• MalinEddie

    Här kan vi fortsätta diskutera Anna Wahlgrens tryckpress och hennes övriga metoder.

    Den gamla tråden stängdes ner så jag startar en ny då jag tycker diskussionen är viktig. Tyvärr kan jag inte länka till videoklippet som startade diskussionen men vi är många som minns det och inte tycker om vad vi såg.
    Imorgon kommer en artikel om detta på aftonbladet.se

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-30 05:25
    Artikel i Aftonbladet angående tryckpressen:
    www.aftonbladet.se/wendela/barn/article5015762.ab

    Den kända barnläkaren och författaren Lars H Gustafsson tar tillsammans med två andra läkare avstånd från Anna Wahlgrens tryckpress:
    larsh.wordpress.com/2009/04/28/anna-wahlgrens-tryckpressmetod/

    Andra trådar startade i ämnet på fl:
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m43400793.html

    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m43507402.html

    www.familjeliv.se/Forum-5-172/m43470306.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-02 10:17
    Lars H Gustafssons slutkommentar:
    larsh.wordpress.com/2009/05/02/anna-wahlgrens-tryckpress-slutkommentar/

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-09 15:42
    Länk till Beyond Eternitys blogg:
    beyondeternity.blogg.se/index.html
    Mycket läsvärd tycker jag!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-28 09:19
    Artikel i Dagens Nyheter där Sveriges barnläkare varnar för Anna Wahlgrens metoder:
    www.alltombarn.se/bebis/sveriges-barnlakare-varnas-for-anna-wahlgrens-metoder-1.25745
    De har bett BO granska sajten. Äntligen!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-28 15:14
    Ny artikel i Aftonbladet:
    www.aftonbladet.se/wendela/barn/article5246773.ab

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-28 22:27
    Inslag i Aktuellt:
    svtplay.se/v/1574816/aktuellt/het_debatt_om_barnuppfostran

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-28 22:35
    Eftersnack i Aktuellt studion med föräldrapsykolog Malin Alfven:
    svtplay.se/v/1574818/aktuellt/-foraldrar_far_ofta_daligt_samvete

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-01 20:35
    Expressen har skrivit en artikel i ämnet:
    www.expressen.se/Nyheter/1.1589837/lat-inte-charlataner-uppfostra-dina-barn

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-01 22:31
    Barnläkare Lars H Gustafsson bloggar åter om ämnet:
    larsh.wordpress.com/2009/05/28/somna-sjalv-metoderna-mitt-i-fokus/

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 11:05
    Artikel i Sydsvenskan:
    sydsvenskan.se/sverige/article435362/Lakarkritik-mot-nattning-pa-natet.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 11:07
    AW bemöter kritiken:
    www.newsmill.se/artikel/2009/06/02/barnlakarna-saknar-sunt-fornuft

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 19:08
    Artikel i dagens medicin:
    www.dagensmedicin.se/nyheter/2009/06/02/barnlakare-anmaler-hardfor/index.xml

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 17:55
    Debatt mellan Anna Wahlgren och Marie Köhler i Sveriges Radio P1:
    www.sr.se/webbradio/webbradio.asp&Id=1782898&BroadcastDate=&IsBlock=

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-06 10:14
    Artikel i Svenska Dagbladet:
    www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_3018049.svd

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-08 17:03
    Chatten med Anna Wahlgren:
    www.familjeliv.se/Live_chat/chat.php

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-13 20:32
    Anna Wahlgrens sista intervju:
    www.nt.se/personligt/artikel.aspx

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-23 12:07
    Länk till nya tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-28/m45781515.html

  • Svar på tråden Här kan vi fortsätta diskutera Anna Wahlgrens tryckpress och hennes övriga metoder.
  • kristina41

    Alltså tryckpressen som ORD inte som handling, jag ser inget fel i själva utförandet, eftersom det utförs med mjuk hand mot barnet.

  • Elsans
    kristina41 skrev 2009-04-29 12:14:30 följande:
    Jag har vid flera tillfällen i den här tråden beskrivit mitt förhållande till tryckpressen (som jag som ORD tar avstånd ifrån) Jag har ett sakligt förhållande till mitt barns mat, man äter PUNKT, gosar gör vi efteråt, Ömma järngreppet trodde jag i min enfald att alla fick lära sig på BB. Det är ju helt enkelt så man gör när man ammar, eller? Jag gillar Lars, inte för hans akademiska utbildning utan för att han är kunnig och har en del bra åsikter, t.ex att ungar inte ska medecineras med sömnmedel slentrianmässigt. Är mina svar till belåtenhet?
    Hålla fast bebisen och tvinga den att äta och absolut inte ge någon ögonkontakt? lärde du dig det på BB? det gjorde verkligen inte jag!
  • 1977Maria Therese
    kristina41 skrev 2009-04-29 12:16:23 följande:
    Alltså tryckpressen som ORD inte som handling, jag ser inget fel i själva utförandet, eftersom det utförs med mjuk hand mot barnet.
    Men tydligen för hårt? Eller vet du bättre än Barnläkaren? Förklara isåfall.
  • en glad

