• Missy Cat

    Phil & Ted syskonvagn del 14

    Phil & Ted syskonvagn del 14


    Välkommen till 14:e Phil and Ted´s tråden!


    OBS OBS OBS! Läs denna FAQ innan du ställer din fråga OBS OBS OBS!

    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m38661776.html

    Hur funkar Phil and Ted´s?

    När man ska ha en nyfödd/baby och ett större barn i vagnen fäller man ner ryggstödet på huvudsätet i fullt liggläge vilket skapar ”babypositionen” där man ställer liften eller lägger babyn. Man lyfter i och ur babyn från baksidan av vagnen, där det är öppet mellan handtag och sufflett. Med vagnen får man ett genomskinlig plaststycke som man fäster med kardborre och kan fälla ner/för öppningen som skydd.

    Då man har en baby och ett större barn i vagnen sätter man fast syskonsitsen/extrasätet framtill på vagnen så att det äldre barnet sitter ovanför den liggande babyn.När babyn blir stor nog att sitta tar man bort syskonsitsen, fäller upp ryggstödet på huvudsitsen och placerar syskonsitsen baktill. I de flesta fall placeras det äldre syskonet fram och det yngre bak men det varierar lite efter tycke och smak. Det viktiga är att placera det tyngre barnet fram och det lättare bak så att vagnen inte blir baktung.

    Gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m40914001.html

    Kortfattad beskrivning om vad som skiljer de olika modellerna åt:

    E3: /classic: (rätt lika) standard modell skulle jag säga

    Sport: Vinkelbart styre, viloläge på syskonsittsen, liten designskillnad.

    Dash: Vinklebart styre, steglöst reglerbart liggläge på huvudsittsen, viloläge på sykonsitts, ombonade uttagbara dynor, broms i styret, fotstöd i tyg men med "plastbricka" ditsatt

    Vibe: Vinkelbart styre, plastfotstöd, steglöst reglerbart liggläge i huvudsittsen, viloläge på syskonsittsen, ombonade uttagbara dynor, broms i styret, 2 cm bredare (64cm bred) lite rymligare

    Demofilm av en sport V1

    " target="_blank">



    Bild och text jämförelse mellan de snarlika modellerna Sport V2 och första modellen av Dash familjen-axelsson.blogspot.com/2009/02/sport-...

    Lägg ut era bilder på vagnen, tillbehör och tips och trix 

    BILDTRÅD 1: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m36968524.html

    BILDTRÅD 2: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m40276206.html
    ♥ (¯`°?.¸ ♥ Nova 060612 - Saga 080609 ♥¸.?°´¯) ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-29 00:47
    BILDTRÅD 3: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m43496899.html
  • Svar på tråden Phil & Ted syskonvagn del 14
  • trolltriss
    Buttan skrev 2009-06-07 21:39:30 följande:
    Nu har inte jag lusläst hela forumet så jag kanske ställer en fråga som redan ställts..Vi väntar liten i början av Juli, till största delen kommer bäbis att ligga själv i vagnen (Sport). Min uppfattning då är att det kan blåsa liksom rakt in i vagnen, om ni förstår vad jag menar.. Det finns ju inget som skyddar mot vind framtill om man skjuter vagnen framför sig..och vänder man cocconen så att bäbis ligger med huvudet mot framhjulet sett så blir det ju ingen suflett över heller..Hur har ni gjort när ni haft bara ett spädbarn i vagnen, alltså användt den som singelvagn..Ursäkta mitt svammel..lite svårt att förklara..En annan fråga...visst blir det lite varmt för bäbis att ligga i cocconen i sommar?!
    jag har bilder på min bäbis ( 6 mån) som ligger i vagnen med huvudet som du beskriver. Han låg i coccon i vintras och då ligger man ju mer skyddad men när det blåste som mest hade jag på regnskyddet vilket också är ett bra vindskydd. Sommaren är nog lite för varm för att ha cocconen stängd, men den är ju ganska så ombonad och går ju att ha i öppet läge, och i den ligger ju huvudet skyddat, den är stoppad upp till.
    du skall veta att det är väldigt få som bäddar åt sin bebis åt det hållet som du beskriver ,,, för att bevisa att det går har jag min bild. Det är däremot en vagn som är gjord att bädda andra hållet i , och då också kunna använda babyvil läge. Har du huvudet mot framhjulet måste du ha en liten kudde också.
  • trolltriss
    SandyL skrev 2009-06-07 17:59:07 följande:
    Undrar samma!! Till hösten/vintern kommer vår nästa sitta där bak!
    Min dotter som satt uppe på i syskon sätet har sutit i p&ts åkpåse och det har funkat okej, den är ju ganska smidig och nu när hon fyllt två går hon inte i den. Men att sätta en fäll eller dyna under tar ju mycket plats de också. och det hade hon.
  • FridaLee
    MariaK skrev 2009-06-07 20:52:36 följande:
    Har läst detta här för länge sen men kommer inte ihåg...... Om det gnisslar o gnäller från ett bakhjul vad var det då man skulle smörja med????? Har för mig att det fanns nått man inte skulle använda!!??
    universalfett ska man ha på hjulaxlar, siliconspray ska man ha på plastdelar som tex fjädrin och broms funkar den med på.
  • SandyL
    trolltriss skrev 2009-06-07 22:15:10 följande:
    Min dotter som satt uppe på i syskon sätet har sutit i p&ts åkpåse och det har funkat okej, den är ju ganska smidig och nu när hon fyllt två går hon inte i den. Men att sätta en fäll eller dyna under tar ju mycket plats de också. och det hade hon.
    okej, tack för ditt svar
  • straw2008

