• Missy Cat

    Phil & Ted syskonvagn del 14

    Phil & Ted syskonvagn del 14


    Välkommen till 14:e Phil and Ted´s tråden!


    OBS OBS OBS! Läs denna FAQ innan du ställer din fråga OBS OBS OBS!

    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m38661776.html

    Hur funkar Phil and Ted´s?

    När man ska ha en nyfödd/baby och ett större barn i vagnen fäller man ner ryggstödet på huvudsätet i fullt liggläge vilket skapar ”babypositionen” där man ställer liften eller lägger babyn. Man lyfter i och ur babyn från baksidan av vagnen, där det är öppet mellan handtag och sufflett. Med vagnen får man ett genomskinlig plaststycke som man fäster med kardborre och kan fälla ner/för öppningen som skydd.

    Då man har en baby och ett större barn i vagnen sätter man fast syskonsitsen/extrasätet framtill på vagnen så att det äldre barnet sitter ovanför den liggande babyn.När babyn blir stor nog att sitta tar man bort syskonsitsen, fäller upp ryggstödet på huvudsitsen och placerar syskonsitsen baktill. I de flesta fall placeras det äldre syskonet fram och det yngre bak men det varierar lite efter tycke och smak. Det viktiga är att placera det tyngre barnet fram och det lättare bak så att vagnen inte blir baktung.

    Gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m40914001.html

    Kortfattad beskrivning om vad som skiljer de olika modellerna åt:

    E3: /classic: (rätt lika) standard modell skulle jag säga

    Sport: Vinkelbart styre, viloläge på syskonsittsen, liten designskillnad.

    Dash: Vinklebart styre, steglöst reglerbart liggläge på huvudsittsen, viloläge på sykonsitts, ombonade uttagbara dynor, broms i styret, fotstöd i tyg men med "plastbricka" ditsatt

    Vibe: Vinkelbart styre, plastfotstöd, steglöst reglerbart liggläge i huvudsittsen, viloläge på syskonsittsen, ombonade uttagbara dynor, broms i styret, 2 cm bredare (64cm bred) lite rymligare

    Demofilm av en sport V1

    " target="_blank">



    Bild och text jämförelse mellan de snarlika modellerna Sport V2 och första modellen av Dash familjen-axelsson.blogspot.com/2009/02/sport-...

    Lägg ut era bilder på vagnen, tillbehör och tips och trix 

    BILDTRÅD 1: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m36968524.html

    BILDTRÅD 2: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m40276206.html
    ♥ (¯`°?.¸ ♥ Nova 060612 - Saga 080609 ♥¸.?°´¯) ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-29 00:47
    BILDTRÅD 3: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m43496899.html
  • Svar på tråden Phil & Ted syskonvagn del 14
  • Missy Cat
    ewamarie skrev 2009-07-10 18:09:09 följande:
    Jag personligen tycker att det är onödigt med syskonvagn när stora är så stor. Vi har inte haft syskonvagn och det är 22månader mellan våra. Vi har en bugaboo och köpte ståbräda med pall till storasyster. Hon slutade sova middag innan lillasyster kom så vi behövde inte syskonvagn för det ändamålet heller. Nu väntar vi en liten "hoppsan" och lillasyster kommer då vara ca 14 månader när bebisen kommer så denna gången var vi tvugna att köpa en syskonvagn. Dock ingen P&T då det inte går att ha ståbräda till den. Våra barn kommer att vara 3år, 14 månader och nyfödd så jag tror att det är bra för oss att kunna haka på en ståbräda till stora storasyster. Mitt råd blir alltså att köpa en ståbräda istället!
    Easyrider med stora krokar är en ståbräda som passar till P&T.
    Sen finns det kanske fler men denna vet jag med säkerhet att den passar.
    Rosenbarn skrev 2009-07-09 21:32:11 följande:
    Missy Cat skrev 2009-07-08 22:55:39 följande: Jag har provat lillen i Vibe och Sport men Dash säljer ingen affär vad jag vet- bara via nätet. Vad är skillnanden mellan Sport och Dash- svårt att se förutom bromsen. Jag ser en stor fördel med sufletten på Viben att man kan skjuta den som man vill. Då kan man ha den nyfödda i lift mot sig med suflett nere framåt- om ni förstår, när man bara har ett barn i vagnen vill säga...
    Kopierar från ts, där har jag skrivit de olika skillnaderna

    "Dash: Vinklebart styre, steglöst reglerbart liggläge på huvudsittsen, viloläge på sykonsitts, ombonade uttagbara dynor, broms i styret, fotstöd i tyg men med "plastbricka" ditsatt"
    ♥ (¯`°?.¸ ♥ Nova 060612 - Saga 080609 ♥¸.?°´¯) ♥
  • eilenna78
    Rastafairy skrev 2009-07-10 16:33:35 följande:
    har en classic o upplever inte min vagn såsom du upplevt din vibe. Jag Hade dock vinterbebis så hon led inte av nån värme på de viset. Så på den punkten har jag inget att säga. Men att den är liten och smidig väger faktiskt upp MÅNGT o mkt av de du skriver. Jag är inte gnällig. Repor gör mig inget, inte om bromsen är lite trög eller om framhjulet kankse wobblar LITE på något underlag. Har upplevt det YTTERST sällan. Sen får man ju köra försiktigt över trottoarkanter. Jag själv vet ju att den är lite vinglig när den är tungt lastad så de är bara o köra lite försiktigt o parera så går de finemang. Skulle Aldrig ha en på bredden..aldrig.
    Möjligt att Sporten är bättre, vet ej.
    Men för mig så går barnens säkerhet och bekvämlighet iallafall före min egen.
    Så nu kör jag en bred syskonvagn.
    En BT syskonjogger blev det och visst tar den plats, men den är faktiskt mer lättstyrd än PTn och barnen är nöjda.
    Att dom mår bra i vagnen är huvudsaken!
  • Rosenbarn

