• Äldre 17 May 11:03
    18769 visningar
    44 svar
    44
    18769

    SOS- alarm?

    Någon som jobbar/jobbat på SOS-alarm?
    Vad har ni för utbildning?

  • Svar på tråden SOS- alarm?
  • drever
    Äldre 17 May 11:54
    #1

    Såg det låg ute på ams förut och då ville dom ha USKA , men tror säket det sitter sjuksköterskor ´med.

  • Äldre 17 May 11:56
    #2

    Beror på vad du svarar på servic/skade anmällan eller 112, på 112 skal man vara minst USKA. Men på de andra borden är det tester och en internutbildning.

  • Äldre 17 May 12:00
    #3

    Tack för svar. Jag är färdig utbildad usk i december.
    Så jag är lite nyfiken på SoS alarm.

  • Amazin­a
    Äldre 17 May 12:00
    #4

    På SOS hemsida står exakt vad som krävs och man kan även göra ett test för att se om man passar för yrket. Jag är IVAsjuksköterska men skulle faktiskt aldrig vilja jobba på 112. Det måste vara skitsvårt att avgöra vem som behöver vilken prioritet och med de resurser vi har i Sverige idag kan det inte vara roligt att prioritera. Det är ju inte alltid den som skriker högst som behöver hjälp först utan kanske mer tvärt om. Jag vet dock att de ofta behöver folk och är man stresstålig, bra på att prata och förklara samt språkkunnig tror jag det kan vara ett spännande jobb.

  • NoMerc­y
    Äldre 17 May 12:51
    #5

    Beror på var du bor! I Stockholm är det krav på syrror som svarar på 112, sen sitter det vad jag förstod folk med ambulanserfarenhet och dirigerar ambulanserna, på brand kan det vara andra.
    Jag har nära kontakt med SOS i mitt jobb. Ser en fördel i de operatörer som har en egen prehospital erfarenhet. Men då har jag ju bara konakt med ambulansdelen.
    Jobbet är tufft, märker av en ganska stor personalomsättning och kan instämma i det Amazonas skriver. Om du är intresserad så försök att jobba inom nån akut verksamhet på sjukhuset först så du får en förståelse och klinisk blick så du sen har större möjlighet att ställa rätt frågor.

  • Äldre 18 May 18:39
    #6

    Stor fördel om man är syrra med erfarenhet av akutvård tror jag. En gång ringde jag (jag är dsk) för att jag hade en patient, visserligen lite dement men uppegående och "redig i största allmänhet". Den här personen hade ramlat 5 tim tidigare och slagit huvudet men var opåverkad, personalen hade dock extra tillsyn av personen. Plötsligt började h*n krampa, något h*n aldrig gjort innan, och tappade medvetandet. Så personalen kallade på mig. Personalen hade gett Stesolid på min ordination (lånat av annan boende) så när jag kom fram 10 min senare var kramperna över men personen hade andningssvårigheter. Svarade ej på tilltal, öppnade ej ögonen, men böjde armen då jag nöp i den. Så jag ringde SOS, sa det som står ovan plus att personen har GCS 5 och jag har ingen syrgas, ingen Rubens (tyvärr har man ju ej det på de flesta boendena) och vill ha en ambulans. NEJ. Hon tänkte inte skicka någon ambulans och GCS visste hon inte vad det var?! OK, hon kanske hade haft en "vanlig" kramp som inte hade samband med fallet och var "bara" postiktal. Men jag ville verkligen ha in henne till akuten. Ringde jouren som samtyckte. Efter 2½ tim kom det en ambulans, personen var fortfarande medvetslös och jag stod bredvid hela tiden. Suck! Detta slutade väl, det hittades ingen blödning på röntgen och personen blev bra igen. Oftast är det dock jättebra samarbete med SOS men denna gång blev jag lite mörkrädd. Så jag tror det är bra med erfarenhet. Jag jobbar ju själv en del med telefonrådgivning och det är INTE lätt.

  • JA77
    Äldre 19 May 12:01
    #7

    För att jobba på SOS Alarm krävs erfarenhet, så du kan knappast förja där som nyfärdig undersköterska!

  • Äldre 19 May 13:06
    #8

    Så här står det för att jobba som sos-operatör:

    SOS-operatör
    Det tar minst sex månader från anställning till färdig SOS-operatör.

    Man måste vara minst 23 år gammal och svensk medborgare för att arbeta som SOS-operatör.

    För att kunna söka plats som SOS-operatör/larmoperatör krävs vanligtvis att man har genomgått gymnasieutbildning.
    Man måste också behärska svenska och engelska i tal och skrift och det är bra att kunna kommunicera på flera språk.

    Det är en merit att ha tidigare erfarenhet och utbildning inom sjukvård, räddningstjänst eller polisyrket. Det är bra om man är utbildad sjuksköterska. Även datorvana är meriterande.

  • Päron1­986
    Äldre 30 Jan 15:34
    #9

    kan vi väcka liv i den här tråden?

    Jag är uska sen några år och grymt intresserad av sos-alarm-yrket.

  • Äldre 30 Jan 16:45
    #10

    SOS Alarm har ett test på sin sida man kan göra för att se om man passar till yrket, kanske kan börja med att göra det.
    http://www.sosalarm.se/sv/System/Formulararkiv/Passar-jag-som-operator/

Svar på tråden SOS- alarm?