• Sandra­Edin
    Äldre 30 Apr 12:54
    26843 visningar
    8 svar
    8
    26843

    Nytt körkort, vart vända sig?

    Hej.
    Har nu bytt efternamn. Vilka ska man informera om det nya namnet? och vart vänder man sig när man ska beställa ett nytt körkort och vet någon vad det kostar?


    glöm dina bekymmer, imorgon kommer nya
  • Svar på tråden Nytt körkort, vart vända sig?
  • stinal­ottala­rsson
    Äldre 30 Apr 12:59
    #1

    www.korkortsportalen.se/

    Klicka på "jag har körkort" så kommer det fram en länk till en blankett.
    Om du har bytt namn så har du ju meddelat det till folkbokföringen, och då brukar det väl komma fram automatiskt till de flesta företag och så har jag för mig...
    Kommer inte ihåg vad det kostar att ändra uppgifter på körkortet, ett par hundra kanske...

  • Du jag och vi
    Äldre 30 Apr 13:00
    #2

    Jag betalade 120 kr när jag hade gift mig och bytt namn.

  • Sandra­Edin
    Äldre 30 Apr 13:05
    #3

    Ja, fick ett papper från patentverket idag om att namnet gått igenom. Stod att de skulle skicka en kopia till Skatteverket. Frågan är om man måste meddela ALLA andra företag/myndigheter själv


    glöm dina bekymmer, imorgon kommer nya
  • Nyfike­n gul
    Äldre 30 Apr 13:12
    #4

    Papper för nytt körkort kommer automatiskt - allt annat får man ändra själv.  Myndigheter brukar ha koll på namn - men inkassobolag, postorder, banker osv får man fixa själv...

    Glöm inte att beställa nya bankomatkort och sånt... en del butiker är skitgriniga med att det måste vara rätt namn på både ID och betalkort.. jag har blivit nekad flera ggr att handla för att namnen inte stämmer...


    Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Tecken
    Äldre 30 Apr 13:13
    #5

    Och glöm inte att skaffa nytt pass

  • stinal­ottala­rsson
    Äldre 30 Apr 13:16
    #6

    Och att samma namn måste stå på biljetten och passet om du ska åka någonstans nu snart...

  • Du jag och vi
    Äldre 30 Apr 13:25
    #7
    Nyfiken gul skrev 2009-04-30 13:12:40 följande:
    Papper för nytt körkort kommer automatiskt - allt annat får man ändra själv.  Myndigheter brukar ha koll på namn - men inkassobolag, postorder, banker osv får man fixa själv... Glöm inte att beställa nya bankomatkort och sånt... en del butiker är skitgriniga med att det måste vara rätt namn på både ID och betalkort.. jag har blivit nekad flera ggr att handla för att namnen inte stämmer...
    Ja..Som Lindex. Dom tvärvägrar..Jag har inte tagit och beställt, jag har bara betalat..Smart va=)
  • Sandra­Edin
    Äldre 30 Apr 19:56
    #8
    Du jag och vi skrev 2009-04-30 13:25:02 följande:
    Ja..Som Lindex. Dom tvärvägrar..Jag har inte tagit och beställt, jag har bara betalat..Smart va=)
    Haha, ja. För det är grejen. Min karl ändrade efternamn nu. Vi ska gifta oss i juli så jag tänkte ta hans nya namn då. och innan juli måste våra nya körkort ha fixats för vi måste identifiera oss när vi gifter oss. så HOPPAS de inte tar så lång tid
    glöm dina bekymmer, imorgon kommer nya
Svar på tråden Nytt körkort, vart vända sig?