.se/artikel/2009/06/02/barnlakarna-saknar-sunt-fornuft

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 19:08
    Artikel i dagens medicin:
    www.dagensmedicin.se/nyheter/2009/06/02/barnlakare-anmaler-hardfor/index.xml

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 17:55
    Debatt mellan Anna Wahlgren och Marie Köhler i Sveriges Radio P1:
    www.sr.se/webbradio/webbradio.asp&Id=1782898&BroadcastDate=&IsBlock=

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-06 10:14
    Artikel i Svenska Dagbladet:
    www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_3018049.svd

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-08 17:03
    Chatten med Anna Wahlgren:
    www.familjeliv.se/Live_chat/chat.php

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-13 20:32
    Anna Wahlgrens sista intervju:
    www.nt.se/personligt/artikel.aspx

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-23 12:07
    Länk till nya tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-28/m45781515.html

  • Svar på tråden Här kan vi fortsätta diskutera Anna Wahlgrens tryckpress och hennes övriga metoder.
  • Takhiza

    Jag har varit aktiv i AW trådarna sedan den första startades vilket säkert många kanske vet, men jag tror jag ger mig nu.

    Jag samt en annan, har kontaktat Aftonbladet och artikeln kommer ut imorgon. Jag tycker det AW gör är hemskt och jag anser att hennes respons i sin egen gästbok visar på att hon är väldigt omogen och inte kan ta kritik. Jag tycker det är synd att hon verkar vara okapabel att ta kritik och vända till något possitivt men, tyvärr finns det sådanna människor med.

    Jag skulle faktiskt råda er alla att ta ett break från diskussionen för man har en tendens att bli irriterad och det är de inte värt. Gör något annat, koppla av och glöm AW för en stund. Hon är inte värd mödan och de ömma fingertopparna (från tangentbordet)

    Till er AW anhängare:

    Ni har naturligtvis rätt till eran åsikt, men de har andra människor med. Om ni känner att ni vill hävda er, räcker det inte då med att säga "jag anser ni har fel" och sen är det bra? Varför spy galla? Spelar det någon roll?

    Må väl!

  • nuedetdax
    GLA skrev 2009-04-28 19:44:37 följande:
    Detta är ju rena rama häxjakten. Ni beter er ju minst lika illa gentemot en annan enskild människa som ni tycker att AW gör mot barnen. Denna otroliga hets och ni eldar ju verkligen upp varandra. Inga föredömmen precis. Detta hat...jag hoppas verkligen inte att era ungar ser er. Jag brukar försvara AW (har använt mig av Standardmodellen och använt mig av vagning, ramsan och lagt en eller två betryggande händer på min dotters rygg då hon varit orolig) men jag håller med er att det hon visar på videofilmerna ser hårdhänt ut. Vi har tagit del av hennes råd och gjort dem till våra och jag är övertygad om att många (tyvärr kanske inte alla)  har gjort det. Men visst, det är ju Anna i egen hög person som visar hur man enligt henne ska göra. Vad vill jag ha sagt med detta då... Ja, jag har förståelse för att många reagerar över filmerna men detta eskalerande hat är ju obehagligt.
    Häxjakt är det inte, än engång detta är ett forum där man får diskutera. Sen att det är en offentlig person som enligt mig och många andra är en ren bluff som rent utav kan skada barn med sina metoder och det är det vi vill varna för.
  • realda
    mamman i skogen skrev 2009-04-28 19:48:09 följande:
    Inget korståg häxjakt som du vill få det till en skyldighet mot alla barn som har NPF att varna deras föräldrar för detta så att de inte går på propagandan som hon sprider och att de inte lyssnar på henne och tar bort medicinen från sina barn. Men men att detta har stor relevans i alla AW.s metoder och hennes kurer är inget jag tror att du kommer se.
    Jovisst, precis som de judiska lägervakterna bara "gjorde sin plikt"...
  • Victoris

    Vem var det som hade scannat en bild på det där tokiga om att hon hotade en flicka med att strypa henne?


    Oscar 080709 + Liten, BF 091010
  • Lady Morpheus

    Plötsligt blev jag bara så trött på hela AW-grejen. *suck* Hur orkar hon sitta och spela martyr på det sättet som framgår i hennes gästbok? Det är inte det minsta synd om henne för hon har själv satt sig i den sits hon är i genom att gå ut och anklaga de föräldrar som inte följer hennes metod med att dom inte älskar sina barn och vill sina barns bästa. Dessutom är hon så otroligt dålig på att bemöta kritik så det är inte ens roligt längre. För att inte tala om hur kass hon är på källkritiskt tänkande. Slutligen, när ska alla AW-fantaster inse att det inte handlar om den privata personen Anna Wahlgren utan om den offentliga personen. Som offentlig person får man faktiskt räkna med att inte alla avgudar en och att man får ta emot kritik och ifrågasättande. Man bör då ha en bra strategi för att kunna klara av att bemöta detta på ett proffessionellt sätt, något AW inte kan.

