• MalinEddie

    Här kan vi fortsätta diskutera Anna Wahlgrens tryckpress och hennes övriga metoder.

    Den gamla tråden stängdes ner så jag startar en ny då jag tycker diskussionen är viktig. Tyvärr kan jag inte länka till videoklippet som startade diskussionen men vi är många som minns det och inte tycker om vad vi såg.
    Imorgon kommer en artikel om detta på aftonbladet.se

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-30 05:25
    Artikel i Aftonbladet angående tryckpressen:
    www.aftonbladet.se/wendela/barn/article5015762.ab

    Den kända barnläkaren och författaren Lars H Gustafsson tar tillsammans med två andra läkare avstånd från Anna Wahlgrens tryckpress:
    larsh.wordpress.com/2009/04/28/anna-wahlgrens-tryckpressmetod/

    Andra trådar startade i ämnet på fl:
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m43400793.html

    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m43507402.html

    www.familjeliv.se/Forum-5-172/m43470306.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-02 10:17
    Lars H Gustafssons slutkommentar:
    larsh.wordpress.com/2009/05/02/anna-wahlgrens-tryckpress-slutkommentar/

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-09 15:42
    Länk till Beyond Eternitys blogg:
    beyondeternity.blogg.se/index.html
    Mycket läsvärd tycker jag!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-28 09:19
    Artikel i Dagens Nyheter där Sveriges barnläkare varnar för Anna Wahlgrens metoder:
    www.alltombarn.se/bebis/sveriges-barnlakare-varnas-for-anna-wahlgrens-metoder-1.25745
    De har bett BO granska sajten. Äntligen!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-28 15:14
    Ny artikel i Aftonbladet:
    www.aftonbladet.se/wendela/barn/article5246773.ab

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-28 22:27
    Inslag i Aktuellt:
    svtplay.se/v/1574816/aktuellt/het_debatt_om_barnuppfostran

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-28 22:35
    Eftersnack i Aktuellt studion med föräldrapsykolog Malin Alfven:
    svtplay.se/v/1574818/aktuellt/-foraldrar_far_ofta_daligt_samvete

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-01 20:35
    Expressen har skrivit en artikel i ämnet:
    www.expressen.se/Nyheter/1.1589837/lat-inte-charlataner-uppfostra-dina-barn

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-01 22:31
    Barnläkare Lars H Gustafsson bloggar åter om ämnet:
    larsh.wordpress.com/2009/05/28/somna-sjalv-metoderna-mitt-i-fokus/

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 11:05
    Artikel i Sydsvenskan:
    sydsvenskan.se/sverige/article435362/Lakarkritik-mot-nattning-pa-natet.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 11:07
    AW bemöter kritiken:
    www.newsmill.se/artikel/2009/06/02/barnlakarna-saknar-sunt-fornuft

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 19:08
    Artikel i dagens medicin:
    www.dagensmedicin.se/nyheter/2009/06/02/barnlakare-anmaler-hardfor/index.xml

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 17:55
    Debatt mellan Anna Wahlgren och Marie Köhler i Sveriges Radio P1:
    www.sr.se/webbradio/webbradio.asp&Id=1782898&BroadcastDate=&IsBlock=

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-06 10:14
    Artikel i Svenska Dagbladet:
    www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_3018049.svd

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-08 17:03
    Chatten med Anna Wahlgren:
    www.familjeliv.se/Live_chat/chat.php

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-13 20:32
    Anna Wahlgrens sista intervju:
    www.nt.se/personligt/artikel.aspx

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-23 12:07
    Länk till nya tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-28/m45781515.html

  • Svar på tråden Här kan vi fortsätta diskutera Anna Wahlgrens tryckpress och hennes övriga metoder.
  • Impertiff
    blomman88 skrev 2009-04-29 14:58:42 följande:
    tack?
    Ja, det du skrev! Jag citerade och tackade. Tyckte det var bra skrivet
  • 1977Maria Therese
    Impertiff skrev 2009-04-29 15:02:30 följande:
    JAg är AW och har egentid, bortatid, och min dotter leker själv, jag tar inte upp henne för minsta pip, jag ignorerar inte henne blick och hon har inte fått blödande sår i baken till följd av bajsblöjor! Det ni AP-anhängare (och nu är jag alltså ironisk, jag drar inte alla som inte tycker om AW över samma kam och tycker att de är AP).
    Det är skönt att vara AP ser du nått prob med det? Är det fel för dog att man vill vara nära?
  • 1977Maria Therese

    Ser att många glider in på AP men jag har aldrig sett att Barnläkare skriver och uttalar sig om att AP är Nära MISSHANDEL....

