• Leons Mami
    Äldre 8 May 16:52
    17914 visningar
    15 svar
    15
    17914

    Mjölkstockning på katt.

    Jag behöver lite hjälp, vår hon katt har fått kattungar.
    Tyvärr klarade sig inte någon av dom.
    Dom dog efter ca 2 dygn.

    Nu börjar jag känna en tendens till mjölkstockning.
    Hur ska jag göra?

    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Mjölkstockning på katt.
  • Äldre 8 May 17:36
    #1

    Tips jag fick när vår hona fick mjölkstockning eftersom vi handmatade hennes ngar det första dygnet:

    Mjölkstockning i digivande katt:

    Massera INTE kattens spenar, det ökar mjölkproduktionen och stoppen kan bli värre med inflammation som följd och det vill vi undvika. Det enda du kan göra är att värma en handduk i torktumlaren eller en vetepåse i micron till ca 39 grader och lägga på mammakatts mage, så länge som hon tillåter och i många omgångar. Se till att kattungarna diar och speciellt på spenen det är stopp i mellan varje värmepålägg.
    Om hon har ont när hon diar och vill gå därifrån, försök o sitt med henne och håll henne kvar så att ungarna får suga ur så mycket som möjligt.
    Går kattungarna inte upp i vikt som dom skall så bör man åka till veterinären. Där har dom ett hormon som ges till honkatten i en spruta i nackskinnet, två gånger. Hormonet gör att mjölken löses upp och blir mer lättflytande. Denna behandling är att föredra framför värktabletter, penicillin och andra preparat som löser upp proppar, eftersom allt kemiskt du ger mamman går ut i modersmjölken.

  • Leons Mami
    Äldre 8 May 18:15
    #2

    Tack så mycket... jag ska genast värma en handduk till henne :)

  • skorpi­onen80
    Äldre 8 May 18:30
    #3

    Vad synd för kattungarna! Vet du varför de dog?

    Finns det inte tabletter de kan få som stoppar mjölken? Eller spruta som majsan skrev, det låter ju jättebra!

  • Leons Mami
    Äldre 8 May 18:39
    #4

    Jag vet faktiskt inte varför dom dog.
    Det är 3:dje gången hon får kattungar och hon har alltid fått små kullar.
    Dom två första kullarna överlevde bara en kattunge i varje.
    Men blev det nog något stort fel.
    Hon ska steriliseras när hon återhämtat sig, för något fel är det på henne.

    Ja det kanske det finns.
    Jag ska ringa vet. på måndag tror jag om inte stockning gått över.

  • Äldre 8 May 20:28
    #5

    Leons Mami skrev 2009-05-08 18:39:34 följande:


    Jag vet faktiskt inte varför dom dog.Det är 3:dje gången hon får kattungar och hon har alltid fått små kullar.Dom två första kullarna överlevde bara en kattunge i varje.Men blev det nog något stort fel.Hon ska steriliseras när hon återhämtat sig, för något fel är det på henne.Ja det kanske det finns.Jag ska ringa vet. på måndag tror jag om inte stockning gått över.
    Vad är det för ras? Och när dog ungarna?

    Har mamma o appa fel blodgrupper så dör ungarna efter att ha diat mamman. De dör då efter ett par dagars tid. Det är mest vanligt bland vissa specifika raser men kan visst förekomma även bland andra i sällsynta fall. Det kan vara en av anledningarna till att hon förlorat alla sina kullar.
  • Äldre 8 May 21:32
    #6

    Håll juvren varma och ring till en veterinär och be att få Galastop utskrivet.

  • Måne och Sol
    Äldre 8 May 22:14
    #7

    Apropå Majsans inlägg: Jag blev lite förskräckt först, trodde att det syftade på värktabletter och penicillin för människor. Dessa är ju direkt livsfarliga för husdjur. Förstod sen att det menades veterinärmedicin. Är man småseg i skallen på fredagskvällen så är man...!


    Majsan70 skrev 2009-05-08 17:36:31 följande:
    Hormonet gör att mjölken löses upp och blir mer lättflytande. Denna behandling är att föredra framför värktabletter, penicillin och andra preparat som löser upp proppar, eftersom allt kemiskt du ger mamman går ut i modersmjölken.
  • Leons Mami
    Äldre 8 May 22:36
    #8
    Majsan70 skrev 2009-05-08 20:28:56 följande:
    Leons Mami skrev 2009-05-08 18:39:34 följande: Vad är det för ras? Och när dog ungarna? Har mamma o appa fel blodgrupper så dör ungarna efter att ha diat mamman. De dör då efter ett par dagars tid. Det är mest vanligt bland vissa specifika raser men kan visst förekomma även bland andra i sällsynta fall. Det kan vara en av anledningarna till att hon förlorat alla sina kullar.
    Dom dog efter ca 2 dygn.
    Hon är en bondkatt.
    Jag tror faktiskt nästan att det du skriver stämmer in på henne.
    Det har varit samma pappa hela tiden.

