• MalinEddie

    Här kan vi fortsätta diskutera Anna Wahlgrens tryckpress och hennes övriga metoder.

    Den gamla tråden stängdes ner så jag startar en ny då jag tycker diskussionen är viktig. Tyvärr kan jag inte länka till videoklippet som startade diskussionen men vi är många som minns det och inte tycker om vad vi såg.
    Imorgon kommer en artikel om detta på aftonbladet.se

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-30 05:25
    Artikel i Aftonbladet angående tryckpressen:
    www.aftonbladet.se/wendela/barn/article5015762.ab

    Den kända barnläkaren och författaren Lars H Gustafsson tar tillsammans med två andra läkare avstånd från Anna Wahlgrens tryckpress:
    larsh.wordpress.com/2009/04/28/anna-wahlgrens-tryckpressmetod/

    Andra trådar startade i ämnet på fl:
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m43400793.html

    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m43507402.html

    www.familjeliv.se/Forum-5-172/m43470306.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-02 10:17
    Lars H Gustafssons slutkommentar:
    larsh.wordpress.com/2009/05/02/anna-wahlgrens-tryckpress-slutkommentar/

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-09 15:42
    Länk till Beyond Eternitys blogg:
    beyondeternity.blogg.se/index.html
    Mycket läsvärd tycker jag!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-28 09:19
    Artikel i Dagens Nyheter där Sveriges barnläkare varnar för Anna Wahlgrens metoder:
    www.alltombarn.se/bebis/sveriges-barnlakare-varnas-for-anna-wahlgrens-metoder-1.25745
    De har bett BO granska sajten. Äntligen!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-28 15:14
    Ny artikel i Aftonbladet:
    www.aftonbladet.se/wendela/barn/article5246773.ab

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-28 22:27
    Inslag i Aktuellt:
    svtplay.se/v/1574816/aktuellt/het_debatt_om_barnuppfostran

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-28 22:35
    Eftersnack i Aktuellt studion med föräldrapsykolog Malin Alfven:
    svtplay.se/v/1574818/aktuellt/-foraldrar_far_ofta_daligt_samvete

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-01 20:35
    Expressen har skrivit en artikel i ämnet:
    www.expressen.se/Nyheter/1.1589837/lat-inte-charlataner-uppfostra-dina-barn

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-01 22:31
    Barnläkare Lars H Gustafsson bloggar åter om ämnet:
    larsh.wordpress.com/2009/05/28/somna-sjalv-metoderna-mitt-i-fokus/

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 11:05
    Artikel i Sydsvenskan:
    sydsvenskan.se/sverige/article435362/Lakarkritik-mot-nattning-pa-natet.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 11:07
    AW bemöter kritiken:
    www.newsmill.se/artikel/2009/06/02/barnlakarna-saknar-sunt-fornuft

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-02 19:08
    Artikel i dagens medicin:
    www.dagensmedicin.se/nyheter/2009/06/02/barnlakare-anmaler-hardfor/index.xml

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-04 17:55
    Debatt mellan Anna Wahlgren och Marie Köhler i Sveriges Radio P1:
    www.sr.se/webbradio/webbradio.asp&Id=1782898&BroadcastDate=&IsBlock=

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-06 10:14
    Artikel i Svenska Dagbladet:
    www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_3018049.svd

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-08 17:03
    Chatten med Anna Wahlgren:
    www.familjeliv.se/Live_chat/chat.php

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-13 20:32
    Anna Wahlgrens sista intervju:
    www.nt.se/personligt/artikel.aspx

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-23 12:07
    Länk till nya tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-28/m45781515.html

  • Svar på tråden Här kan vi fortsätta diskutera Anna Wahlgrens tryckpress och hennes övriga metoder.
  • JennyCecilia

    Bara begreppet "järngreppet"....

    Låter inte kärleksfullt..sunt eller förnuftigt.

  • Melly
    blomman88 skrev 2009-04-29 17:32:17 följande:
    Det vet hon visste, och det får du reda på om du läser barnaboken.
    Nej du jag har läst den och den är full med felaktigheter om amning. Liksom råden på hennes hemsida är fulla med felaktigheter.
  • Melly
    JennyCecilia skrev 2009-04-29 17:34:23 följande:
    Bara begreppet "järngreppet".... Låter inte kärleksfullt..sunt eller förnuftigt.
    Nej verkligen inte. Vem vill hålla sin lilla bebis i ett järngrepp? Matningen ska väl vara en mysig och gosig stund oavsett om man ammar eller ger flaska? bebisen ska ju ha det skönt och tryggt när den äter.
  • JennyCecilia
    blomman88 skrev 2009-04-29 17:33:35 följande:
    [citat]JennyCecilia skrev 2009-04-29 17:23:47 följande: På vilket sätt stör man ett ätande barn om man tittar på barnet med en blick full av kärlek? Förstår det bara inte!..
    Antar att det bara är min son som släpper flaskan och skrattar istället om jag tittar på honom för ofta....
    [/citat]

    Men då har du ju en bäbis med humor? Som tycker om dig.. Varför förstöra det genom att titta bort. Om du tittar bort så får inet ditt barn bekräftelse och trir ju inet att du tycker om honom.

