• Friyaz
    Äldre 18 May 11:58
    7396 visningar
    7 svar
    7
    7396

    växter i skugga!?

    Hej!

    Jag skulle gärna vilja ha lite växter, blommor eller nåt ätbart, på våran balkongen. Grejen är den att det är bara lite sol där på morgonen, så jag behöver alltså något som inte kräver så mycket sol... kanske är svårt?!

    Där kommer ni in.... :)
    Behöver tips o råd, om det ens går att ha något där.....?!

    /Frida

  • Svar på tråden växter i skugga!?
  • Äldre 18 May 12:01
    #1

    Lägger till den denna tråd i favoriter. Har det på samma sätt, endast sol på morgonen på våran trapp. Dock har jag sett att grannen haft hängpetunior och de har sett ut att må bra, så det ska jag nog åtminstone skaffa, om du inte får in något roligare tips här :)

  • mlsa
    Äldre 18 May 14:39
    #2

    Det finns många perenner som trivs väldigt bra i skugga. Man kan ju ha dem i kruka med - inte bara sommarblommor. Jag är helt såld på alunrot - den finns i alla möjliga färger och har jätteläckra blad. Jättedaggkåpa tål också skugga liksom spetsmössga. Murgröna är snyggt i kruka och mycket tålig. Fast den är ju mest grön.
    Bland sommarblommor kan jag rekommendera lobelia, den blommar fint på skuggsidan också. Tror även Flitiga Lisa är en sån som gillar skuggan bättre än solen.

  • Friyaz
    Äldre 18 May 22:33
    #3

    å tusen tack för tipsen. nu har jag några att kolla upp:)

    Hur är det med ätliga grejer :) bär, frukt, örter m.m.
    finns det något sånt som tål skugga?!

  • mlsa
    Äldre 19 May 18:53
    #4

    Allt som bär frukt gillar ju mest solen egentligen. Ett undantag är blåbär som föredrar skugga. Det finns amerikanska stora blåbär (som har ljust kött), men även "vanliga" blåbär att köpa som plantor. Vet att man behöver minst två olika sorter om man vill få ordentligt med bär på de amerikanska pga pollineringen, vet inte hur det är med våra vanliga svenska faktiskt.
    Kryddväxter kan du ha i skugga också - även om de blir frodigare i solen. Jag har de flesta av mina kryddor i stora terrakottakrukor på altanen. Tycker att de klarar sig bättre där än på friland faktiskt - så balkongodling borde gå hur bra som helst.
    Vet ju inte alls hur din balkong ser ut, men får du in mer sol om satsar på något som hänger på väggen i en ampel? Eller står på ett bord eller så? Om det är själva balkongsidan som skuggar kan man ju få mer ljus på det sättet.
    Lycka till med odlingarna! (Kan tipsa om att det finns en del balkongtrådar under "Trädgård" också!!)

  • Friyaz
    Äldre 19 May 20:50
    #5

    tack för alla tipsen... ser mörkt ut för mina odlingar.... vi har balkongen åt fel håll helt enkelt..och när solen väl skulle kunna komma fram ordentligt så är det massa träd ivägen... det är bara sol 7-8 till tio ungefär...
    Jaja, får väl hitta på nå annat kul på balkongen om inte annat...
    Tyckte bara att det hade varit roligt med något ätbart som dottern kunde få hjälpa till o plocka av :)
    Får bli den dagen vi flyttar till hus helt enkelt :)

  • fonzie 81
    Äldre 19 May 20:57
    #6

    hej ! prova hängjordgubbe den ska vara odlad för anat än jordgubbar i jord dock får den tas in under vintern,sedan har du ju krasse i alla dess färger men den vill inte ha näring då gulnar bladen ,fuchia är också en sådan blomma som tål det mesta även rosenpelargon ,tagetes kanske inte är så roliga men väldigt tåliga ,du kan blanda hej villt med detta i en blomlåda jag brukar blanda mina sista plantor i en låda och den blir oftast finast ,något som hänger jag petunia är ju fina ,verbena lycka till

  • Friyaz
    Äldre 20 May 22:27
    #7

    tackar! Hängjordgubben va min första tanke, men behöver inte den massa sol?! Inga problem att ta in under vintern iaf.

    Nu ska jag nog försöka ta tag i det där, verkar ju ändå finnas en del :)

Svar på tråden växter i skugga!?