• Äldre 14 May 13:49
    5260 visningar
    73 svar
    73
    5260

    Vad är det för "krterier" som gäller för att soc ska ta ens barn ?

    Mina tonåringar strular till det hela tiden och jag är så himla rädd att soc ska tycka att jag brister som förälder och ta mina barn ifrån mig. Jag har efter en depression dessutom inte orkat hålla städat hemma så skulle dom göra ett hembesök så skulle dom kanske tycka att jag har förstökigt. Jag har inte smutsigt, men stökigt. Vårt hem utgör alltså inte en hälsofara.
    Vår ekonomi tillåter inte ett större boende än vad vi har idag, så det är bara de två största (tonåringarna) som har egna rum, annars delar barnen två och två och vi vuxna sover i vardagsrummet. Är det ett krav att barnen ska ha egna rum?

    Finns det "kriterier" eller regler för när soc tar barnen? Man läser ju skräckexempel och skulle soc ta mina barn så vet jag med all säkerhet att då är mitt liv slut. Då orkar jag inte leva mer. Dom är anledningen till att jag kliver upp på morgonen och min största glädje i livet.

  • Svar på tråden Vad är det för "krterier" som gäller för att soc ska ta ens barn ?
  • Anonym
    Äldre 14 May 13:55
    #1

    klart att barnen får dela rum, de tar inte heller barn för att man har stökigt, då ska det vara MYCKET och äcklig smuts.

  • Anonym
    Äldre 14 May 14:11
    #2

    Ett omhändertagande kommer aldrig som en blixt från en klar himmel. Socialtjänsten ska innan ett barn placeras i annat boende än föräldrarna först försöka komma tillrätta med problemen och stötta föräldrarna. Utifrån vad du beskrivit behöver du int vara orolig för att barnen tas ifrån dig. Däremot kanske du kan behöva det stöd socialtjänsten kan erbjuda dig för att vara en bra förälder. Det kan gälla både din trångboddhet, men kanske allt att klara av det du kallar strul från dina stora barns sida. Lycka till.

  • Äldre 14 May 15:04
    #3
    Anonym skrev 2009-05-14 14:11:10 följande:
    Ett omhändertagande kommer aldrig som en blixt från en klar himmel. Socialtjänsten ska innan ett barn placeras i annat boende än föräldrarna först försöka komma tillrätta med problemen och stötta föräldrarna. Utifrån vad du beskrivit behöver du int vara orolig för att barnen tas ifrån dig. Däremot kanske du kan behöva det stöd socialtjänsten kan erbjuda dig för att vara en bra förälder. Det kan gälla både din trångboddhet, men kanske allt att klara av det du kallar strul från dina stora barns sida. Lycka till.
    Hur får man sån hjälp då?
  • Äldre 14 May 15:07
    #4

    Men ibland när man läser om fall där soc omplacerat barnen så känns det ju som om det inte funnits mer brister än de jag har. Vill kontakta soc för att få hjälp men är rädd för att det blir spiken i kistan. Är livrädd för soc efter allt man har läst.

  • Anonym
    Äldre 14 May 15:13
    #5

    I lagtexten står det:
    2 § Vård skall beslutas om det på grund av fysisk eller psykisk misshandel, otillbörligt utnyttjande, brister i omsorgen eller något annat förhållande i hemmet finns en påtaglig risk för att den unges hälsa eller utveckling skadas.

    I de skräckexempel man får höra här och från andra källor är det ju oftast bara en part som uttalar sig. Till syvende och sist är det ändå en förvaltningsdomstol som beslutar.

