• Missy Cat

    Phil & Ted syskonvagn del 14

    Phil & Ted syskonvagn del 14


    Välkommen till 14:e Phil and Ted´s tråden!


    OBS OBS OBS! Läs denna FAQ innan du ställer din fråga OBS OBS OBS!

    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m38661776.html

    Hur funkar Phil and Ted´s?

    När man ska ha en nyfödd/baby och ett större barn i vagnen fäller man ner ryggstödet på huvudsätet i fullt liggläge vilket skapar ”babypositionen” där man ställer liften eller lägger babyn. Man lyfter i och ur babyn från baksidan av vagnen, där det är öppet mellan handtag och sufflett. Med vagnen får man ett genomskinlig plaststycke som man fäster med kardborre och kan fälla ner/för öppningen som skydd.

    Då man har en baby och ett större barn i vagnen sätter man fast syskonsitsen/extrasätet framtill på vagnen så att det äldre barnet sitter ovanför den liggande babyn.När babyn blir stor nog att sitta tar man bort syskonsitsen, fäller upp ryggstödet på huvudsitsen och placerar syskonsitsen baktill. I de flesta fall placeras det äldre syskonet fram och det yngre bak men det varierar lite efter tycke och smak. Det viktiga är att placera det tyngre barnet fram och det lättare bak så att vagnen inte blir baktung.

    Gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m40914001.html

    Kortfattad beskrivning om vad som skiljer de olika modellerna åt:

    E3: /classic: (rätt lika) standard modell skulle jag säga

    Sport: Vinkelbart styre, viloläge på syskonsittsen, liten designskillnad.

    Dash: Vinklebart styre, steglöst reglerbart liggläge på huvudsittsen, viloläge på sykonsitts, ombonade uttagbara dynor, broms i styret, fotstöd i tyg men med "plastbricka" ditsatt

    Vibe: Vinkelbart styre, plastfotstöd, steglöst reglerbart liggläge i huvudsittsen, viloläge på syskonsittsen, ombonade uttagbara dynor, broms i styret, 2 cm bredare (64cm bred) lite rymligare

    Demofilm av en sport V1

    " target="_blank">



    Bild och text jämförelse mellan de snarlika modellerna Sport V2 och första modellen av Dash familjen-axelsson.blogspot.com/2009/02/sport-...

    Lägg ut era bilder på vagnen, tillbehör och tips och trix 

    BILDTRÅD 1: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m36968524.html

    BILDTRÅD 2: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m40276206.html
    ♥ (¯`°?.¸ ♥ Nova 060612 - Saga 080609 ♥¸.?°´¯) ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-29 00:47
    BILDTRÅD 3: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m43496899.html
  • Svar på tråden Phil & Ted syskonvagn del 14
  • UllaBella

    Bonnie Tyler skrev 2009-07-16 11:51:19 följande:


    Kanske lite OT, men vad tyckte du om Kronans sulky?
    Den har precis som andra vagnar sina för och nackdelar.
    -Lättippad bakåt. Dottern låg och sov i den när hon var ca 18 mån och absolut inte för tung för den. Ändå tippade den. Ingen skötväska eller nåt på handtaget. Andra gången det hände reklamerade vi den och de hittade inget fel på den men vi fick ändå lämna tillbaka den då vi inte litade på den.

    - Hög för barnet att ta sig i och ur
    -Ganska tråkiga och basic tillbehör som t.ex åkpåsen
    +Ganska lättkörd
    +Bra suflett med integrerat myggnät

    Det finns en kronantråd här på FL precis som det finns en Teutoniatråd Om jag skulle välja mellan de två vagnarna så är Timmy en klar vinnare! Gillade den sulkyn mycket och hade vi inte behövt en syskonvagn så hade jag lätt behållit den!
  • UllaBella

    fru edinge skrev 2009-07-16 12:05:18 följande:


    fler som har några tips på vilken modell man ska välja på sin pt????
    Det bästa tips jag kan ge dig efter att ha ägt 6 barnvagnar till ett barn på 2 år är att åka och provköra och klämma och känna, fälla ihop, lasta i och ur bilen. Åk gärna och provkör med ett barn. Alla vagnar känns ju rätt smidiga inne i butikerna.
    När jag provkörde P&T satt jag i dottern och så krånglade vi oss runt där det var som mest bökigt att ta sig fram i butiken för att se om man tog sig fram smidigt.
  • Skogshallon
    fru edinge skrev 2009-07-15 21:13:31 följande:
    jag behöver eran hjälp!!! vilket utav modellerna är bäst egentligen?? vi va inne på att köpa en vibe nu när lill-bebbe kommer men då jag frågade i en annan tråd blev just den modellen heldissad! så nu e vi tillbaka på ruta 1 igen, och vi känner ingen med en pt vagn heller så vi kan inte fråga någon. plus vad e det som gör att ni e så frälsta i just pt vagnarna? och handen på hjärtat, vad e det negativa med vagnarna?tacksamm för alla svar..
    Jag har en Sport och är supernöjd med den!