    Missy Cat skrev 2009-07-10 21:11:40 följande:


    "Dash: Vinklebart styre, steglöst reglerbart liggläge på huvudsittsen, viloläge på sykonsitts, ombonade uttagbara dynor, broms i styret, fotstöd i tyg men med "plastbricka" ditsatt"
    Mm såg de nu, ursäkta extra besvär. Men vet någon om de har samma suflett som sport. De borde den ju ha annars hade de kanske stått???

    Någon som har Dash och hur upplever ni bromsen på den?
  • ewamarie
    Mosie skrev 2009-07-10 18:57:27 följande:
    man kan ha stabrada till P&T, tom nar man har syskonsitsen bak, det har vi :)
    När jag frågade försäljaren om ståbräda så rekomenderade han det inte. Han trodde inte heller att det fanns någon som passade... Vad märkligt!
    Missy Cat skrev 2009-07-10 21:11:40 följande:
    Easyrider med stora krokar är en ståbräda som passar till P&T.Sen finns det kanske fler men denna vet jag med säkerhet att den passar.
    Jag gillar inte riktigt den för den går, om jag förstått rätt, inte att fästa upp. Utan om du inte använder den så måste du kroka av den. Rätta mig gärna om jag har fel.
  • Missy Cat
    Rosenbarn skrev 2009-07-10 21:42:17 följande:
    Missy Cat skrev 2009-07-10 21:11:40 följande: Mm såg de nu, ursäkta extra besvär. Men vet någon om de har samma suflett som sport. De borde den ju ha annars hade de kanske stått??? Någon som har Dash och hur upplever ni bromsen på den?
    Ja Dashen har liknande sufflett som sporten. Den har däremot inde dessa nätdelar som sporten har. Utan är helt i tyg.

    Bromsen på dashen tycker jag är dens stora nackdel.
    För att lägga i bromsen måste du vika ner handtaget. Alltså trycka in de två knapparna på varje sida av handtaget och vinkla ned det helt och hållet.
    Detta medför att det blir svårare att lägga i bebis bakifrån, eller sätta ett barn i syskonsittsen.
    ♥ (¯`°?.¸ ♥ Nova 060612 - Saga 080609 ♥¸.?°´¯) ♥
  • Ville Mor
    ewamarie skrev 2009-07-10 22:29:57 följande:
    När jag frågade försäljaren om ståbräda så rekomenderade han det inte. Han trodde inte heller att det fanns någon som passade... Vad märkligt!Missy Cat skrev 2009-07-10 21:11:40 följande:[citat]Easyrider med stora krokar är en ståbräda som passar till P&T.Sen finns det kanske fler men denna vet jag med säkerhet att den passar.Jag gillar inte riktigt den för den går, om jag förstått rätt, inte att fästa upp. Utan om du inte använder den så måste du kroka av den. Rätta mig gärna om jag har fel.
    Ståbräda tror jag inte rekommenderas för att vagnen inte genomgått tester med en sådan på. Men det gör man ju lite som man vill med den saken. Finns ju saker man gör med vagnar ändå som man kanske egentligen inte borde. Köra i rulltrappor är väl ett exempel  
    Ville 071203 * Lillasyster 090916
  • Kaxmaja
    eilenna78 skrev 2009-07-10 21:14:16 följande:
    Möjligt att Sporten är bättre, vet ej. Men för mig så går barnens säkerhet och bekvämlighet iallafall före min egen. Så nu kör jag en bred syskonvagn. En BT syskonjogger blev det och visst tar den plats, men den är faktiskt mer lättstyrd än PTn och barnen är nöjda.Att dom mår bra i vagnen är huvudsaken!
    okej så vi som har Vibe äventyrar barnens säkerhet?? {#lang_emotions_dreamer}{#lang_emotions_undecided}
    (¯`♥.¸(¯`♥.¸♥ Samuel 7/3-08 & Jonatan 30/5 -09 ♥¸ .♥´¯)¸.♥´¯)
  • Rastafairy
    eilenna78 skrev 2009-07-10 21:14:16 följande:
    Möjligt att Sporten är bättre, vet ej. Men för mig så går barnens säkerhet och bekvämlighet iallafall före min egen. Så nu kör jag en bred syskonvagn. En BT syskonjogger blev det och visst tar den plats, men den är faktiskt mer lättstyrd än PTn och barnen är nöjda.Att dom mår bra i vagnen är huvudsaken!
    Precis! Mina mår o trivs jättebra i min lättstyrda o säkra Phil and teds oxå
  • Bess

    victoria p skrev 2009-07-10 17:29:18 följande:


    måste bara säga att detta är en suverän pack-vagn! (som svar på ett inlägg ovan) Vi som inte har bil o gärna shoppar loss på lidl o coop lastar lilla sitsen under full, den tar ju 15 kilo o sen de två sidoväskorna med lättare saker, de rymmer ju lika mycket som ryggsäckar. Sen att varukorgen inte är så bra o packa tunga saker i gör liksom ingenting då!
    Ja men då har du väl inte 2 barn i vagnen??
Svar på tråden Phil & Ted syskonvagn del 14