• MalinEddie

    Här kan vi fortsätta diskutera Anna Wahlgrens tryckpress och hennes övriga metoder.

    Den gamla tråden stängdes ner så jag startar en ny då jag tycker diskussionen är viktig. Tyvärr kan jag inte länka till videoklippet som startade diskussionen men vi är många som minns det och inte tycker om vad vi såg.
    Imorgon kommer en artikel om detta på aftonbladet.se

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-30 05:25
    Artikel i Aftonbladet angående tryckpressen:
    www.aftonbladet.se/wendela/barn/article5015762.ab

    Den kända barnläkaren och författaren Lars H Gustafsson tar tillsammans med två andra läkare avstånd från Anna Wahlgrens tryckpress:
    larsh.wordpress.com/2009/04/28/anna-wahlgrens-tryckpressmetod/

    Andra trådar startade i ämnet på fl:
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m43400793.html

    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m43507402.html

    www.familjeliv.se/Forum-5-172/m43470306.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-02 10:17
    Lars H Gustafssons slutkommentar:
    larsh.wordpress.com/2009/05/02/anna-wahlgrens-tryckpress-slutkommentar/

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-09 15:42
    Länk till Beyond Eternitys blogg:
    beyondeternity.blogg.se/index.html
    Mycket läsvärd tycker jag!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-28 09:19
    Artikel i Dagens Nyheter där Sveriges barnläkare varnar för Anna Wahlgrens metoder:
    www.alltombarn.se/bebis/sveriges-barnlakare-varnas-for-anna-wahlgrens-metoder-1.25745
    De har bett BO granska sajten. Äntligen!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-28 15:14
    Ny artikel i Aftonbladet:
    www.aftonbladet.se/wendela/barn/article5246773.ab

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-28 22:27
    Inslag i Aktuellt:
    svtplay.se/v/1574816/aktuellt/het_debatt_om_barnuppfostran

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-28 22:35
    Eftersnack i Aktuellt studion med föräldrapsykolog Malin Alfven:
    svtplay.se/v/1574818/aktuellt/-foraldrar_far_ofta_daligt_samvete

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-01 20:35
    Expressen har skrivit en artikel i ämnet:
    www.expressen.se/Nyheter/1.1589837/lat-inte-charlataner-uppfostra-dina-barn

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-01 22:31
    Barnläkare Lars H Gustafsson bloggar åter om ämnet:
    larsh.wordpress.com/2009/05/28/somna-sjalv-metoderna-mitt-i-fokus/

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 11:05
    Artikel i Sydsvenskan:
    sydsvenskan.se/sverige/article435362/Lakarkritik-mot-nattning-pa-natet.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 11:07
    AW bemöter kritiken:
    www.newsmill.se/artikel/2009/06/02/barnlakarna-saknar-sunt-fornuft

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 19:08
    Artikel i dagens medicin:
    www.dagensmedicin.se/nyheter/2009/06/02/barnlakare-anmaler-hardfor/index.xml

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 17:55
    Debatt mellan Anna Wahlgren och Marie Köhler i Sveriges Radio P1:
    www.sr.se/webbradio/webbradio.asp&Id=1782898&BroadcastDate=&IsBlock=

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-06 10:14
    Artikel i Svenska Dagbladet:
    www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_3018049.svd

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-08 17:03
    Chatten med Anna Wahlgren:
    www.familjeliv.se/Live_chat/chat.php

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-13 20:32
    Anna Wahlgrens sista intervju:
    www.nt.se/personligt/artikel.aspx

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-23 12:07
    Länk till nya tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-28/m45781515.html

  • Svar på tråden Här kan vi fortsätta diskutera Anna Wahlgrens tryckpress och hennes övriga metoder.
  • GLA

    Jag tror inte att alla AW-motståndare är AP. Varför måste det vara så vart och vitt? Just nu bär jag omkring mer än någonsin på min dotter eftersom hon är mitt uppe i
    seperationsfasen/8-månadersångesten och vill snutta hela tiden. Jag kan inte amma men vi myser och hon snuttar på min hand, hals, utanpå tröjan vid mitt bröst eller andra ställen där hon kommer åt. Hon behöver det och då får hon det men hon sover fortfarande själv och så länge hon är ok med det (inget skrik vid läggning och inga uppvak där hon skriker och är ledsen) så kör vi vidare på samma spår.

  • Mickan84

    Tycker så synd om barnet som aw handskas med. Det borde vara förbjudet, hon verkar ju inte vara riktigt klok!

  • Marline
    GLA skrev 2009-04-29 14:56:01 följande:
    Jag tror inte att alla AW-motståndare är AP. Varför måste det vara så vart och vitt? Just nu bär jag omkring mer än någonsin på min dotter eftersom hon är mitt uppe i seperationsfasen/8-månadersångesten och vill snutta hela tiden. Jag kan inte amma men vi myser och hon snuttar på min hand, hals, utanpå tröjan vid mitt bröst eller andra ställen där hon kommer åt. Hon behöver det och då får hon det men hon sover fortfarande själv och så länge hon är ok med det (inget skrik vid läggning och inga uppvak där hon skriker och är ledsen) så kör vi vidare på samma spår.
    Så länge barnet är nöjt så är det ju lugnt. Det sjuka är ju när barnet gråter och man ignorerar honom/henne.
  • Lilla Prussiluskan

    Vilket drygt sätt att inte ens vilja kommentera sina egna metoder!

    Intressant att en barnläkare tycker att det är på gränsen till misshandel...

