• MalinEddie

    Här kan vi fortsätta diskutera Anna Wahlgrens tryckpress och hennes övriga metoder.

    Den gamla tråden stängdes ner så jag startar en ny då jag tycker diskussionen är viktig. Tyvärr kan jag inte länka till videoklippet som startade diskussionen men vi är många som minns det och inte tycker om vad vi såg.
    Imorgon kommer en artikel om detta på aftonbladet.se

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-30 05:25
    Artikel i Aftonbladet angående tryckpressen:
    www.aftonbladet.se/wendela/barn/article5015762.ab

    Den kända barnläkaren och författaren Lars H Gustafsson tar tillsammans med två andra läkare avstånd från Anna Wahlgrens tryckpress:
    larsh.wordpress.com/2009/04/28/anna-wahlgrens-tryckpressmetod/

    Andra trådar startade i ämnet på fl:
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m43400793.html

    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m43507402.html

    www.familjeliv.se/Forum-5-172/m43470306.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-02 10:17
    Lars H Gustafssons slutkommentar:
    larsh.wordpress.com/2009/05/02/anna-wahlgrens-tryckpress-slutkommentar/

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-09 15:42
    Länk till Beyond Eternitys blogg:
    beyondeternity.blogg.se/index.html
    Mycket läsvärd tycker jag!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-28 09:19
    Artikel i Dagens Nyheter där Sveriges barnläkare varnar för Anna Wahlgrens metoder:
    www.alltombarn.se/bebis/sveriges-barnlakare-varnas-for-anna-wahlgrens-metoder-1.25745
    De har bett BO granska sajten. Äntligen!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-28 15:14
    Ny artikel i Aftonbladet:
    www.aftonbladet.se/wendela/barn/article5246773.ab

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-28 22:27
    Inslag i Aktuellt:
    svtplay.se/v/1574816/aktuellt/het_debatt_om_barnuppfostran

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-28 22:35
    Eftersnack i Aktuellt studion med föräldrapsykolog Malin Alfven:
    svtplay.se/v/1574818/aktuellt/-foraldrar_far_ofta_daligt_samvete

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-01 20:35
    Expressen har skrivit en artikel i ämnet:
    www.expressen.se/Nyheter/1.1589837/lat-inte-charlataner-uppfostra-dina-barn

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-01 22:31
    Barnläkare Lars H Gustafsson bloggar åter om ämnet:
    larsh.wordpress.com/2009/05/28/somna-sjalv-metoderna-mitt-i-fokus/

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 11:05
    Artikel i Sydsvenskan:
    sydsvenskan.se/sverige/article435362/Lakarkritik-mot-nattning-pa-natet.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 11:07
    AW bemöter kritiken:
    www.newsmill.se/artikel/2009/06/02/barnlakarna-saknar-sunt-fornuft

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 19:08
    Artikel i dagens medicin:
    www.dagensmedicin.se/nyheter/2009/06/02/barnlakare-anmaler-hardfor/index.xml

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 17:55
    Debatt mellan Anna Wahlgren och Marie Köhler i Sveriges Radio P1:
    www.sr.se/webbradio/webbradio.asp&Id=1782898&BroadcastDate=&IsBlock=

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-06 10:14
    Artikel i Svenska Dagbladet:
    www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_3018049.svd

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-08 17:03
    Chatten med Anna Wahlgren:
    www.familjeliv.se/Live_chat/chat.php

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-13 20:32
    Anna Wahlgrens sista intervju:
    www.nt.se/personligt/artikel.aspx

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-23 12:07
    Länk till nya tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-28/m45781515.html

  • Svar på tråden Här kan vi fortsätta diskutera Anna Wahlgrens tryckpress och hennes övriga metoder.
  • blomman88

    vem bryr sig skrev 2009-04-29 15:58:59 följande:


    Jag har läst den och jag gillar den ändå inte.
    Har faktiskt ganska svårt att tro på att du läst den om du vill bränna den..
  • Victoris
    Annifrid skrev 2009-04-29 16:07:18 följande:
    men lyssna på dig själv, helt uppjagad utan att lyssna på mig. Jag skulle aldrig någonsin aga mina barn. jag tror att risken att människor av ren och skär utmattning lappar till sina barn undviks om barnen sover på natten. ärligt talat. jag kan tänka mig (inbillar mig) att det är just sömnlösa nattpass som lockar fram det värsta hos föräldrar, även om det itne är ett problem i vår familj.
    Min son sov inte hela nätter förrän han var 6-7 månader och jag har inte lappat till honom för det, har inte ens tänkt tanken trots att jag var trött som ett as vissa dagar. Jag tänkte att det kommer när det kommer och det gjorde det. Det är små barn det handlar om och det är galenskap att tvinga dom till saker som dom kommer börja med så småningom ändå.
    Oscar 080709 + Liten, BF 091010
  • Annifrid

    Och som jurist kan jag tillägga att jag är mer än insatt i vad barnaga är och ännu säkrare när jag talar om för er att detta inte är misshandel.