  • blomman88
    Marline skrev 2009-04-29 14:54:56 följande:
    Det är dessutom bevisat att barn som ofta ligger hud mot hud får bättre och snabbare utveckling på hjärna och hjärta mm. Att ta bort hudkontakten som AW verkar anse att man ska är ju helt knäppt. Hur kan man anse att AW:s metoder på något sätt är bra för barnet? Trygghet är det bästa för att barn ska bli självständiga individer. Att inte bli bekräftad eller uppmärksammad då man uttrycker sig på det enda sätt man kan, bebisar med sin gråt, kan bara vara negativt för självkänslan och minska tryggheten och tilliten till sin omgivning. Hemskt!
    På vilket sätt har hon fått dig att tro att hudkontakten ska bort?
    Min kille är trygg trots att jag inte har honom i bärsele hela dagarna.
    Han är trygg i sig själv och jag är glad för hans skull.
    För min egen skull skulle jag kunna bära på honom hela dagarna för jag tycker det så himla mysigt.
  • Marline
    GLA skrev 2009-04-29 15:03:05 följande:
    Men AW aldrig skrivit eller sagt det du påstår att man ska ta bort hudkontakten. AW är otroligt noga med att få föräldrarna att förstå att barnet söker och behöver samhörighet med flocken (mamman och pappan). Världen måste vara liten innan den kan bli stor. Men hon anser att närheten/anknytningen till flocken inte enbart etableras genom att man går och bär omkring på sin unge, det är så mycket mer än så. Det du skriver är en ren lögn.
    Det jag skriver är verkligen ingen lögn (vilket skulle det vara?). Jag förstår att AW inte bojkottar all hudkontakt men hon menar också på att man inte ska bära runt på sitt barn bara för att barnet vill det (tolkning). Däremot finns det såklart olika sätt att se på saker. AW anser inte att man ska plocka upp sitt barn så fort det gråter. Jag anser att det är oerhört viktigt att man lyssnar och bekräftar sitt barn då barnet försöker uttrycka sig. Jag menar inte att man ständigt ska bära runt på sitt barn utan att man ska lyssna på sitt barns behov. Om barnet vill sitta i famnen bör barnet få göra det men vill barnet leka eller ligga själv så bör h*n också få göra det.
  • Linny

    Jag går nog inte som AP men jag tycker också AW´s metoder är horribla.
    Båda mina barn (3,5 år och 4 månader) sover i egna sängar men gillar det. Inga skrikande insomningar eller sånt. Den minsta ligger och jollrar och skrattar sig till sömns. Uppenbarligen är pingvinmobilen ovanför sängen rolig..

    Stora pojken kunde dock inte somna på det sättet så han vyssjades i famnen, bars, sjöngs för och ammades till sömns.

    Visst; bärsele har jag men använder sällan.

    Mina barn har tydliga gränser (tja den lilla har ju inte så många än förstås) men vi kör inte med bestraffningar och dylikt som AW tydligen förespråkar (tänker på den hemska tvålmetoden)
    Vi visar med ord och tecken om han gör något fel eller farligt. Upprepa, upprepa och lyfta bort om det inte hjälper/visa hur man SKA göra/ev ta bort saken som tex kastas.

    Tänker på de som hävdar att man nästintill vrålandes måste läxa upp ett barn som får ett utbrott i affären. Varför? Jag menar förstås inte att man ska stå och mesa och ge med sig. Men om barnet inte lyssnar på resonemanget ger men det en chans att lugna sig och talar om konsekvensen om det inte gör det; tex. bära med sig barnet ut ur affären. Och man behöver inte släpa barnet i en arm ut (har sett föräldrar göra så och uppenbarligen skiter de i att armen kan gå ur led..). Man kan faktiskt låta bestämd utan att skrika och man kan lyfta barnet ur affären utan att släpa det i en arm.. När barnet väl har lugnat sig talar man om händelsen.

    Klart jag också har tappat humöret efter en hel veckas gränstestande, när man är superstressad en morgon och sonen testar gränsen till tusen. Men att, som vissa, påstå att det är nödvändigt att höja rösten för att barnet ska förstå, håller jag inte med om. De gånger jag har gjort det har jag bara mått dåligt, och inte har det gjort situationen bättre för det.

  • blomman88
    Impertiff skrev 2009-04-29 15:05:02 följande:
    Ja, det du skrev! Jag citerade och tackade. Tyckte det var bra skrivet
    Haha okej! Inte snabbast i stan...^^
  • GLA
    Grönögat skrev 2009-04-29 14:59:48 följande:
    Jag håller med dig jag och GLA också; allting är inte svart eller vitt, jag bar t.e x min son i bärsele så gott som dagligen under de perioder då han visade på att det var vad han behövde (han hade kolik från 5 veckors ålder till 4 månaders ålder), andra perioder kunde han leka själv i babygymet hur mycket som helst. Jag följde hans behov helt enkelt och skapade rutiner och "scheman" utefter det, på ett omekaniskt och kärleksfullt vis, i min sons takt - inte i min egen, jag ledde honom sakta men säkert dit jag ville med fokus på vad han behövde just då, utan att trycka ned och hålla fast, ignorera eller rabbla otäcka ramsor.
    Jag har ju då kört med ramsan och vagnat men har precis som du gjort det på ett omekaniskt och kärleksfullt vis i en takt utifrån min dotter, i en takt som jag kände att hon orkade med (gav gensvar på utan massa gråt osv) utan att tvinga, hålla fast mm. Jag som förälder kan bara ge förutsättningarna. Jag kan ju inte tex. sova för barnet.

    Och i mitt iinlägg till Marline: Att det är en ren lögn vet jag faktiskt inte så jag får ta tillbaks det, men jag har läst Barnaboken och delar av SHN och ingenstans där skriver AW att man ska ta bort hunkontakten mellan föräldrar och barn men du kanske har läst att hon sagt det någon annan stans (på hennes forum eller i någon intervju) och då är det ju din sanning.
  • Lillfjompa
    blomman88 skrev 2009-04-29 14:22:49 följande:
    Visst är barn olika, ville bara berätta för lillfjompa att en 3månaders bebis klarar av att leka själv.
    O jag är väl medveten om att en 3 månaders bebis kan det!!

    Jag ville bara påpeka att det ska göras när barnet vill och inte när det är ledsen och behöver sällskap/mat eller vad det nu kan vara!
Svar på tråden Här kan vi fortsätta diskutera Anna Wahlgrens tryckpress och hennes övriga metoder.