    1977Maria Therese skrev 2009-04-29 12:15:20 följande:


    jag är född på 70 talet och då skulle man bara amma var 4 timme och inte ammas fritt. Hur hungriga barnen var så skulle de inte amma förns tiden var kommen...
    - så var det inte där jag bodde i alla fall ... fri amning, men inte hela tiden - för idén var att barnets mage måste "vila" ibland också..... men det kanske varierade på olika håll i landet.
  • 1977Maria Therese
    Åsa A skrev 2009-04-29 12:17:14 följande:
    Hålla fast bebisen och tvinga den att äta och absolut inte ge någon ögonkontakt? lärde du dig det på BB? det gjorde verkligen inte jag!
    Haha Där skulle man hålla ömt och se in i ögonen och ha en mysig stund.
  • Jazlene
    mammapappabebis skrev 2009-04-29 12:05:08 följande:
    Kära AW-anhängare,Naturligtvis tycker ni inte likadant som oss som motsätter oss AW's metoder och principer. Inget konstigt i det. Detta är ju en debattråd, i ett diskussionsforum. Tyvärr verkar det vara motståndarna till AW som står för den största delen debatt och diskussion. Jag har letat, men inte kunnat läsa några sakliga argument för vad fördelarna är med t.ex. "tryckpressen" (som forumet i första hand handlar om, allt enligt TS).AW's förespråkare verkar istället ifrågasätta annat (som tråden inte handlar om), exempelvis hur vi har tid att sitta på FL och skriva. Jag har också läst kommentarer som att man inte ska ta tidningarna som skriver om detta på allvar. Och så vidare. Ord som hat, lynchmobb etc. har också förekommit. Varför kan ingen av er förespråkare, i korthet eller utförligt, beskriva vad det är som är så bra med AW? Det är ju så man debatterar, för och emot. Det behöver inte bli sån pajkastning som det är just nu. Motståndet säger:"Vi tycker att det liknar barnmisshandel, den där tryckpressen""Vi tycker att det verkar känslokallt med Ömma järngreppet och det strider mot vad vi fått höra om vikten av ögonkontakt och anknytning vid amning""Vi tycker att barnläkaren Lars åsikt väger tungt pga hans akademiska utbildning"Respons?
    Jag kan inte försvara eller backa upp AW beträffande tryckpressen. Därför kan jag inte säga så mycket om det heller. Jag tycker iNTE det är misshandel. Men jag tycker att det är riskabelt om någon ambivalent förälder skulle få för sig att göra liknande, och kanske trycka på ännu hårdare om föräldern drabbas av vanmakt.
    Det kan sluta illa och det har jag sagt hela tiden.

    Ömma järngreppet är för matkrånglare. Har använnt det själv, och det är inget speciellt med det annat än att barnens händer inte svänger i väg med flaskan, eller daskar i väg bröstet, finns inget hårt över detta överhuvudtaget.
    Och visst är det sant, det finns inget som värmer i hjärtat mer än att se sitt späda barn i ögonen när man matar. Tyvärr kan det i bland trassla till sig så med ett spädbarn, att det kan bli viktigare att få i mat än att titta barnet i ögonen.

    Jag håller med Lars i mycket, jag håller med Juul i mycket och jag håller med AW i mycket, och det är i slutändan personers ÅSIKTER man håller med om.
    Och åsikten beträffande vagna över tröskelns bidragande orsak till shaken baby syndrome, är inte en åsikt jag delar. finner den tom lite löjeväckand faktiskt.
    Aws vagning är en efterliknelse av vagna över tröskeln, personligen har jag använnt tröskel eller en virad handuk och det har funkat kanon.

    Se så, var jag tillräckligt konstruktiv?
  • kristina41

    Åsa A skrev 2009-04-29 12:17:14 följande:


    Hålla fast bebisen och tvinga den att äta och absolut inte ge någon ögonkontakt? lärde du dig det på BB? det gjorde verkligen inte jag!
    jo, så upplevde jag det.
  • kristina41
    kristina41 skrev 2009-04-29 12:19:56 följande:
    Åsa A skrev 2009-04-29 12:17:14 följande:
    jo, så upplevde jag det.
    inte tvinga då men att hålla ett bestämt grepp om barnet JA
  • snusmumriken2

    1977Maria Therese skrev 2009-04-29 12:15:20 följande:


    jag är född på 70 talet och då skulle man bara amma var 4 timme och inte ammas fritt. Hur hungriga barnen var så skulle de inte amma förns tiden var kommen...
    Samma här.

    Kan nån länka till artikeln på aftonbladet är ni snälla?
  • 1977Maria Therese
    Jazlene skrev 2009-04-29 12:19:44 följande:
    Jag kan inte försvara eller backa upp AW beträffande tryckpressen. Därför kan jag inte säga så mycket om det heller. Jag tycker iNTE det är misshandel. Men jag tycker att det är riskabelt om någon ambivalent förälder skulle få för sig att göra liknande, och kanske trycka på ännu hårdare om föräldern drabbas av vanmakt. Det kan sluta illa och det har jag sagt hela tiden. Ömma järngreppet är för matkrånglare. Har använnt det själv, och det är inget speciellt med det annat än att barnens händer inte svänger i väg med flaskan, eller daskar i väg bröstet, finns inget hårt över detta överhuvudtaget. Och visst är det sant, det finns inget som värmer i hjärtat mer än att se sitt späda barn i ögonen när man matar. Tyvärr kan det i bland trassla till sig så med ett spädbarn, att det kan bli viktigare att få i mat än att titta barnet i ögonen. Jag håller med Lars i mycket, jag håller med Juul i mycket och jag håller med AW i mycket, och det är i slutändan personers ÅSIKTER man håller med om. Och åsikten beträffande vagna över tröskelns bidragande orsak till shaken baby syndrome, är inte en åsikt jag delar. finner den tom lite löjeväckand faktiskt. Aws vagning är en efterliknelse av vagna över tröskeln, personligen har jag använnt tröskel eller en virad handuk och det har funkat kanon. Se så, var jag tillräckligt konstruktiv?
    Men om barnet inte vill äta så finns en anledning. Man bryter och prövar efter en stund!!!!

    Barnet kan ha magknip, skulle du tycka det var trevligt om du hade ont och någon tar ett järngrepp o matar på?
Svar på tråden Här kan vi fortsätta diskutera Anna Wahlgrens tryckpress och hennes övriga metoder.