• Äldre 12 May 21:14
    82047 visningar
    20 svar
    20
    82047

    Hur rengöra diskmaskin?

    För första gången i mitt liv äger jag en diskmaskin (hallå, jag kommer från stenåldern ). Diskmaskinen är ny sen februari men exempelvis glasen har börjat lukta ngn svag unken lukt när man ska dricka vatten ur dem, vilket jag inte gillar. Vi brukar vara duktiga att spola tallrikar etc ordentligt innan vi stoppar in dem i diskmaskinen och tömma filtret, men hur får man bort den unkna lukten? (Luktar inte så mycket men jag är känslig när det gäller mina vattenglas - glasen får inte lukta nåt enligt min mening).

    Tacksam för tips!

  • Svar på tråden Hur rengöra diskmaskin?
  • elegi
    Äldre 12 May 21:20
    #1

    Häll ättika i botten på diskmaskinen och kör ett program med tom diskmaskin (ja förutom ättikan då) alt. citronsyra i diskmedelsfacket


  • Äldre 12 May 22:55
    #2

    Tack för tipset! Finns citronsyra på Coop att köpa eller var köper man det ifrån?


    elegi skrev 2009-05-12 21:20:29 följande:
    Häll ättika i botten på diskmaskinen och kör ett program med tom diskmaskin (ja förutom ättikan då) alt. citronsyra i diskmedelsfacket
  • Fru waran
    Äldre 12 May 22:57
    #3

    jag kör med yes blåa maskinrengöringskuddar... funkar bra. det blir jättefint i maskinen och den luktar gott

  • Bispan
    Äldre 12 May 23:05
    #4

    Kolla silen/filtret och gör rent det först!

  • Daniel­ito
    Äldre 12 May 23:09
    #5

    Det finns så kallad sköljmedel i affären, det finns ett litet hål som du kan skruva bort, stämmer inte det.
    Spolglans tror jag att det är.

    Sen finns det även diskmaskinrengöring, fråga i en stormarknad, finns annars vid diskmedelmaskin.
    Glöm inte att tömma silen varje gång som du diskar bara.

  • elegi
    Äldre 13 May 08:00
    #6
    Sashimi skrev 2009-05-12 22:55:27 följande:
    Tack för tipset! Finns citronsyra på Coop att köpa eller var köper man det ifrån?
    Japp, det finns bland kryddorna, vill man ah stora påsar så finns det på ÖB
  • Äldre 13 May 10:06
    #7

    Tack för alla tips!
    Jag antar att citronsyra är billigast jämfört med exempelvis "yes blåa maskinrengöringskuddar"?

  • Fru waran
    Äldre 13 May 10:55
    #8
    Sashimi skrev 2009-05-13 10:06:47 följande:
    Tack för alla tips! Jag antar att citronsyra är billigast jämfört med exempelvis "yes blåa maskinrengöringskuddar"?
    haha ja det kanske det är... har för mig att kuddarna kostar runt 50-lappen och det är 2 st i dom. citronsyran räcker nog betydligt längre.
  • elegi
    Äldre 13 May 11:16
    #9
    Sashimi skrev 2009-05-13 10:06:47 följande:
    Tack för alla tips! Jag antar att citronsyra är billigast jämfört med exempelvis "yes blåa maskinrengöringskuddar"?
    Ja det skulle jag tro, fömodligen något mer miljövänligt oxå

    Har för mig citronsyran kostar runt 10:- och runt 20 på ÖB men det är ju en mega påse  Ättika kostar ju runt 15:- och den räcker till flera omgångar och det luktar inte ättika efteråt
  • Äldre 13 May 11:43
    #10

    Är det någon skillnad på ättika och citronsyra i effekt? *nyfiken*


    elegi skrev 2009-05-13 11:16:55 följande:
    Ja det skulle jag tro, fömodligen något mer miljövänligt oxå Har för mig citronsyran kostar runt 10:- och runt 20 på ÖB men det är ju en mega påse  Ättika kostar ju runt 15:- och den räcker till flera omgångar och det luktar inte ättika efteråt
  • elegi
    Äldre 13 May 11:47
    #11
    Sashimi skrev 2009-05-13 11:43:00 följande:
    Är det någon skillnad på ättika och citronsyra i effekt? *nyfiken*
    Nej det tror jag egentligen inte att det är...citronsyra är väldigt bra till avlopp generellt men även praktiskt att ha i sprayflaska blandat med vatten och spraya på duschväggarna till duschkabinen och sen spola av med varmt vatten, kalavlagringar och sånt försvinner direkt.

    Har man ett tjurigt avlopp där det går sakta så kan man hälla dit citronsyra och sen på med varmt vatten, samma gäeller toan om man har kalkavlagringar där så akn man ha i citronsyra och låta stå över natten och sen på morgonen kör med borsten som vanligt.

