• MalinEddie

    Här kan vi fortsätta diskutera Anna Wahlgrens tryckpress och hennes övriga metoder.

    Den gamla tråden stängdes ner så jag startar en ny då jag tycker diskussionen är viktig. Tyvärr kan jag inte länka till videoklippet som startade diskussionen men vi är många som minns det och inte tycker om vad vi såg.
    Imorgon kommer en artikel om detta på aftonbladet.se

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-30 05:25
    Artikel i Aftonbladet angående tryckpressen:
    www.aftonbladet.se/wendela/barn/article5015762.ab

    Den kända barnläkaren och författaren Lars H Gustafsson tar tillsammans med två andra läkare avstånd från Anna Wahlgrens tryckpress:
    larsh.wordpress.com/2009/04/28/anna-wahlgrens-tryckpressmetod/

    Andra trådar startade i ämnet på fl:
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m43400793.html

    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m43507402.html

    www.familjeliv.se/Forum-5-172/m43470306.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-02 10:17
    Lars H Gustafssons slutkommentar:
    larsh.wordpress.com/2009/05/02/anna-wahlgrens-tryckpress-slutkommentar/

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-09 15:42
    Länk till Beyond Eternitys blogg:
    beyondeternity.blogg.se/index.html
    Mycket läsvärd tycker jag!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-28 09:19
    Artikel i Dagens Nyheter där Sveriges barnläkare varnar för Anna Wahlgrens metoder:
    www.alltombarn.se/bebis/sveriges-barnlakare-varnas-for-anna-wahlgrens-metoder-1.25745
    De har bett BO granska sajten. Äntligen!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-28 15:14
    Ny artikel i Aftonbladet:
    www.aftonbladet.se/wendela/barn/article5246773.ab

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-28 22:27
    Inslag i Aktuellt:
    svtplay.se/v/1574816/aktuellt/het_debatt_om_barnuppfostran

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-28 22:35
    Eftersnack i Aktuellt studion med föräldrapsykolog Malin Alfven:
    svtplay.se/v/1574818/aktuellt/-foraldrar_far_ofta_daligt_samvete

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-01 20:35
    Expressen har skrivit en artikel i ämnet:
    www.expressen.se/Nyheter/1.1589837/lat-inte-charlataner-uppfostra-dina-barn

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-01 22:31
    Barnläkare Lars H Gustafsson bloggar åter om ämnet:
    larsh.wordpress.com/2009/05/28/somna-sjalv-metoderna-mitt-i-fokus/

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 11:05
    Artikel i Sydsvenskan:
    sydsvenskan.se/sverige/article435362/Lakarkritik-mot-nattning-pa-natet.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 11:07
    AW bemöter kritiken:
    www.newsmill.se/artikel/2009/06/02/barnlakarna-saknar-sunt-fornuft

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 19:08
    Artikel i dagens medicin:
    www.dagensmedicin.se/nyheter/2009/06/02/barnlakare-anmaler-hardfor/index.xml

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 17:55
    Debatt mellan Anna Wahlgren och Marie Köhler i Sveriges Radio P1:
    www.sr.se/webbradio/webbradio.asp&Id=1782898&BroadcastDate=&IsBlock=

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-06 10:14
    Artikel i Svenska Dagbladet:
    www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_3018049.svd

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-08 17:03
    Chatten med Anna Wahlgren:
    www.familjeliv.se/Live_chat/chat.php

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-13 20:32
    Anna Wahlgrens sista intervju:
    www.nt.se/personligt/artikel.aspx

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-23 12:07
    Länk till nya tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-28/m45781515.html

  • Svar på tråden Här kan vi fortsätta diskutera Anna Wahlgrens tryckpress och hennes övriga metoder.
  • Lady Morpheus

    Artikeln jag länkat till är förövrigt väldigt intressant och jag kan iaf förstå personen AW lite mer med tanke på hennes barndom osv. Dock kan jag fortfarande inte förstå hennes omilda hantering av bebisen i filmerna eller att hon uppmuntrar andra att göra det samma. Varför?

  • blomman88

    Beyond Eternity skrev 2009-04-28 20:57:39 följande:


    Att som vuxen inte reagera och agera då barn blir kränkta både fysiskt och psykiskt i nån jävla anda att det är kärleksfullt o gud vet allt vilket dravel som används som förkläde för dessa inhumana metoder, är att vara del i det.Är du en sån person som om du hör/ser att din grannen gör sina barn illa så blundar du och låtsas som om du aldrig hörde/såg? Eller omm någon på stan ger sitt barn en örfil, vänder du bort blicken då och går åt det andra hållet?
    Nej, absolut inte.
  • 1977Maria Therese
    realda skrev 2009-04-28 20:59:08 följande:
    1977Maria Therese skrev 2009-04-28 20:57:22 följande: Ja jag har en källa: Originalkällan
    Vart hittar jag den då? Eller har du ingen?
  • realda
    snusmumriken2 skrev 2009-04-28 20:59:06 följande:
    Mmmm... Så svarar man när man inte har något sakligt argument att komma med.Personligen anser jag att det är högst anmärkningsvärt att ingen kan försvara AW´s metoder på ett konstruktivt sätt, utan slänger sig med anklagelser hit o dit.
    Anklagelser om vad, menar du?
  • realda

