• AngelE­ye
    Äldre 4 May 21:17
    1250 visningar
    7 svar
    7
    1250

    Mappen blev en fil! HJÄLP FORT!

    Jag skulle idag lägga in bilder från kameraminnet till datorn. Det stod att det var något fel på flyttbar disk och jag klickade på "åtgärda problem".
    Det mesta stod blev åtgärdat men det var fortfarande något problem. Jag försökte iallafall..

    Flyttade över bilderna från mappen i minnet, till en ny mapp på skrivbordet.
    Varannan bild gick inte att flytta av någon skum anledning, men jag flyttade dom som gick för att sedan kunna åtgärda problemet med de andra bilderna.

    Men när det var klart hade bildmappen i minnet förvandlats till en fil och nu går den inte att öppna. Det går heller inte att se bilderna i kameran längre..

    Vad är det som hänt, och vad gör jag åt det? :(

  • Svar på tråden Mappen blev en fil! HJÄLP FORT!
  • Downer
    Äldre 4 May 21:21
    #1

    Vad heter filen?

  • AngelE­ye
    Äldre 4 May 21:36
    #2

    DCIM, mappen hette så. Men den har förvandlats från mapp till fil och föreställer nu en ikon som är ett sånt där vitt blad med vikt hörn. Och den går inte att öppna.
    4 kb stort / litet ..

  • AngelE­ye
    Äldre 5 May 16:00
    #3

    ingen som vet?

  • Äldre 5 May 16:14
    #4

    Troligen har nåt hänt med minneskortet. Om du är lite kunnig skulle du kunna testa om nåt räddningsprogram kan hitta filerna på minneskortet. T ex
    http://www.pcinspector.de/Sites/smart_recovery/info.htm?language=1

    Om det är viktiga bilder och du inte vill testa att rädda dem själv kan du få hjälp t ex hos El-giganten som samarbetar med IBAS. Kostar 590:-- för minneskort.
    http://www.ibas.se/ontrack-datarecovery/data-recovery-clinic.html

  • AngelE­ye
    Äldre 5 May 17:47
    #5

    okej, ska prova smart recovery och hoppas på det bästa.

    om det finns fler som har andra teorier om vad som kan ha hänt, så meddela mig gärna.

  • Äldre 5 May 23:45
    #6

    Min teori är att du har misslyckats vid kopieringen och skapat en genväg istället. Ikonen du beskriver är nämligen en genväg.

    Istället för att dra och släppa mappen på USB-minnet så rekommenderar jag ett högerklick på mappen, välj kopiera. Högerklicka sedan på USB-minnet och välj klistra in.

  • AngelE­ye
    Äldre 6 May 11:48
    #7

    jag skaffade mig cardrecovery och nu äntligen har jag räddat alla bilder. tack för tipset!

Svar på tråden Mappen blev en fil! HJÄLP FORT!