  • blomman88
    Annifrid skrev 2009-04-29 16:10:57 följande:
    Liksom Anna Wahlgren känner jag nu att det är lönlöst att diskutera med er och lägger ned mitt försök (förstår verkligen att hon undviker att kommentera Aftonbladet). Det känns som att jag pratar med en (eller flera) väggar. Varför lyssnar ni inte bara: jag har tillämpat anna wahlgrens sova-hela-natten-kur och jag kan, som insatt, garatnera att den inte förespråkar eller innebär barnaga. så. Pladdra på och forsätt med er häxjakt om det roar men ni är väldigt oinsatta och trångsynta faktiskt. läs istället i barnabkoken så kommer ni att finna att ni ler åt de härliga små anekdoterna och det otroligt starkt förankrade barnperspektivet/omsorgen om barnet som är huvudbudskapet genom hela boken.hej då
    Amen!
  • Marline
    lokisse skrev 2009-04-29 16:00:02 följande:
    japp och skita pa bestämda klockslag.... var är mat och sovklockan?? varför alltid dra in huvet i skalet när fragor ställs som inte passar???
    Har du hittat anna w på youtube. Jag försökte söka på hennes namn men fick inga träffar..
  • Gummis

    Det jag inte kan förstå är varför det ska till en massa metoder för att barnen ska sova, vi har lagt ner tjejen i sin säng sedan hon var 3mån där får hon ligga och tjoa och tjima INTE SKRIKA I PANIK tills hon själv kommer till ro och somnar vilket hon oftast gör inom en kort stund efter vi ha lagt henne. I bland om hon är orolig går vi och stoppar in napp och ger snutte och går ut. Hon är nu 9mån och vi kör fortarande samma metod. Hon är en glad, nöjd och mysig tjej. Hon sover halva natten och äter somnar sedan om utan problem. Sover fram till 06 då hon går upp med pappa och äter rån och myser medans han äter frukost, sedan får hon gröt vid 07 när jag kliver upp. Förstår för mitt liv inte hur man kan använda metoder som AW visar i tryckpressen eller någon annan film, det är inte humant enligt mig.

  • Victoris
    Annifrid skrev 2009-04-29 16:10:57 följande:
    Liksom Anna Wahlgren känner jag nu att det är lönlöst att diskutera med er och lägger ned mitt försök (förstår verkligen att hon undviker att kommentera Aftonbladet). Det känns som att jag pratar med en (eller flera) väggar. Varför lyssnar ni inte bara: jag har tillämpat anna wahlgrens sova-hela-natten-kur och jag kan, som insatt, garatnera att den inte förespråkar eller innebär barnaga. så. Pladdra på och forsätt med er häxjakt om det roar men ni är väldigt oinsatta och trångsynta faktiskt. läs istället i barnabkoken så kommer ni att finna att ni ler åt de härliga små anekdoterna och det otroligt starkt förankrade barnperspektivet/omsorgen om barnet som är huvudbudskapet genom hela boken. hej då
    Jag tycker det är som att prata med en vägg med dom flesta AW-anhängare som hängt här inne. Jag kan säga det samma; varför lyssnar ni inte bara, vi tycker hennes idéer är helt galna. Pladdra på och fortsätt försöka med er jakt i att försöka hjärntvätta världen om hennes galna idéer. Finns ingen anledning att läsa hennes böcker, vi gillar ju inte hennes idéer.
    Oscar 080709 + Liten, BF 091010
  • Impertiff
    Annifrid skrev 2009-04-29 16:11:48 följande:
    Och som jurist kan jag tillägga att jag är mer än insatt i vad barnaga är och ännu säkrare när jag talar om för er att detta inte är misshandel.
    VAd bra! Jag har ju bara min erfarenhet och känsla att gå på när jag säger att det inte är barnmisshandel. Du har ju erfarenhet OCH är insatt i vad barnaga är rent formellt.
  • Melly
    Annifrid skrev 2009-04-29 15:49:32 följande:
    Ett litet tips. Istället för att bränna böcker (onödigt tycker jag), så läs i den. Inte för att du måste tillämpa Anna Wahlgren metoder i din barnuppfostran. Om du är nöjd och glad så finns det ingen anledning att förändra något, men eftersom du uppenbarligen tycker att anna wahlgren är så hemsk så borde du kanske skaffa dig lite mer kött på benen? Barnaboken är faktiskt bedårande läsning. Anna wahlgren beskriver barnen med sådan kärlek och inlevelse och alla känner igen sig i de scenarier hon målar upp och (tror jag) hållre med om att förslag på alternativa handlingssätt som kan hjälpa i olika situationer (inte alls bara beträffande sömn) förefaller rationella och intelligenta. Alltså: läs först och dissa sedan, tycker jag.
    Tycker du att det är kärlek i det avsnittet där Anna Wahlgren beskriver hur hon tog stryptag på en 6-åring och hotade att döda henne? Finns i Barnaboken.
  • Gummis
    Annifrid skrev 2009-04-29 16:11:48 följande:
    Och som jurist kan jag tillägga att jag är mer än insatt i vad barnaga är och ännu säkrare när jag talar om för er att detta inte är misshandel.
    Nej men som läkaren sa " en ordentlig kränkning av barnet och nära barnmisshandel".
Svar på tråden Här kan vi fortsätta diskutera Anna Wahlgrens tryckpress och hennes övriga metoder.