• Atarax­ia Aponia
    Äldre 17 May 21:46
    31972 visningar
    22 svar
    22
    31972

    Oj! Min son tar studenten - hur gör man?

    Min lille pojk ska ta studenten om mindre än tre veckor och jag känner att frågetecknen travar upp sig! Hur gör man egentligen?

    Hur "ska" en studentskylt se ut, egentligen? Kan man göra den själv? Vad är det för skillnad på den från dyre fotohandlaren och den från Mediamarkt? Och hur väljer man vilken bild man ska ha?

    Vad ska han få om halsen när han "går ut"? Blommor? Nalle med studentmössa? Är det obligatoriskt? Jag tror inte han skulle uppskatta varken det ena eller det andra, men jag vill ju samtidigt inte att han ska se oälskad ut när alla andra får massor.

    Finns det någon annan här som är i samma situation, eller som själv tagit studenten nyligen som kan ge mig lite goda råd?

  • Svar på tråden Oj! Min son tar studenten - hur gör man?
  • Atarax­ia Aponia
    Äldre 21 May 22:18
    #11

    Mumfy 1 skrev 2009-05-21 21:04:02 följande:


    Tips på studentpresent
    Det är jättesvårt... När bonusen tog studenten härom året fick han i princip bara flytta-hemifrån-saker (köksgrejer osv) eftersom det var det han siktade på, just då.

    Min grabb ska däremot ut och resa i flera månader så han får sådant som han kan ha användning för på andra sidan jorden istället.

    Klassiker är väl annars bidrag till körkort, bidrag till resa, festivalbiljetter, och så det mest önskade: pengar!
  • Disela
    Äldre 21 May 22:41
    #12

    Mumfy 1 skrev 2009-05-21 21:04:02 följande:


    Ansluter mig här jag också har en grabb som går hotell & restaurang & tar studenten om några veckor - lillpojken har blivit stor Tips på studentpresent
    Det beror ju på om han ahr ett stort intresse för matlagning eller ej. Jag själv har det och älskar att få köksgrejer! Ett snygg förkläde, en bra ordentlig kniv (global eller liknande är ju underbara, men så dyra..) kokböcker t.ex. kocklandslagets m.fl. salladsskål med tillhörande bestick, snyggt salt och pepparkar/kvarnar.. Ja som sagt är ju svårt när man inte känner personen, men sånna saker skulle jag blivit väldigt glad för.

    Flytta-hemmifrån-grejer är ju alltid bra att ha, även om man kanske inte flyttar precis efter studenten. Ju mer man har ju bättre är det ju när man väl flyttar. Jag fick massa saker länge innan jag skulle flytta. Det hade jag stor användning för. Det var bascisgrejer, tallikar, glas kastruller, stekpanna, slevar vispar m.m.
  • Mumfy 1
    Äldre 22 May 14:03
    #13

    Tack för tipsen  

    Förkläde & "slängar"  designade jag ett eget åt honom med några specialhällor & fickor på förklädet & kniv , en OBH-nordica fick han i julklapp - men tipsen är jättebra

    han vet inte riktigt själv heller vad han önskar sig

    Ett tag var jag inne på om han skulle få en klocka - en lit finare så slipper han plocka upp mobilen ur fickan när han ska kolla

    Om det går som han tänkt sig så ska han plugga på högskolan i höst & den är på annan ort ,men han vet inte om han kommer in - beror på betygen - men han tror han kommer in


    Acceptera det du inte kan förändra & ha mod att förändra det du kan !
  • Äldre 22 May 15:23
    #14

    Man får ju hem broschyrer om skyltar man kan beställa. Mina föräldrar beställde en för ett par veckor sen, jag tycker den vart jättefin. Den är här hemma nu

  • Mumfy 1
    Äldre 22 May 15:33
    #15
    Bevabus skrev 2009-05-22 15:23:38 följande:
    Man får ju hem broschyrer om skyltar man kan beställa. Mina föräldrar beställde en för ett par veckor sen, jag tycker den vart jättefin. Den är här hemma nu
    jag var in & beställde skylt i onsdags & kan hämta den nu på onsdag & då är den extra inplastad för att tåla regn ,kostar mig 320 kr
    Acceptera det du inte kan förändra & ha mod att förändra det du kan !
  • LillaF­lamman
    Äldre 22 May 15:39
    #16

    tog studenten för ett par år sedan, hade inte jättemycket pengar så fick ingen skylt och inga presenter av mina föräldrar, bara ett par syrénkvstar om halsen, sambon hade smygköpt en champangeflaska vi delade på. min present var maten och dricka på festen för släktingar, vi grillade, hade hemmagjord potatissallad och kladdkaka med grädde, vin och öl (cider till de som ville ha utan alkohol)

  • Disela
    Äldre 24 May 23:22
    #17

    kolla på coolstuff.se eller blubox.se för massa roliga och användbara grejer. Annars finns ju liveit.se för upplevelser. Det är ju alltid uppskattat!

  • Äldre 27 May 10:35
    #18

    Lite intressant att läsa att tanken på studenten kommer först en månad innan.

    Min väninnas dotter tar studenten nu i juni och förberedleserna började redan före årsskiftet.

    Då jag fått äran att sy upp balklänning började vi skissa på på modell och tygval redan i januari.

    Kanske vissa ungdommar (flickor) är mera om sig och kring sig beträffande kläder, baler, frisyr, naglar osv.

  • Äldre 27 May 11:21
    #19

    Jag tänkte på samma sak när jag läste TS, men samtidigt så kanske TS har planerat en massa annat inför studenten och inte har tagit tag i just det här med skylten förrän nu


    Stormorsan skrev 2009-05-27 10:35:01 följande:
    Lite intressant att läsa att tanken på studenten kommer först en månad innan. Min väninnas dotter tar studenten nu i juni och förberedleserna började redan före årsskiftet. Då jag fått äran att sy upp balklänning började vi skissa på på modell och tygval redan i januari. Kanske vissa ungdommar (flickor) är mera om sig och kring sig beträffande kläder, baler, frisyr, naglar osv.
  • Äldre 27 May 11:46
    #20

    Jag styrde upp min lillebrors student eftersom mina föräldrar bodde 40 mil bort. Tips är att fixa studentskylten i nån fotoaffär men jag har ett minne av att man måste göra det i ganska god tid. jag försökte fixa skylten själv först men det blev INTE bra men det kanske beror på att jag har tummen mitt i handen.

    Runt halsen hängde vi champangeflaska och blommor och sedan hade vi buffé hemma hos mig med bara familjen. Sedan drog han ut på krogen ganska snart .

    jag tror att han fick en nitendo ds av mamma och pappa och min present var att jag stod i fixandet.

  • Mumfy 1
    Äldre 27 May 21:38
    #21

    Ikväll var det mösspåtagning , följt av en 3-rättersmiddag som lärarna & 2:orna ordnat
    Nu är de på väg till Visby för att "umgås & ha trevligt" med en del öns andra 3:or på ett inneställe
    Ska nog hämta honom inatt   * gäsp *

    Han kommer nog att vara matt i morgon

    Dags att försöka sussa en strund nu


    Acceptera det du inte kan förändra & ha mod att förändra det du kan !
  • Wed 1 Mar 2023 21:01
    #22

    Ett tips är att köpa studentskylt från Studentskyltsbutiken - Där har de unika studentskyltar till bra pris :D

Svar på tråden Oj! Min son tar studenten - hur gör man?