    Ättika är ju superbra när det gäller mögel och sånt

    I instruktionsboken till våran tvättmaskin står det att om man har mycket kalk i vattnet så ska man köra tvättmskinen tom med 1 dl citronsyra några gånger om året upp till 1 gång/månad i 90°
  • Äldre 13 May 12:01
    #12

    Åh! Tack för alla tips! Här ska köpas citronsyra!!


    elegi skrev 2009-05-13 11:47:58 följande:
    Nej det tror jag egentligen inte att det är...citronsyra är väldigt bra till avlopp generellt men även praktiskt att ha i sprayflaska blandat med vatten och spraya på duschväggarna till duschkabinen och sen spola av med varmt vatten, kalavlagringar och sånt försvinner direkt. Har man ett tjurigt avlopp där det går sakta så kan man hälla dit citronsyra och sen på med varmt vatten, samma gäeller toan om man har kalkavlagringar där så akn man ha i citronsyra och låta stå över natten och sen på morgonen kör med borsten som vanligt. Ättika är ju superbra när det gäller mögel och sånt I instruktionsboken till våran tvättmaskin står det att om man har mycket kalk i vattnet så ska man köra tvättmskinen tom med 1 dl citronsyra några gånger om året upp till 1 gång/månad i 90°
  • Äldre 17 May 14:31
    #13

    Nu har jag köpt citronsyra men undrar hur mycket man ska ha i diskmaskinen? 1 matsked? Två matskedar?

    Ska man köra maskinen på snabbprogrammet, 30 min, det borde väl räcka?

  • elegi
    Äldre 17 May 18:36
    #14
    Sashimi skrev 2009-05-17 14:31:37 följande:
    Nu har jag köpt citronsyra men undrar hur mycket man ska ha i diskmaskinen? 1 matsked? Två matskedar? Ska man köra maskinen på snabbprogrammet, 30 min, det borde väl räcka?
    Ta 2 msk, ja snabb programmet borde räcka
  • Äldre 17 May 19:09
    #15

    Tack!


    elegi skrev 2009-05-17 18:36:39 följande:
    Ta 2 msk, ja snabb programmet borde räcka
  • Äldre 13 Jul 12:47
    #16

    Hej jag ska rengöra min diskmaskin idag  , såg att 2 msk citronsya skulle vara bra. Ska jag fylla i ättika i botten av maskinen och citronsyra i facket eller bara en av ättikan eller citronsyran.

    mvh Gunnie

  • OLilly
    Äldre 13 Jul 12:50
    #17
    gunnie skrev 2013-07-13 12:47:10 följande:
    Hej jag ska rengöra min diskmaskin idag  , såg att 2 msk citronsya skulle vara bra. Ska jag fylla i ättika i botten av maskinen och citronsyra i facket eller bara en av ättikan eller citronsyran.

    mvh Gunnie
    Citronsyra ska räcka. 
    Either appear as you are or be as you appear - Mevlana
  • Äldre 13 Jul 13:07
    #18
    SoligTack  då försöker jag med det .Ha en bra helg
  • Äldre 14 Jul 15:22
    #19

    Man ska inte skölja av disken för noga innan man sätter in den i maskinen.
    Maskinen behöver fettet från maten som smörjmedel till bla gummipackningarna.

    Det gäller framför allt nyare maskiner. Och det finns ju sil i maskinen som samlar upp ev matrester 
    Och om man står och sköljer av disken noggrant vad ska man då med diskmaskin till du har ju redan gjort jobbet     

  • Mon 26 Apr 2021 12:32
    #20

    Gammal tråd, men relevant för andra...


     


    Vi fick samma problem med lukt efter många år utan problem med vår gamla diskmaskin. Den byttes ut mot en ny, som började lukta illa efter bara en månad. Provade alla tips, och körde ättika, citronsyra, Finish blåa flaska, inget höll mer än någon dag.


    Något som ingen har sagt, och som till slut löste vårt problem, var att fylla på salt! Jag kom på att när saltet tog slut i gamla maskinen, så kollade jag upp att vårt vatten är så pass mjukt, att inget salt behövs. Någon gång därefter började problemen, men jag kopplade inte. Nya maskinen hällde jag inte i salt, då även den ställdes in på "noll" användning av salt. Efter många månader kom jag på, att salt är ju bakteriedödande, köpte salt, ställde in maskinen på lägsta salt-användning, och ALL lukt försvann efter första disken!


    Så, tipset är att fyll på salt även om maskninen inte använder det, för den fyller på med vatten i behållaren, och det står till sig och läcker (?) ut när maskinen körs.

Svar på tråden Hur rengöra diskmaskin?