• GuteCa­rra
    Äldre 12 May 18:25
    36078 visningar
    19 svar
    19
    36078

    Ont i rumpan, ner i låren?

    Är gravid i v 24. Har sen två veckor tillbaka kännt av värk i ena skinkan och ner på baksidan av låret. Ibland på vänster skinka men oftast på höger. I början kom de några sekunder så var de över igen, men nu sitter de i allt längre. Idag kände jag de runt 1 tim innan de försvann.
    Någon som vet vad de kan vara?

  • Svar på tråden Ont i rumpan, ner i låren?
  • XJCX
    Äldre 12 May 18:32
    #1

    Det låter som om det kan vara början på foglossning eller ischias.

  • eio
    Äldre 12 May 18:35
    #2

    Låter precis som foglossning, tyvärr.
    Om det fortsätter ska du ta kontakt med både din bm och sjukgymnast för det är viktigt att få det konstaterat så snart som möjligt. Detta om det skulle bli värre så pass mycket att du kanske måste bli sjukskriven.

  • Äldre 12 May 18:37
    #3

    exakt så hade jag, från v 16. foglossning, och blev sjukskriven tills det sista...
    hade liksom ont i "rumpbenen" och neråt....minns att det kändes som när man va liten och ramlade hårt på isen och slog i rumpan.....konstig liknelse kanske :)

    hoppas för din skul att det e nåt annat, för foglossningen e verkligen inge kul...o blir oftast värre o värre ju längre tiden går.

  • GuteCa­rra
    Äldre 12 May 18:48
    #4

    Oj nu blev jag rädd...trodde att foglossning kändes på sidorna av rumpan? Sitter inte fogarna där? Eller blandar jag ihop det med höftbenen nu *förvirrad*

  • Äldre 12 May 18:48
    #5

    Har också haft sånna känningar i några veckor. Har sista dagarna blivit värre och övergått till båda skinkorna och ländrygg/svanskota och ner baksida lår. Så jag antar att det är kört och foglossningarna är här för att plåga mig några veckor framöver ( är i v. 24 )

    Beställde precis en Tens-apparat och hoppas på  skön lindring. Ska till BM på fredag, se vad hon säger...?!

  • Äldre 12 May 18:52
    #6

    mm, tyvärr så låter det så....
    svanskotan o "rumpbenen", det var exakt så jag hade...
    haltade när jag gick till slut o kunde inte sitta normalt heller...
    absolut värst va ddet o stå upp, laga mat o så...fick sitta på en stol o laga mat..:(
    tänk på o inte öevranstänga er, det gör smärtan mkt mkt värre...

  • GuteCa­rra
    Äldre 12 May 18:54
    #7

    Oj jag som har varit ute och gått flera timmar idag!!

  • Äldre 12 May 18:57
    #8

    om det blir värre får du tänka dig för....
    e inte alls bra o överanstänga sig om man får foglossning...
    undvik trappor så mkt som möjligt o gå i lungt tempo....

  • sunshi­ne82
    Äldre 12 May 19:28
    #9

    Har du ont i ena skinkan och det liksom strålar ner i låret så är det ischias, det hade jag. Jag hade även foglossningar men det gjorde ont runt om i svanken och på sidorna.

    Hade jätte ont och var sjukskriven i flera månader, men smärtorna va som bortblåst efter förlossningen! Så det finns en ljusning!

  • Brumma­n
    Äldre 12 May 19:31
    #10

    Jag hade så i min förra graviditet och det var troligen ischias. Det kom runt v. 20 och höll i sig i nån månad. Jag hade jättesvårt att gå. När barnet växte ändrade livmodern läge och nerven var inte längre i kläm. Jag kände inget mer av det under graviditeten. Nu är jag gravid igen och denna gång har jag bara känt av det liiiiiite grann någon gång.

    Hoppas det försvinner snart för dig med!

  • GuteCa­rra
    Äldre 12 May 20:27
    #11

    Nu håller jag tummarna för att de "bara" är ischas. Har hört så mycket hemskt om foglossning, vill verkligen inte behöva uppleva de.

  • 83a
    Äldre 12 May 21:53
    #12

    Jag har samma "symtom" som TS. Är i vecka 24 och är öm från sidorna på höften och ner på skinkorna och lite ner på baksidan av låren...är det foglossning?? Hur lindrar man detta isf?? Jag jobbar inom lantbruket och står och går mycket.

  • Äldre 13 May 00:03
    #13

    TS:

    Jag har haft som du beskriver i ca 5 veckor nu men ingen vet säkert vad det beror på. Har varit hos 2 läkare på vårdcentralen och fått lika många svar, bl a muskelbristning. Dessutom har jag en sjukgymnast som jag gått hos i flera år p g a bl a problem med ryggen. Hon har väldigt mycket erfarenhet och är oerhört duktig men förstår inte heller vad det handlar om.

    Min första tanke var att det berodde på graviditeten (var runt v 14) men det trodde inte den bm jag pratade med på mvc utan hänvisade mig till vårdcentralen. Där har jag gått, har dock pratat med min ordinarie bm som gett mig en tid hos gyn, hoppas verkligen hon har svaret på detta! Foglossning har nämnts men ingen av läkarna eller sjukgymnasten tror det är hela sanningen. Har gått på kryckor nu av och till de här 5 veckorna, ibland är det bättre, ibland sämre. Det enda som hjälper mig något längre tag är akupunktur som sjukgymnasten ger, kan varmt tipsa dig om att ta kontakt med en sjukgymnast. Har värmedyna och massagedyna hemma, tycker de hjälper men mest tillfälligt.

