• EEJ
    Äldre 7 May 09:28
    20096 visningar
    13 svar
    13
    20096

    Blomkunniga människor-se hit! min Svärmors tunga håller på att dö!!

    Hej!

    Jag har inga gröna fingrar och mina blommor i fönstret dör som flugor i värmen. Jag glömmer helt sonika att vattna dem......

    Svärmors tunga tänkte då min mor, dom behöver nästan inget vatten och klarar nog den gassande solen i mitt söderfönster.

    Men icket, tror ni inte att jag snart lyckats ta död på dem också. Jag har tre tycken, två jättestora och en liten och alla tre har fått slokande blad. Det trodde man ju aldrig var möjligt på en sådan "vass" växt. Jag har försökt ge dem kärlek nu och kommit ihåg att vattna dem när de blivit torra, men ändå.......bladen reser sig inte.

    Vad gör jag för fel???

  • Svar på tråden Blomkunniga människor-se hit! min Svärmors tunga håller på att dö!!
  • Åsa Lund
    Äldre 7 May 12:28
    #1

    de ska ha trånga krukor för att trivas, det är det enda jag vet om dem...

  • ALJO
    Äldre 7 May 19:00
    #2

    Kanske du har vattnat dom för mycket? Jag vattnar min ytterst sällan och den verkar inte bry sig, många torktåliga växter ruttnar extra lätt om dom står för blött.

  • Äldre 7 May 19:01
    #3

    Hej. Kan tyvärr inget om detta men måste bara få inflika att jag trodde du menade nåt helt annat pga särskrivningen (Ta det inte som ett påhopp bara, det är inte menat så) //P

  • Äldre 7 May 19:06
    #4

    Svärmorstunga ska knappt vattnas alls! :) Har ett gäng här hemma, vattnar väldigt sällan! Även fast jorden känns torr ovanpå så kanske det är blött vid rötterna?
    De ruttnar nämligen om de är blöta för länge, måste få torka upp ordentligt mellan vattningarna.

  • carola­1977
    Äldre 7 May 19:07
    #5

    Tänker också att de fått för mycket vatten. De kan nog gärna vara torra ett tag mellan vattningar. Just slokande blad brukar tyda på övervattning.

  • malla7
    Äldre 7 May 19:07
    #6

    För mycket vatten och för mycket sol kan ta knäcken på svärmorstunga.

  • carola­1977
    Äldre 7 May 19:08
    #7

    http://www.krukväxter.com/svarmorstunga.php

  • EEJ
    Äldre 7 May 19:15
    #8
    Psychadelia skrev 2009-05-07 19:01:44 följande:
    Hej. Kan tyvärr inget om detta men måste bara få inflika att jag trodde du menade nåt helt annat pga särskrivningen (Ta det inte som ett påhopp bara, det är inte menat så) //P
    Hi Hi jag funderade på om det var ett eller två ord....
  • EEJ
    Äldre 7 May 19:17
    #9

    Ni menar alltså att JAG (!) har lyckats vattna ihjäl en blomma.....?!

    Ja, jag säger då det, mycket ska man höra innan öron trillar av.

    Då ska jag genast återgå till mitt sporadiska (icek existerande) vattnande.

    Tror ni att bladet kommer att "ta sig" eller ska jag klippa bort dem?

  • Zaria
    Äldre 7 May 19:17
    #10

    Aaaah, vet inte hur jag läste, jag trodde din svärmors tunga höll på att dö/ruttna

    *övertrött till max*

  • Ariel o Melody­s Mom
    Äldre 7 May 19:19
    #11

    Krukväxter över lag gillar inte värme. Helst ska de inte stå varmare än 20 grader. Så placera dem ovanför varma element eller i solen är inte bra!

    En svärmorstunga kan man ha i en mörk källare om man vill där det är svalt och fuktigt. Eller i badrummet. Duscha den i svalt vatten nån gång i månaden.

  • Ariel o Melody­s Mom
    Äldre 7 May 19:20
    #12

    Satsa hellre på kaktusar i dina soliga och varma söderfönster. Hör med personalen på blomsterbutiken vad du kan ha i de fönstrena.

  • helene­306
    Äldre 10 May 10:21
    #13

    Svärmorstunga är enkel att ta skott på. Klipp av ett blad och plantera direkt i ny jord. Den behöver inte få rötter i vatten innan. Bara att sticka ner i jorden.

    Mina svärmorstungor står delvis i gassande sol, en del håller på att krypa ut ur krukan och de växer så det knakar. I solen blir de visserligen aningens gula i bladen. Minska vattningen och ta nya skott.


    (¯`°?.¸ ღ www.helene306.blogspot.comღ ¸.?°´¯)
Svar på tråden Blomkunniga människor-se hit! min Svärmors tunga håller på att dö!!