• Äldre 17 May 11:03
    18777 visningar
    44 svar
    44
    18777

    SOS- alarm?

    Någon som jobbar/jobbat på SOS-alarm?
    Vad har ni för utbildning?

  • Svar på tråden SOS- alarm?
  • Äldre 3 Feb 12:02
    #31

    Fast då är det väl ändå bra att folk trots det känner att de vill jobba på SOS? Hur skulle landet fungera utan SOS-operatörer och ambulanspersonal? Inte alls!

    Jag har personligen bara positiva erfarenheter av SOS och jag har varit i mycket kontakt med dem, både privat och i yrket.

  • Äldre 3 Feb 12:04
    #32
    Hoppsan85 skrev 2012-02-02 16:53:53 följande:
    Det krävs en viss erfarenhet.
    ...
  • Scream­2
    Äldre 3 Feb 22:24
    #33
    kimsi skrev 2012-02-03 12:02:42 följande:
    Fast då är det väl ändå bra att folk trots det känner att de vill jobba på SOS? Hur skulle landet fungera utan SOS-operatörer och ambulanspersonal? Inte alls!

    Jag har personligen bara positiva erfarenheter av SOS och jag har varit i mycket kontakt med dem, både privat och i yrket.

    Ja visst är det bra...men önskar att det vore mer folk med klinisk erfarenhet som satt bakom lurarna...MEN jag vet också att MÅNGA av mina erfarna kollegor (inkl mig själv) NEVER EVER skulle sätta oss på SOS med tanke på den utsatta position operatörer och sjuksköterskor har idag. Det är illa nog att mötas av spott och spe som ambulanspersonal. Storstadskollegorna har det inte lätt och omsättningen på personal är STOR vilket leder till sämre sjukvård i slutändan...

    Fel har alltid inträffat och kommer att inträffa. SÅ är det inom sjukvården, när människor jobbar med människor, det finns inget idiotsäkert system. Problemet är att svenskarna KRÄVER mer och mer och tar inget eget ansvar samt att pressens hyenor drar upp ALLT i slutändan. Det blir ju bara pinsamt hur de letar upp folk som vill gråta ut...och när det blir sådär extremt onyanserat skäms jag å deras vägnar...Men artiklarna bidrar ju bara mer till sämre inställning från allmänheten....I väldigt många fall, går det väldigt bra! Det glöms ju totalt bort av hyenorna... 
  • Kimona
    Äldre 3 Feb 22:28
    #34
    Faile skrev 2012-02-02 06:29:01 följande:
    Nej man behöver ingen erfarenhet av sjukvård för att jobba på sos-alarm.
    Enligt testet står det ju 5 års erfarenhet
  • Äldre 3 Feb 22:34
    #35

    Jag har jobbat på SOS Alarm i stockholm men jobbar nu på ambulansen. När jag jobbade där -05 behövde man "bara" va uska, sedan är det en radda tester och färdighetstest som man skall klara för att få tjänsten. Då jobbade även ssk där som man som uska kan skicka vidare samtalen till om det gällde rådgivning i vårdärenden osv. Men numer är det krav att man skall vara utbildad sjuksköterska. Vet inte kraven på hur lång erfarenhet men tror inte det är så lång tid utan mer handlar om vilken personlighet man ahr att kunna fatta snabba beslut och samverka med andra instanser, man har ganska strikta index för hur man skall prioritera ambulanserna osv.

    Men gå in o kika på deras hemsida........ Där hittar du säkert en massa info....... O lycka till !!!

  • Scream­2
    Äldre 3 Feb 22:35
    #36
    pimpim78 skrev 2012-02-03 22:34:16 följande:
    Jag har jobbat på SOS Alarm i stockholm men jobbar nu på ambulansen. När jag jobbade där -05 behövde man "bara" va uska, sedan är det en radda tester och färdighetstest som man skall klara för att få tjänsten. Då jobbade även ssk där som man som uska kan skicka vidare samtalen till om det gällde rådgivning i vårdärenden osv. Men numer är det krav att man skall vara utbildad sjuksköterska. Vet inte kraven på hur lång erfarenhet men tror inte det är så lång tid utan mer handlar om vilken personlighet man ahr att kunna fatta snabba beslut och samverka med andra instanser, man har ganska strikta index för hur man skall prioritera ambulanserna osv.