    Men du blir jag lite mer förvirrad när jag tänker på att vissa kattungar överlevt.
  • Leons Mami
    Äldre 8 May 22:36
    #9

    Måne och Sol skrev 2009-05-08 22:14:17 följande:


    Apropå Majsans inlägg: Jag blev lite förskräckt först, trodde att det syftade på värktabletter och penicillin för människor. Dessa är ju direkt livsfarliga för husdjur. Förstod sen att det menades veterinärmedicin. Är man småseg i skallen på fredagskvällen så är man...!
    Hehe ibland är det inte lätt att hänga med
  • Leons Mami
    Äldre 8 May 22:38
    #10

    Tack för alla tips.
    När jag skulle värma hennes juver så märkte jag att det va mycket bättre redan innan jag värmde.
    Nu en timme efter att jag slutat värma så är hon inte knölig alls.
    Det känns precis som vanligt :)

    Ska jag ringa veterinären iallafall?

  • skorpi­onen80
    Äldre 8 May 23:17
    #11

    Leons Mami skrev 2009-05-08 22:36:23 följande:


    Dom dog efter ca 2 dygn. Hon är en bondkatt. Jag tror faktiskt nästan att det du skriver stämmer in på henne. Det har varit samma pappa hela tiden. Men du blir jag lite mer förvirrad när jag tänker på att vissa kattungar överlevt.
    Men har du inte kollat blodgrupperna? Gjort några andra test på föräldrarna?
  • Leons Mami
    Äldre 9 May 08:14
    #12
    skorpionen80 skrev 2009-05-08 23:17:42 följande:
    Leons Mami skrev 2009-05-08 22:36:23 följande: Men har du inte kollat blodgrupperna? Gjort några andra test på föräldrarna?
    Alltså parningarna har aldrig varit planerade.
    Jag kan inte med 100% säkerhet säga att det är samma pappa, men han är den enda "friaren". Doris som katten heter går sällan långt från huset.

    Jag vill inte att hon ska behöva gå igenom mer. Tycker så hemskt synd om henne.
    Hon ska steriliseras efter sommaren (och röten)
    Tills dess får hon gå på p-piller.
  • Äldre 9 May 08:54
    #13

    Leons Mami skrev 2009-05-08 22:36:23 följande:


    Dom dog efter ca 2 dygn.Hon är en bondkatt.Jag tror faktiskt nästan att det du skriver stämmer in på henne.Det har varit samma pappa hela tiden.Men du blir jag lite mer förvirrad när jag tänker på att vissa kattungar överlevt.
    Den eller de kattungar som har överlevt kan ha haft rätt blodgrupp och därav överlevt.

    Huskatter har vanligtvis blodgrupp A eller AB, men även där kan det ju finnas katter som har blodgrupp B. Paras då denna med en hankatt som har blodgrupp A och modern diar dem inom de första 16-24 timmarna så blir de "förgiftade" om de själva har blodgrupp A tex. De får då antikroppar mmot sin egen blodgrupp och kommer onekligen att dö. Har de blodgrupp B så klarar de sig. Och individerna i kullen kan ju mycket väl ha olika blodgrupper.

    Har jag förklarat lite bättre nu?
  • Leons Mami
    Äldre 9 May 16:04
    #14
    Majsan70 skrev 2009-05-09 08:54:50 följande:
    Leons Mami skrev 2009-05-08 22:36:23 följande: Den eller de kattungar som har överlevt kan ha haft rätt blodgrupp och därav överlevt. Huskatter har vanligtvis blodgrupp A eller AB, men även där kan det ju finnas katter som har blodgrupp B. Paras då denna med en hankatt som har blodgrupp A och modern diar dem inom de första 16-24 timmarna så blir de "förgiftade" om de själva har blodgrupp A tex. De får då antikroppar mmot sin egen blodgrupp och kommer onekligen att dö. Har de blodgrupp B så klarar de sig. Och individerna i kullen kan ju mycket väl ha olika blodgrupper. Har jag förklarat lite bättre nu?
    Okej nu förstår jag fullt ut vad du menar :)
  • Monica­82
    Äldre 22 May 15:36
    #15

    Våran katt fick mjölkstockning och veterinären gav oss rådet att massera runt stockningen och sedn lägga henne i ett varmt bad eller att vi skulle lägga en vetekudde uppvärmd eller handuk vid hennes juver. Hoppas de går bra me katten din!

Svar på tråden Mjölkstockning på katt.