    1977Maria Therese skrev 2009-04-28 21:00:17 följande:


    Vart hittar jag den då? Eller har du ingen?
    Ja här fick man uppenbarligen bli övertydlig...
    Originalkällan - Anna själv
  • snusmumriken2
    realda skrev 2009-04-28 21:01:05 följande:
    Anklagelser om vad, menar du?
    Judisk lägervakt, mobbning, häxjakt etc.
  • 1977Maria Therese
    realda skrev 2009-04-28 21:02:10 följande:
    1977Maria Therese skrev 2009-04-28 21:00:17 följande: Ja här fick man uppenbarligen bli övertydlig... Originalkällan - Anna själv
    Gud att du orkar??? Men det är det som är grejen, nöta och nöta enligt aw{#lang_emotions_sunny}
  • closetomyheart
    blomman88 skrev 2009-04-28 20:52:25 följande:
    Nej, det jag menar är att man känner själv som förälder vad som är rätt och fel.
    Tyvärr så stämmer inte detta och det kan man med jämna mellanrum själv läsa om på AW's forum där föräldrar gör precis som de blir tillsagda TROTS att barnen visar grava tecken på att de inte mår bra av "de kärleksfulla" behandlingarna. Och den vidrigaste var nog pojken som tilläts, påhejade av AW's kurare, att dunka huvudet i sin spjälsäng så att han fick blåmärken och detta pågick många långa dygn. Metoden skulle genoföras punkt! Pojken visade också grav ångest-symptom då föräldrarna skulle bära upp hon på övervåningen där han skulle tvingas genomlida SHN-kuren till viket pris som helst...

    Vet inte hur många som läste detta som grät över denna behandling av ett försvaslöst barn. En polisanmälan gjordes dock, men vad som hänt är oklart. För precis som nu så om det blir för mycket skriverier och/eller frågor ang metoderna eller ett specifikt fall i hennes forum så stängs trådar ner och innan dess så har ofta också de som ifrågasatt blivit hånade av både kurare och AW själv.
    Vart du än går är du där
  • blomman88

    Beyond Eternity skrev 2009-04-28 21:07:25 följande:


    Tyvärr så stämmer inte detta och det kan man med jämna mellanrum själv läsa om på AW's forum där föräldrar gör precis som de blir tillsagda TROTS att barnen visar grava tecken på att de inte mår bra av "de kärleksfulla" behandlingarna. Och den vidrigaste var nog pojken som tilläts, påhejade av AW's kurare, att dunka huvudet i sin spjälsäng så att han fick blåmärken och detta pågick många långa dygn. Metoden skulle genoföras punkt! Pojken visade också grav ångest-symptom då föräldrarna skulle bära upp hon på övervåningen där han skulle tvingas genomlida SHN-kuren till viket pris som helst...Vet inte hur många som läste detta som grät över denna behandling av ett försvaslöst barn. En polisanmälan gjordes dock, men vad som hänt är oklart. För precis som nu så om det blir för mycket skriverier och/eller frågor ang metoderna eller ett specifikt fall i hennes forum så stängs trådar ner och innan dess så har ofta också de som ifrågasatt blivit hånade av både kurare och AW själv.
    Okej, jag är inte så insatt i allting och borde kanske inte skrivit från början.
    Men om det nu är så att det går att lura i vilka stackars föräldrar som helst att det är okej om pojken slår sig gul och blå, borde man inte vända sig till dom då i första hand? Det kommer ju alltid finnas idioter som vill dela med sig av dåliga metoder..
    Är det inte förälderns ansvar trots allt att inse att barnet far illa av det?
    Det är ju trots allt en själv som känner barnet bäst.
  • realda

    1977Maria Therese skrev 2009-04-28 21:05:23 följande:


    Gud att du orkar??? Men det är det som är grejen, nöta och nöta enligt aw
    Ja inte vet jag - du frågade och jag svarade- ett antal gånger.
    Det kanske var du som behövde nöta?

    Själv ska jag ägna mig åt tentaläsning.
    Mitt barn sover gott sedan två timmar tillbaka - det gör hon varje natt i egen säng och på mage.
Svar på tråden Här kan vi fortsätta diskutera Anna Wahlgrens tryckpress och hennes övriga metoder.