• tjockm­age 78
    Äldre 14 May 21:55
    6906 visningar
    15 svar
    15
    6906

    Hur får jag bort röklukt från vagnen????!!

    Jag har köpt en begagnad BabyTravel syskonvagn och den luktar rök!!! Fy vad äckligt! Jag träffade säljarna ute och då kände jag det inte...

    Nåja, nu är det som det är och nu vill jag få bort lukten. Är det någon som har tips på hur jag ska gå till väga? Jag har ättika och ättikssprit hemma och vet att man kan få bort röklukt med det men funkar det på en vagn? Hur?!

    Tacksam för alla tips!

  • Svar på tråden Hur får jag bort röklukt från vagnen????!!
  • LJ87
    Äldre 14 May 21:59
    #1

    jag vet att när bilförsäljare ska sälja en bil som tidigare ägts av en rökare så sätter de in en burk med ättiksprit (givetvis utan lock) över natten för de tar bort röklukten o så kan de sälja den som rökfri.. kanske funkar även med att ställa en sådan burk i barnvagnen... är ju värt o prova, är ju inga farliga kemikalier eller så...

  • Cecci7­8
    Äldre 14 May 22:00
    #2

    ta ättikan som är 24%-ig

  • tjockm­age 78
    Äldre 14 May 22:01
    #3

    Jag har tänkt på det också, men i en bil så är det ju ett stängt utrymme eller vad man ska säga. Hmmm

  • Cecci7­8
    Äldre 14 May 22:04
    #4

    vi är flera i retrovagnstråden som fått bort lukt från vagnar med ättika. går klädseln att tvätta? i så fall hade jag kört den med 1 dl ättika i en tvättboll och tvättmedel i facket

  • LJ87
    Äldre 14 May 22:09
    #5

    men lägg ett lakan eller något över vagnen så blir det ju ganska tätt!! e ju värt o prova iallafall med ättikan...

  • tjockm­age 78
    Äldre 14 May 22:10
    #6
    Cecci78 skrev 2009-05-14 22:04:41 följande:
    vi är flera i retrovagnstråden som fått bort lukt från vagnar med ättika. går klädseln att tvätta? i så fall hade jag kört den med 1 dl ättika i en tvättboll och tvättmedel i facket
    OK, tack, det ska jag testa! Klädseln går att få av, eller inte sufletterna tror jag. Hur gör jag då?
  • tjockm­age 78
    Äldre 14 May 22:11
    #7
    LJ87 skrev 2009-05-14 22:09:34 följande:
    men lägg ett lakan eller något över vagnen så blir det ju ganska tätt!! e ju värt o prova iallafall med ättikan...
    Ja just det, det kan vara värt ett försök för de delar som inte går att ta bort och tvätta i maskinen
  • Äldre 14 May 22:12
    #8
    tjockmage 78 skrev 2009-05-14 22:10:37 följande:
    OK, tack, det ska jag testa! Klädseln går att få av, eller inte sufletterna tror jag. Hur gör jag då?
    ta upp suffleten sätt in en burk ättika och täta sen med en sopsäck så gott det går
    Isabel och Alexander - mina små hjärtan
  • tjockm­age 78
    Äldre 14 May 22:13
    #9

    Förresten; hur får jag bort ättikslukten sen då ?

    Räcker det att den få stå och lufta sig i garaget eller ska det stå utomhus? Hur lång tid tar det innan ättikslukten är borta?

  • villem­ina
    Äldre 14 May 22:17
    #10

    Hej! Det där har jag varit med om! Jag hade vagnen ute på altanen (tak - inga väggar) med ett lakan över i en vecka ungefär - efter det luktade den gott igen!

  • Nikki S
    Äldre 14 May 22:19
    #11

    borde man inte kunna sätta på regnskyddet kanske om du fick ett sådant med. En tanke bara, kanske inte hjälper. Ställa en burk på sitsen och på med regnskydd.

  • Cecci7­8
    Äldre 14 May 22:21
    #12

    iaf om du tvättar i maskin så brukar inte ättikslukten sätta sig. jag har blötlagt en sufflett i galon i ättika+vatten en eftermiddag och den luktar bara fräscht nu

  • Family­time
    Äldre 14 May 22:30
    #13

    Tyckte det kändes jobbigt att en barnvagn luktar rök... sådan röklukt som sitter fast får den inte av att vistas ute i luften bland rökare... det måste betyda att någon haft vagn, barn och rök inne.... Ledsen i ögat blev jag då.... gravid som jag är...

  • tjockm­age 78
    Äldre 14 May 22:31
    #14
    Familytime skrev 2009-05-14 22:30:32 följande:
    Tyckte det kändes jobbigt att en barnvagn luktar rök... sådan röklukt som sitter fast får den inte av att vistas ute i luften bland rökare... det måste betyda att någon haft vagn, barn och rök inne.... Ledsen i ögat blev jag då.... gravid som jag är...
    Ja men precis, det tycker jag också! Usch!
  • tjockm­age 78
    Äldre 14 May 22:37
    #15

    Tack så mycket allihop för era tips!

    Nu ska jag krypa till kojs. I morgon ska vagnen få veta att det lever .

    Om någon har något mer råd så är jag såklart tacksam.

Svar på tråden Hur får jag bort röklukt från vagnen????!!