    Vad gäller hela grejen med filmerna (jo, jag såg också den förskräckliga tryckpressen innan den försvann) så förstår jag inte hur man kan sitta och försvara de med att AW är övertydlig för att alla ska förstå hur det ska gå till. Förstår ni som inte tycker att dessa filmer inte är farliga hur illa dom kan skada ett barn om dom görs på fel sätt? Som det ser ut i filmerna ser man ju ett vettskrämt barn i en, ett övergivet barn i en annan och ett tvingat barn i en tredje. Är det så ni vill att era barn ska uppfostras; med tvång och hårda knuffar/slag/nertryck? Det är ingen kärlek i filmerna överhuvudtaget och AW är helt känslokall, är det verkligen okej att visa sådana filmer i lärande syfte?

    Jag tror inte ett skvatt på att AW värnar om dom små i samhället utan jag är övertygad om att hon värnar om sin inkomst. Jag har sett så många gånger trådar i hennes eget forum där hon beter sig som en översittare och ibland också en mobbare mot de föräldrar som använder sig av hennes SHN men inte lyckas. Är det okej? Usch!

  • snusmumriken2
    Vicki78 skrev 2009-04-28 19:51:58 följande:
    Vem var det som hade scannat en bild på det där tokiga om att hon hotade en flicka med att strypa henne?
    Va?!
  • nuedetdax
    Takhiza skrev 2009-04-28 19:50:30 följande:
    Jag har varit aktiv i AW trådarna sedan den första startades vilket säkert många kanske vet, men jag tror jag ger mig nu. Jag samt en annan, har kontaktat Aftonbladet och artikeln kommer ut imorgon. Jag tycker det AW gör är hemskt och jag anser att hennes respons i sin egen gästbok visar på att hon är väldigt omogen och inte kan ta kritik. Jag tycker det är synd att hon verkar vara okapabel att ta kritik och vända till något possitivt men, tyvärr finns det sådanna människor med. Jag skulle faktiskt råda er alla att ta ett break från diskussionen för man har en tendens att bli irriterad och det är de inte värt. Gör något annat, koppla av och glöm AW för en stund. Hon är inte värd mödan och de ömma fingertopparna (från tangentbordet) Till er AW anhängare: Ni har naturligtvis rätt till eran åsikt, men de har andra människor med. Om ni känner att ni vill hävda er, räcker det inte då med att säga "jag anser ni har fel" och sen är det bra? Varför spy galla? Spelar det någon roll? Må väl!
    Du har nog rätt, jag har inte vart så här upprörd på länge...men man blir bara illa berörd tyvärr. Men aftonbladet var det imorrn
  • Ejin

    om man som AW har gjort, gått ut som värsta missionären med sina metoder som faktiskt är ganska kontroversiella och försökt att sprida dom.. inte bara i sverige utan även utomlands... då får man räkna med kritik... kan man inte ta den så får man faktiskt skylla sej själv.... Bestämer man sej för att vara en offentlig person med mkt åsikter som man gärna vill sprida så får man också ta disskusionen som kommer.... så är det bara...
    sen får man kalla det häxjakt eller vad man vill...

  • Lady Morpheus
    Jazlene skrev 2009-04-28 19:47:27 följande:
    Aw skrev bland annat detta i sin gästbok: "Hatar, spyr och kräks gör man inte hur länge som helst utan att kropp och själ far illa" Vad tror ni, är det sant? mår man bra om man beter sig dåligt, säger hemska saker till andra människor? samlar sig i grupp för att lyckas vara ännu elakare? elakast är bäst eller? Sorgligt tycker jag, och då tillhör jag ändå dem som tar avstånd till tryckpressen.
    Tror du det är kärlek AW känner jämtemot dom som hon sitter och klagar på i sin gästbok och i sin slasktratt? Hon beter sig som en martyr och jag förstår inte varför människor går på det...
  • Victoris
    snusmumriken2 skrev 2009-04-28 19:53:05 följande:
    Va?!
    Japp, det stod i en av hennes böcker. Hon ahde tagit strypgrepp på en 6-årig flicka och hotat henne till livet.

    I förra tråden skrev en tjej om att hon scannat en bild av den texten. Helt galet. Hoppas hon kommer in här. Tänkte visa min man den texten nämligen.
    Oscar 080709 + Liten, BF 091010
Svar på tråden Här kan vi fortsätta diskutera Anna Wahlgrens tryckpress och hennes övriga metoder.