    Men gå in o kika på deras hemsida........ Där hittar du säkert en massa info....... O lycka till !!!

    5 års arbetslivserfarenhet för att bara ta emot samtal på 112 och minst 3 års arbetslivserfarenhet som akutsjuksköterska för att jobba som det. Ambulansdirigenterna skulle ju vara minst uska sist vi pratade om det, men det varierar väl vart man jobbar i Sverige tydligen.
  • Äldre 3 Feb 23:11
    #37
    Scream2 skrev 2012-02-03 22:35:53 följande:
    5 års arbetslivserfarenhet för att bara ta emot samtal på 112 och minst 3 års arbetslivserfarenhet som akutsjuksköterska för att jobba som det. Ambulansdirigenterna skulle ju vara minst uska sist vi pratade om det, men det varierar väl vart man jobbar i Sverige tydligen.
    det kan nog stämma, jag har inte riktigt koll på exakt vad som gäller i dag. däremot är det som nån skrev ovan att alla som svarar på 112 är inte sjukvårdsutbildade, många ärenden gäller ju tex bran eller polisärenden, men är det årdärenden är det numer krav på att man skall vara sjuksköterska om det är vårdärenden man vill jobba med. Att bara svara på numret 112 o sedan skicka vidare ärendet till rätt instans krävs det ingen sjukvårdsutbildning för........ Jag ledsnade dock på att inte ha patientkontakt. Så mitt ård är ut o jobba bland patienter o skaffa dig en klinisk blick och en massa massa erfarenhet innan du ska ge dig på att ge sjukvårdsråd över telefon........
  • Scream­2
    Äldre 3 Feb 23:15
    #38
    pimpim78 skrev 2012-02-03 23:11:00 följande:
    det kan nog stämma, jag har inte riktigt koll på exakt vad som gäller i dag. däremot är det som nån skrev ovan att alla som svarar på 112 är inte sjukvårdsutbildade, många ärenden gäller ju tex bran eller polisärenden, men är det årdärenden är det numer krav på att man skall vara sjuksköterska om det är vårdärenden man vill jobba med. Att bara svara på numret 112 o sedan skicka vidare ärendet till rätt instans krävs det ingen sjukvårdsutbildning för........ Jag ledsnade dock på att inte ha patientkontakt. Så mitt ård är ut o jobba bland patienter o skaffa dig en klinisk blick och en massa massa erfarenhet innan du ska ge dig på att ge sjukvårdsråd över telefon........

    När jag "pryade" på mitt SOS så var dirigenterna uskor, men det är några år sen och nu kopplas man väl ALLTID till ssk när man uppgett sitt ärende? Vet inte hur det är med ex trafikolycka dock. Men mkt info tappas bort på vägen ut till ambulans i varjefall...
  • Äldre 3 Feb 23:25
    #39
    Scream2 skrev 2012-02-03 23:15:58 följande:
    När jag "pryade" på mitt SOS så var dirigenterna uskor, men det är några år sen och nu kopplas man väl ALLTID till ssk när man uppgett sitt ärende? Vet inte hur det är med ex trafikolycka dock. Men mkt info tappas bort på vägen ut till ambulans i varjefall...
    visst är det så, men det är också fantastiskt svårt att göra korrekta bedömningar över telefon....... Jag är glad att jag sett båda sidorna så jag har förståelse för det när jag kommer fram på skadeplats med ambulansen......

    Hur många läkare skulle börja ställa diagnos över telefon...... Finns inte nån sm skulle utsätta sig för det...... Det går helt enkelt inte, man måste alltid väga in sin kliniska blick......

    Alla på sos alarm gör sitt bästa ..........
  • Scream­2
    Äldre 3 Feb 23:31
    #40
    pimpim78 skrev 2012-02-03 23:25:35 följande:
    visst är det så, men det är också fantastiskt svårt att göra korrekta bedömningar över telefon....... Jag är glad att jag sett båda sidorna så jag har förståelse för det när jag kommer fram på skadeplats med ambulansen......