    Det är psykologisk tortyr -man förnekar ju människor så?
    Man visar ju att man är missnöjd då. Att man inte accepterar en handling genom att förneka kärlek. Det är ju så fruktansvärt fel.

    Det blir ju litet som: om du inte gör som jag säger så älskar jag inte dig..
  • blomman88
    Melly skrev 2009-04-29 17:34:28 följande:
    Nej du jag har läst den och den är full med felaktigheter om amning. Liksom råden på hennes hemsida är fulla med felaktigheter.
    Jaså? Det var tack vare henne som jag stod ut med tillväxtfaser och ammade konstant. Hon skrev att det skulle gå över efter ett tag och det gjorde det.
  • en glad
    MamiElin skrev 2009-04-29 17:22:17 följande:
    Fia 82 06 skrev 2009-04-29 17:14:10 följande:
    Det är inget jag säger utan att veta om det.. en familjmedlem har följt henne från första början och sett fler diskutioner om/med henne, där delvis hennes barn dras upp i bilden.. som har fått ta hand om varandra.. min familjemedlem har alltid var emot hennes metoder och ännu mer nu då de bara blir mer o mer aggressiva
    - hennes barn har under långa perioder tagits omhand av en eller flera av deras pappor - det framgår fuller väl då man läser hennes memoarer! Dessa böcker är till och med dedikerade till en av dem, vill jag minnas.... och i hemmet hos AW har barnen alltid fått leka med varandra - "leka skall inte vuxna hålla på med" (AW vet som sagt inte mycket om vikten av samspel med barn) och hon har aldrig läst sagor för sina barn - "det kan de göra för varandra"

    Från TV4 hemsida:

    Hej! Jag är förskollärare och själv mamma och undrar om du verkligen menade det du sa att föräldrar inte behöver leka med sina barn? Själv har jag lärt mig att leken lär sig det lilla barnet genom att den vuxne börjar leka med barnet på skötbordet! Jag arbetar på en förskola där leken anses som viktig och prioriteras högt. De vuxnas medverkan behövs ofta för att lära barnen lekregler och för att få med barn som blivit utanför. När barnen blivit lite större tycker även jag att hemma kan dom gott leka själva eller med varandra.

    G F, Norrköping

    Kära Gunilla,

    Nej, man behöver verkligen inte leka med sina barn. Det är de betydligt bättre på själva. Det de behöver är tillgång till en fungerande vuxenverklighet, som de kan bearbeta med sin lek, och viss materiel eller vissa förutsättningar, som vi kan ge dem som form för ett innehåll de sedan skapar själva. Att "lära barnen lekregler och få med barn som blivit utanför" kan knappast kallas lek, eller hur - det är något annat, i bästa fall pedagogik. I vår tid, i vår kultur, har en barndom som är unik i världshistorien sett dagens ljus: vuxna gästspelar i barnens värld, när de vuxna kan och vill, i stället för att ta in barnen i sin egen värld, när barnen kan och vill. Detta är omvända världen. Anser jag. Barns lek är, eller borde vara, deras egen, och de borde få vara i fred för oss evinnerligen styrande vuxna. Jag önskar du hade fått lära dig mer av Maria Montessori och mindre av Barnstugeutredningens fromma men verklighetsfrämmande, barnvärldstillrättalagda "förhoppningar". Kram! Anna

    Varför läser du inte sagor?

    C, Hällestad

    Jag tycker det är tråkigt att läsa sagor, möjligen för att jag skriver själv. Samtliga mina barn har kunnat läsa innan de börjat skolan. Kram! Anna
  • Jazlene

    en glad skrev 2009-04-29 17:29:06 följande:


    - hur kan det vara att störa barnet - när man samspelar med sin bebis??? AW vet inget om anknytningsteori!!!
    Vad är det med folk på FL,
    det låter som att OM man läst en bok om anknytningsteori så tror man sig anförskaffa sig bra anknytning bara pga av den boken?

    anknytningsteori är inget annat än en teori, det hörs på namnet
    och vidare så tror jag att det måste vara en hel bunt här inne som är direkt eller indirekt avvisande mot sina små barn till förmån för att sitta och hata på nätet.