    Vi väntar barn i början av 2010, kommer det en uppdaterad version av viben då ? Kanske fler färger osv?

    Ska man vänta eller köpa en redan nu om man hittar en billig?

  • Ville Mor
    straw2008 skrev 2009-06-08 09:47:20 följande:
    Vi väntar barn i början av 2010, kommer det en uppdaterad version av viben då ? Kanske fler färger osv? Ska man vänta eller köpa en redan nu om man hittar en billig?
    Jag pratade med personalen på Babyland om när de skulle "rea" ut Phil&Teds vagnar. Fick till svar att de inte gör det för det kommer inte så mycket nytt ifrån dom. Vet inte om det var svar på din fråga dock Tänkte mest på att det inte verkar hända så himla mycket med nya färger och så en gång om året som det gör med exempelvis Emmaljunga.
    Ville 071203 * Bebis 090916
  • straw2008

    Ville Mor skrev 2009-06-08 10:00:04 följande:


    Jag pratade med personalen på Babyland om när de skulle "rea" ut Phil&Teds vagnar. Fick till svar att de inte gör det för det kommer inte så mycket nytt ifrån dom. Vet inte om det var svar på din fråga dock Tänkte mest på att det inte verkar hända så himla mycket med nya färger och så en gång om året som det gör med exempelvis Emmaljunga.
    Det var ett jättebra svar, viben finns i en apful (enligt mig då) färg som heter grafitti eller något sånt o den skulle jag gärna se bli ersatt med något annat.

    Ok då väntar jag ett tag, för att helt enkelt se om några nyheter dyker upp, annar blir det en helsvart.

    Finns ju inget neg med att vänta, garantin räcker ju längre då istället för att den bara står i sin kartong :O)

    Någon som är missnöjd med sin vibe?
  • UllaBella
    straw2008 skrev 2009-06-08 10:05:33 följande:
    Ville Mor skrev 2009-06-08 10:00:04 följande: Det var ett jättebra svar, viben finns i en apful (enligt mig då) färg som heter grafitti eller något sånt o den skulle jag gärna se bli ersatt med något annat. Ok då väntar jag ett tag, för att helt enkelt se om några nyheter dyker upp, annar blir det en helsvart. Finns ju inget neg med att vänta, garantin räcker ju längre då istället för att den bara står i sin kartong :O) Någon som är missnöjd med sin vibe?
    Vi har precis köpt en Vibe, svart och är hitills mkt nöjda. Har provkört den i ganska tuff terräng redan, rejält gropiga grusvägar och på skogsstigar. Tar sig lätt fram Dottern älskar vagnen och blir riktigt arg när hon måste kliva ur. Hon är ganska lång för sin ålder, har stl.98/104 i kläder men sitter väldigt bra i vagnen och med liggläget nere så ligger hon väldigt bra.
    Det blev dock lite trångt med selen igår när vi hade extra sittdyna och hon hade tjockare jacka. När syskonsitsen sitter på och man har liften i under, så var det lite tajt med plats för henne under sufletten, men det funkar absolut de få månader som bebisen kommer att ligga där under.
  • Aamamman

    Jag veeet att den här frågan kommit upp minst 1000 gånger förr. Men jag har glömt det som sagts tidigare... Jag börjar få lite panik.

    Jag har en Sport, men syskonsitsen bak, alltså två barn som sitter. Jag behöver ett regnskydd.

    1. Måste man ha orginalskyddet (tycker att det verkar både läskigt tätt och dessutom väldigt otympligt) om inte, vad kan man använda? Kan man använda 2 separata, alltså ett till varje sits? Någon som provat det?

    2. Om jag nu måste köpa ett orginalskydd var hittar man det billigast och bäst. Vill ju helst inte betala mer än nödvändigt varken för regnskyddet eller för frakten.

    Vore jätteglad om någon orkade svara för 1000ende gången.

  • iAnnaMaria

    Jag vet inte om man kan använda två olika regnskydd. Men jag köpte iaf mitt dubbla regnskydd på tradera. Bra pris och fint skick!

Svar på tråden Phil & Ted syskonvagn del 14