    Hur många läkare skulle börja ställa diagnos över telefon...... Finns inte nån sm skulle utsätta sig för det...... Det går helt enkelt inte, man måste alltid väga in sin kliniska blick......

    Alla på sos alarm gör sitt bästa ..........

    Jag är övertygad om att varje enskild individ gör sitt bästa utifrån rådande förutsättningar. Men man kommer inte ifrån fakta...det ÄR sämre utlarmningsinfo nu än för 2 år sen. Det ÄR fler högprioriterade körningar som inte motsvarar vad det verkligen är när man kommer fram. Det är som att operatören/SSK avslutat mitt i samtalet och man tänker att hade de ställt några frågor till så hade även de fått en annan bild av situationen. MEN då kommer det in att de inte har hur mkt tid som helst osv. Och RÄDSLAN att just det här ska vara ett samtal som gör att de hamnar på aftonbladets förstasida. Personliga vänner säger att det är så...hellre få skit för att man prioriterar för högt än för lågt...MEN inser de riskerna de utsätter ambualnspersonal och medtrafikanter för när det gäller larmkörning tex? Och om det kommer en etta till strax efter...var med om det häromdagen...larm till "kändis" kort därefter ett SKARPT larm...det fick vänta...lite längre...
    Jaja, det är ju inte vårt fel att det ser ut som det gör, men jag hoppas du håller med om att kvällstidningarnas journalister varken gör ditt och mitt samt SOS jobb lättare  
  • Äldre 4 Feb 09:59
    #41
    Scream2 skrev 2012-02-03 22:24:30 följande:
    . Det blir ju bara pinsamt hur de letar upp folk som vill gråta ut...och när det blir sådär extremt onyanserat skäms jag å deras vägnar...Men artiklarna bidrar ju bara mer till sämre inställning från allmänheten....I väldigt många fall, går det väldigt bra! Det glöms ju totalt bort av hyenorna... 
    De körde ju en stor artikelserie med en massa människor som minsann hade dött pga brister hos SOS och ambulansen, grejen var bara att läste man artiklarna noga blev det skrattretande. En person tex hade fått vänta över en timma på ambulansen och hon dog minsann, grejen var bara att hon dog 17 dygn senare på sjukhuset i sviterna av en blodförgiftning. Tror inte att det faktum att ambulansen dröjde bidrog det minsta där, men så målades det ut. Och var det då folk som inte läste artikeln utan bara läste rubriken som skrek ut "Dessa dog pga SOS slarv" så blev det ju fullständigt fel uppfattning.
  • Scream­2
    Äldre 4 Feb 11:29
    #42
    kimsi skrev 2012-02-04 09:59:28 följande:
    De körde ju en stor artikelserie med en massa människor som minsann hade dött pga brister hos SOS och ambulansen, grejen var bara att läste man artiklarna noga blev det skrattretande. En person tex hade fått vänta över en timma på ambulansen och hon dog minsann, grejen var bara att hon dog 17 dygn senare på sjukhuset i sviterna av en blodförgiftning. Tror inte att det faktum att ambulansen dröjde bidrog det minsta där, men så målades det ut. Och var det då folk som inte läste artikeln utan bara läste rubriken som skrek ut "Dessa dog pga SOS slarv" så blev det ju fullständigt fel uppfattning.

    Precis. så där verkar vi vara överens. MEN det är ju följderna av detta...som gör att jag förvånar mig över att nån vill jobba öht! Jag börjar tveka själv om jag inte ska göra nåt annat. Man gör sitt bästa men i dagens krävande samhälle räcker det inte för folk har krav som gör mig mörkrädd. Jag kan få höra när jag är inne och handlar lunch...jaha...mat måste ni ju ha även om det ligger nån gamal döende i bilen...VA lixom?
  • Hoppsa­n85
    Äldre 5 Feb 14:54
    #43

    Kimona: Det krävs bara 5 års arbetslivserfarenhet. Men inte 5 år inom sjukvård.

  • Päron1­986
    Äldre 5 Feb 19:26
    #44
    JA77 skrev 2012-01-30 18:55:29 följande:
    Kanske börja med att läsa till sjuksköterska då!
    Jag läser en utbildning som jag får psykologi kandidat examen i.
    vill inte bli ssk :)
Svar på tråden SOS- alarm?