  • Impertiff
    Mopsan skrev 2009-04-29 14:34:19 följande:
    Nånting ja tycker är väldigt lustigt är att alla som stöttar AW:s metoder med en gång placerar alla oliktänkande i ett fack märkt AP. Vad är det för ouppfyllt behov ni har att stoppa folk i fack. Jag är ingen AP jag är en mamma. Jag liksom alla ni som är AW eller AP eller vad ni nu är värnar om mina barns bästa. Men i mina ögon (och jag har all rätt till egen tolkning) är AW:s metoder kränkande övergrepp emot barn. Ja hon pratar massor om kärlek osv Men som exempel är det kärlek om jag skulle aga mitt barn sammtidigt som jag säger att jag älskar det? Blir inte handlingen likförbaskat ett kränkande övergrepp? På samma sätt ser jag AW:s metoder hon ser inte på individen.
    Precis som du inte vill bli kallad AP av "alla" AW-anhängare kan jag säga att jag är en så kallad AW-anhängare men vad jag vet så brukar jag inte kalla de som inte är det för AP...
    Det verkar vara generellt för "båda sidor" att göra generaliseringar.
  • Grönögat
    Marline skrev 2009-04-29 14:54:56 följande:
    Det är dessutom bevisat att barn som ofta ligger hud mot hud får bättre och snabbare utveckling på hjärna och hjärta mm. Att ta bort hudkontakten som AW verkar anse att man ska är ju helt knäppt. Hur kan man anse att AW:s metoder på något sätt är bra för barnet? Trygghet är det bästa för att barn ska bli självständiga individer. Att inte bli bekräftad eller uppmärksammad då man uttrycker sig på det enda sätt man kan, bebisar med sin gråt, kan bara vara negativt för självkänslan och minska tryggheten och tilliten till sin omgivning. Hemskt!
    Jag håller med dig jag och GLA också; allting är inte svart eller vitt, jag bar t.e x min son i bärsele så gott som dagligen under de perioder då han visade på att det var vad han behövde (han hade kolik från 5 veckors ålder till 4 månaders ålder), andra perioder kunde han leka själv i babygymet hur mycket som helst. Jag följde hans behov helt enkelt och skapade rutiner och "scheman" utefter det, på ett omekaniskt och kärleksfullt vis, i min sons takt - inte i min egen, jag ledde honom sakta men säkert dit jag ville med fokus på vad han behövde just då, utan att trycka ned och hålla fast, ignorera eller rabbla otäcka ramsor.
  • Impertiff
    Grönögat skrev 2009-04-29 14:38:46 följande:
    Håller med. Jag är inte AP, sonen har sovit i egen säng från 2 månaders ålder, eget rum sedan 9 månaders ålder, jag har både egetid och bortatid och allt vad det nu är, sonen leker för sig själv och jag tar inte upp honom för minsta pip -men- allt detta har jag åstakommit UTAN att trycka ned hans huvud i kudden, ignorera hans blick eller låtit honom få blödande sår i baken till följd av bajsblöjor, det ni, AW´s!
    JAg är AW och har egentid, bortatid, och min dotter leker själv, jag tar inte upp henne för minsta pip, jag ignorerar inte henne blick och hon har inte fått blödande sår i baken till följd av bajsblöjor! Det ni AP-anhängare (och nu är jag alltså ironisk, jag drar inte alla som inte tycker om AW över samma kam och tycker att de är AP).
  • GLA
    Marline skrev 2009-04-29 14:54:56 följande:
    Det är dessutom bevisat att barn som ofta ligger hud mot hud får bättre och snabbare utveckling på hjärna och hjärta mm. Att ta bort hudkontakten som AW verkar anse att man ska är ju helt knäppt. Hur kan man anse att AW:s metoder på något sätt är bra för barnet? Trygghet är det bästa för att barn ska bli självständiga individer. Att inte bli bekräftad eller uppmärksammad då man uttrycker sig på det enda sätt man kan, bebisar med sin gråt, kan bara vara negativt för självkänslan och minska tryggheten och tilliten till sin omgivning. Hemskt!
    Men AW aldrig skrivit eller sagt det du påstår att man ska ta bort hudkontakten. AW är otroligt noga med att få föräldrarna att förstå att barnet söker och behöver samhörighet med flocken (mamman och pappan). Världen måste vara liten innan den kan bli stor. Men hon anser att närheten/anknytningen till flocken inte enbart etableras genom att man går och bär omkring på sin unge, det är så mycket mer än så.

    Det du skriver är en ren lögn.
  • Marline
    Grönögat skrev 2009-04-29 14:59:48 följande:
    Jag håller med dig jag och GLA också; allting är inte svart eller vitt, jag bar t.e x min son i bärsele så gott som dagligen under de perioder då han visade på att det var vad han behövde (han hade kolik från 5 veckors ålder till 4 månaders ålder), andra perioder kunde han leka själv i babygymet hur mycket som helst. Jag följde hans behov helt enkelt och skapade rutiner och "scheman" utefter det, på ett omekaniskt och kärleksfullt vis, i min sons takt - inte i min egen, jag ledde honom sakta men säkert dit jag ville med fokus på vad han behövde just då, utan att trycka ned och hålla fast, ignorera eller rabbla otäcka ramsor.
    Låter som ett bra sätt. Barnets behov bör ju gå före sina egna. Jag kommer göra på samma sätt som dig, att lyssna på min son och göra det som ger honom bäst trygghet. :)
Svar på tråden Här kan vi fortsätta diskutera Anna Wahlgrens tryckpress och hennes övriga metoder.