    För er som vill ha tips om vad man kan göra när det gäller foglossning vill jag varmt rekommendera följande tråd:

    www.familjeliv.se/Forum-2-143/m43832920.html

    M V H

    Ulrika, mamma till Michelle och Jennifer födda 06-2005, bf 28/9

  • Rockon
    Äldre 13 May 06:40
    #14

    Om det strålar är det ju ischias... Jag känner av mina ischiasnerver hela tiden men värst är det när jag stått och gått. Efter ett par timmar på stan t.ex. är det liggläge som gäller. Och kryckor för att överhuvud taget kunna stå upp. Har som tur är praktik nu och då sitter jag vid skrivbord hela dagen och det funkar bra.
    Känner du att det blir värre vid ansträngning så ta det lungt!!
    Det är inget glamoröst över det här att vara gravid inte... Lycka till!

  • Angel1­978
    Äldre 13 May 07:19
    #15

    foglossning låter det som, jag har precis likadant, men i princip konstant hela tiden

  • Äldre 15 May 09:16
    #16

    Jag var till gyn igår, har delvis samma problem som dig. Min gyn sa i alla fall att när man har ont i skinkan och det går ner på baksidan på låret är det typiskt foglossning. Lite OT (någon skrev visserligen om ischias) men hon trodde att det är det jag har med tanke på att jag även har ont på sidan av låret och att det tidvis strålar ner i sidan på underbenet. Har med andra ord både och för egen del men men. Fick höra att med tanke på foglossningen är det inte fel att röra sig men man ska ta små steg och tänka på hur man gör. Har kryckor och det tyckte gyn var bra, däremot är det bra om man kan slippa dem förstås om det går, alternativt gå enbart med en krycka som jag gör när det är lite bättre. Foglossning går upp och ner, kan vara bättre en del av dagen för mig.

    Fick förresten Doloxen utskrivet (samma som Dexofen) och det är inga restriktioner med att ta det som gravid förutom självklart att man inte ska överdosera. Man kan även ta det ihop med Alvedon sa min gyn. Hör med bm om du inte kan få komma till gyn, tycker att det vore konstigt om du inte kan få något starkare utskrivet när jag, som är i v 20, fick det.

    M V H

    Ulrika, mamma till Michelle och Jennifer födda 06-2005, bf 2/10 (enl ul)

  • GuteCa­rra
    Äldre 15 May 11:24
    #17
    jagälskarallaminabarn skrev 2009-05-15 09:16:08 följande:
    Jag var till gyn igår, har delvis samma problem som dig. Min gyn sa i alla fall att när man har ont i skinkan och det går ner på baksidan på låret är det typiskt foglossning. Lite OT (någon skrev visserligen om ischias) men hon trodde att det är det jag har med tanke på att jag även har ont på sidan av låret och att det tidvis strålar ner i sidan på underbenet. Har med andra ord både och för egen del men men. Fick höra att med tanke på foglossningen är det inte fel att röra sig men man ska ta små steg och tänka på hur man gör. Har kryckor och det tyckte gyn var bra, däremot är det bra om man kan slippa dem förstås om det går, alternativt gå enbart med en krycka som jag gör när det är lite bättre. Foglossning går upp och ner, kan vara bättre en del av dagen för mig.Fick förresten Doloxen utskrivet (samma som Dexofen) och det är inga restriktioner med att ta det som gravid förutom självklart att man inte ska överdosera. Man kan även ta det ihop med Alvedon sa min gyn. Hör med bm om du inte kan få komma till gyn, tycker att det vore konstigt om du inte kan få något starkare utskrivet när jag, som är i v 20, fick det.M V HUlrika, mamma till Michelle och Jennifer födda 06-2005, bf 2/10 (enl ul)
    Jag har inte så ont så jag känner att jag behöver söka hjälp för de. Kommer endast kort korta stunder då och då och de är mer som molnande värk än ren och skär smärta. Men på era beskrivningar ovan så låter de ju som att de är början till foglossning, så jag håller tummarna för att de inte ska bli värre.
  • Äldre 15 May 22:28
    #18
    GuteCarra skrev 2009-05-15 11:24:21 följande:
    Jag har inte så ont så jag känner att jag behöver söka hjälp för de. Kommer endast kort korta stunder då och då och de är mer som molnande värk än ren och skär smärta. Men på era beskrivningar ovan så låter de ju som att de är början till foglossning, så jag håller tummarna för att de inte ska bli värre.
    Vad skönt att höra att det inte är så jobbigt för dig ändå även om det förstås inte är skoj att ha början till det heller. Skulle i alla fall vilja råda dig att kolla in länken jag la in i ett inlägg ovan, den till om de som är sjukskrivna för foglossning för där får du bra tips om hur man kan göra för att det ska bli så bra som möjligt. Lycka till!
  • GuteCa­rra
    Äldre 16 May 07:23
    #19
    jagälskarallaminabarn skrev 2009-05-15 22:28:22 följande:
    Vad skönt att höra att det inte är så jobbigt för dig ändå även om det förstås inte är skoj att ha början till det heller. Skulle i alla fall vilja råda dig att kolla in länken jag la in i ett inlägg ovan, den till om de som är sjukskrivna för foglossning för där får du bra tips om hur man kan göra för att det ska bli så bra som möjligt. Lycka till!
    De ska jag absolut göra :) Tack så mycket!
Svar på tråden Ont i rumpan, ner i låren?