    Det negativa med vagnen är att min pojk växte ur babydelen så snabbt så vid 3½ månad fick han börja sitta i syskondelen men det var ifs aldrig några problem med det. En annan sak jag tycker är negativt är att det inte finns solskydd till syskonsitsen, men å andra sidan är det lätt ordnat. Själv köpte jag ett Akta Graco-solskydd och satte på syskondelen. Annars tycker jag det bara är positiva saker med vagnen.
  • UllaBella

    Jag tycker också det är dåligt att det inte finns en suflett till syskondelen.
    När de vuxit ur liften kan man bädda med t.ex lammfäll eller filtar så kan de ligga.

  • madebyinferno
    Bonnie Tyler skrev 2009-07-16 11:49:02 följande:
    Det såg jättefint ut. Är tyget lite transparent eller är det 'tätt'? Dvs blir det helt mörkt för bebben, eller lyser det igenom något?
    Det är ganska tjockt bomullstyg (ikea) men eftersom det är vitt i botten så blir det ju lite ljust men inte så solen lyser i ögonen som det blev med uv-skyddet, kanske inte det bästa en varm sommardag så jag har funderingar på att fälla in lite nät så luften cirkulerar bättre eller så syr jag en annan för varma dagar också, det gick på bara någon timme att göra
  • Me2

    Vobblande fram hjul på VIBE är snabbt löst genom att byta ut en del vid framhjulet, så det är juh inte direkt någon orsak till att inte köpa den.
    Tyckte min var trög i början, men efter att pumpat upp hjulen ordentligt så rullar den som bara den ! Tycker inte det heller är något direkt problem, se till att ha pumpade däck bara.
    Däremot hållar jag med om att priset inte är motiverat !
    Är ändå överlag nöjd med vår vagn.

  • iAnnaMaria

    Måste bara fråga, är det inte meningen att man ska fälla bak syskonsätet i viloläge när man har den stora i det. Min stora är 21 mer där och man fäller bak så hamnar ju huvudet på den stången som tillhör syskonsätet.

    Är tanken bara att man ska ha viloläget när det lilla barnet börjar använda syskonsätet under??

  • Kaxmaja
    iAnnaMaria skrev 2009-07-16 17:57:56 följande:
    Måste bara fråga, är det inte meningen att man ska fälla bak syskonsätet i viloläge när man har den stora i det. Min stora är 21 mer där och man fäller bak så hamnar ju huvudet på den stången som tillhör syskonsätet. Är tanken bara att man ska ha viloläget när det lilla barnet börjar använda syskonsätet under??
    ja jag tror tanken bara e när dem e riktigt små. Vår stora kille kunde inte använda viloläget när vi køpte vagnen. Då var han 10 mån

    (VIBE)
    (¯`♥.¸(¯`♥.¸♥ Samuel 7/3-08 & Jonatan 30/5 -09 ♥¸ .♥´¯)¸.♥´¯)
  • iAnnaMaria
    Kaxmaja skrev 2009-07-16 18:05:05 följande:
    ja jag tror tanken bara e när dem e riktigt små. Vår stora kille kunde inte använda viloläget när vi køpte vagnen. Då var han 10 mån (VIBE)
    Vad dumt.. Inget bekvämt att sova i sittläge om han nu skulle somna någon gång :(
  • Kaxmaja
    iAnnaMaria skrev 2009-07-16 18:30:34 följande:
    Vad dumt.. Inget bekvämt att sova i sittläge om han nu skulle somna någon gång :(
     Nej det är nackdelen før oss. Vi har hyfsat tätt mellan barnen (15 mån) och den stora (16 mån) sover fortfarande middag. Jag kan itne vara iväg en heldag med båda barnen eftersom han inte sover bra i vagnen  
    (¯`♥.¸(¯`♥.¸♥ Samuel 7/3-08 & Jonatan 30/5 -09 ♥¸ .♥´¯)¸.♥´¯)
Svar på tråden Phil & Ted syskonvagn del 14