    INTE så mycket anknytning när man vänder sig från barnet istället för till barnet.
    Jag undrar jusst hur många barn som kommer att få störd anknytning pga att mamma satt och spydde galla på FL.
  • blomman88
    LjubaviMoja skrev 2009-04-29 17:32:46 följande:
    Ja alla gör jo olika så det var inte heller något nytt men en sådan metod gynnar inte mitt barn på något sätt. Varför skulle jag låta min son gråta sig till sömns helst svettig och kan knappt andas och dessutom trycka på honom? Tyvärr men det låter stört på många sätt och väldigt hjärtlöst.
    Barn som skriker konstant somnar svettiga och utmattade oavsett om du håller det i famnen eller inte.
  • en glad
    Melly skrev 2009-04-29 17:25:17 följande:
    Det hon skriver om ömma järngreppet och amning är helt felaktigt och det är föresten mycket annat som hon skriver om amning oxå. När man ammar så ska man absolut inte "tratta in" bröstet i barnets mun som Anna Wahlgren skriver utan att barnet ska själv ta tag. Och man ska inte hålla på och truga heller eftersom att det kan leda till att barnet vägrar att ta bröstet. Hennes amningsråd är faktiskt helt uppåt väggarna fel t ex så vet hon inte en sån enkel grej som att mjölkproduktionen ökar om man ammar tätare alltså med kortare intervall och även på natten ifall barnet behöver det.
    - men å andra sidan har hon inte heller någonsin utgett sig vara en ammande mamma själv... Tvärtom brukar hon säga att om amning kan hon inte mycket... sedan hur hon ändå kan ge råd om det, kan man ju undra...
  • Impreza

    en glad skrev 2009-04-29 17:38:29 följande:


    - hennes barn har under långa perioder tagits omhand av en eller flera av deras pappor - det framgår fuller väl då man läser hennes memoarer! Dessa böcker är till och med dedikerade till en av dem, vill jag minnas.... och i hemmet hos AW har barnen alltid fått leka med varandra - "leka skall inte vuxna hålla på med" (AW vet som sagt inte mycket om vikten av samspel med barn) och hon har aldrig läst sagor för sina barn - "det kan de göra för varandra" Från TV4 hemsida: Hej! Jag är förskollärare och själv mamma och undrar om du verkligen menade det du sa att föräldrar inte behöver leka med sina barn? Själv har jag lärt mig att leken lär sig det lilla barnet genom att den vuxne börjar leka med barnet på skötbordet! Jag arbetar på en förskola där leken anses som viktig och prioriteras högt. De vuxnas medverkan behövs ofta för att lära barnen lekregler och för att få med barn som blivit utanför. När barnen blivit lite större tycker även jag att hemma kan dom gott leka själva eller med varandra. G F, Norrköping Kära Gunilla, Nej, man behöver verkligen inte leka med sina barn. Det är de betydligt bättre på själva. Det de behöver är tillgång till en fungerande vuxenverklighet, som de kan bearbeta med sin lek, och viss materiel eller vissa förutsättningar, som vi kan ge dem som form för ett innehåll de sedan skapar själva. Att "lära barnen lekregler och få med barn som blivit utanför" kan knappast kallas lek, eller hur - det är något annat, i bästa fall pedagogik. I vår tid, i vår kultur, har en barndom som är unik i världshistorien sett dagens ljus: vuxna gästspelar i barnens värld, när de vuxna kan och vill, i stället för att ta in barnen i sin egen värld, när barnen kan och vill. Detta är omvända världen. Anser jag. Barns lek är, eller borde vara, deras egen, och de borde få vara i fred för oss evinnerligen styrande vuxna. Jag önskar du hade fått lära dig mer av Maria Montessori och mindre av Barnstugeutredningens fromma men verklighetsfrämmande, barnvärldstillrättalagda "förhoppningar". Kram! Anna Varför läser du inte sagor? C, Hällestad Jag tycker det är tråkigt att läsa sagor, möjligen för att jag skriver själv. Samtliga mina barn har kunnat läsa innan de börjat skolan. Kram! Anna
    Jamen herregud, varför skaffade hon då 9 barn om hon varken tycker om att leka med dom eller läsa sagor???
Svar på tråden Här kan vi fortsätta diskutera Anna Wahlgrens tryckpress och hennes övriga metoder.