  • Anonym
    Äldre 14 May 15:14
    #6
    LykkeLee skrev 2009-05-14 15:07:24 följande:
    Men ibland när man läser om fall där soc omplacerat barnen så känns det ju som om det inte funnits mer brister än de jag har. Vill kontakta soc för att få hjälp men är rädd för att det blir spiken i kistan. Är livrädd för soc efter allt man har läst.
    Det ska du inte behöva vara. Min erfarenhet är att soc i de allra flesta fall är en professionell organisation, som verkligen vill och kan hjälpa. Om du känner att du behöver hjälp så kontakta dom och berätta hur du har det. Ett sådant agerande talar tydligt för att du är en bra och engagerad förälder, som även är beredd att ta svåra steg om det krävs för dina barn. Lycka till.
  • Äldre 14 May 15:18
    #7
    LykkeLee skrev 2009-05-14 15:07:24 följande:
    Men ibland när man läser om fall där soc omplacerat barnen så känns det ju som om det inte funnits mer brister än de jag har. Vill kontakta soc för att få hjälp men är rädd för att det blir spiken i kistan. Är livrädd för soc efter allt man har läst.
    Soc kan göra fel, det är mänskligt att fela. I det stora hela så behöver ingen vara rädd att soc ska ta barnen för att man söker hjälp. Det krävs att du har sådana brister som förälder att du inte klarar av att tillgodose barnens behov fysiskt och psykiskt. Nu verkar du ju ha en partner, kanske pappan, så då är ni två vuxna som kan hjälpas åt. Dessutom orkar du hålla rent även om du inte orkar plocka, jag antar att barnen även får mat och hjälp när de behöver med läxor, skjuts till vårdcentral, ev. träningar osv. Ditt hem är ingen akutsituation om du har det så, du fungerar bara inte optimalt just nu och behöver vara snäll mot dig själv!

    Klart tonåringarna blir struliga när du mår dåligt! Först är de i en jobbig ålder men sen så blir de oroliga för att de märker att du inte är som förut, kanske är du tröttare, skrattar mindre, har ingen lust att göra något och det märker barnen! På många orter finns stödgrupper för barn som har föräldrar som mår psykiskt dåligt. Hör med soc eller din psykiatrimottagning/vårdcentral om det finns där ni bor. Då får barnen en chans att prata av sig och även börja förstå vad det är som händer med dig.
  • goddag­ens
    Äldre 14 May 15:19
    #8
    Anonym skrev 2009-05-14 15:13:04 följande:
    I lagtexten står det:2 § Vård skall beslutas om det på grund av fysisk eller psykisk misshandel, otillbörligt utnyttjande, brister i omsorgen eller något annat förhållande i hemmet finns en påtaglig risk för att den unges hälsa eller utveckling skadas. I de skräckexempel man får höra här och från andra källor är det ju oftast bara en part som uttalar sig. Till syvende och sist är det ändå en förvaltningsdomstol som beslutar.
    Men i ts fall gäller det struliga tonåringar - m.a.o barn som förmodligen skulle placeras enligt §3 "eget beteende" och då är det helt andra kriterier som gäller.

    Att en förvaltingsdomstol beslutar är helt oväsentligt när det gäller soc och LVU frågor.

    Men ts - i ditt fall är det nog rätt att söka hjälp innan situationen blir ohållbar?
    (personligen skulle jag dock vända mig åt annat håll än till soc - men det är mest med tanke även på de mindre barnens välbefinnande)

    Lycka till!
  • Anonym (Lärar­e)
    Äldre 14 May 15:30
    #9

    Jag tror att de flesta "skräckexempel" som soc "presterat" är de där man väntat FÖR länge med att omhänderta barn som mår dåligt.
    Min uppfattning är att det är en lång process innan ett omhändertagande sker och att man helst ger föräldrarna både en och fem chanser att ordna upp saker och ting. Om du aktivt söker hjälp hos soc noterar de det och det är till din fördel i en eventuell utredning.

    Jag har dock mest erfarenhet från barn i åldrar 7-12 så jag vet inte hur det är med tonårsbarn som själva är "orediga".

  • Äldre 14 May 16:10
    #10
    goddagens skrev 2009-05-14 15:19:58 följande:
    Men ts - i ditt fall är det nog rätt att söka hjälp innan situationen blir ohållbar? (personligen skulle jag dock vända mig åt annat håll än till soc - men det är mest med tanke även på de mindre barnens välbefinnande) Lycka till!
    Hur menar du då? De mindre barnens välbefinnande? Och var skulle jag söka hjälp då?
    Tack för ditt lycka till
Svar på tråden Vad är det för "krterier" som gäller för att soc ska ta ens barn ?