• Ekolog­iskt Godis
    Äldre 20 May 10:02
    34529 visningar
    18 svar
    18
    34529

    Avlivning hundar kostar?

    Jag och min syster har gjort ett beslut att avliva våra gamla familjehundar då mina föräldrar inte har hjärta till att göra det.
    En stor hund och 2 små hundar.

    Eftersom mina föräldrar inte står för detta så får jag och min syster betala för det. Men jag väntar barn i juni och har redan en hund samt att jag får ta hand om katterna som mina föräldrar har då jag anser att mina föräldrar är oförmögna att ta hand om dem ordentligt.

    Min syster och hennes sambo har båda jobb men har även de en hund och en katt.

    Vill gärna veta hur mycket avlivning kan gå på för dessa 3 hundar så vi kan räkna ut vår budget för månaden utefter det.
    Någon som kan ge ett ungefärligt pris? Överdriv gärna, för det är alltid bra att att ha mer ifall det skulle kunna kosta mer.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-20 10:03
    Skulle gärna också vilja veta hur mycket kremering kostar i samband med avlivning.

  • Svar på tråden Avlivning hundar kostar?
  • LJ87
    Äldre 20 May 10:08
    #1

    det går inte att försöka omplacera dem istället???

  • Ekolog­iskt Godis
    Äldre 20 May 10:10
    #2
    LJ87 skrev 2009-05-20 10:08:36 följande:
    det går inte att försöka omplacera dem istället???
    De är 18, 18 respektive 12 år och mår inte bra efter åldern. Därav avlivningen.
  • Äldre 20 May 10:11
    #3

    Vrför avliva?

  • LJ87
    Äldre 20 May 10:13
    #4

    ja då förstår ja då är det mest humana att avlia.. tyvärr kan ja inte säg va de kostar men jag tror inte det är jättebilligt.. jag avlivade min katt o fick ge 800 kr för de... tror de e dyrare med hund.. men ring runt till olika veterinärer o fråga...

  • Ekolog­iskt Godis
    Äldre 20 May 10:14
    #5
    viseversa skrev 2009-05-20 10:11:06 följande:
    Vrför avliva?
    Den stora hunden är överviktig, har höftproblem och svårt att andas.

    De små hundarna är senila, tappar tänderna (därmed svårt att äta) och har svårt att gå.

    Mina föräldrar klarar inte av avlivning, men jag anser att det är plågeri att inte göra det för de lider ganska tydligt så därför vill vi hellre avliva dem nu innan det blir värre.
  • Äldre 20 May 10:15
    #6

    Ja fast dina päron får nog betala iallafall. det är ju inte era hundar och det är inte billigt att avliva djur. Dom betalar men i tar dom till veterinären och är med på avlivningen. Låter vääldigt snålt av dina päron att ni ska betala för DERAS hundar. det handlar om sä'kert 3000 kr!

  • LJ87
    Äldre 20 May 10:15
    #7

    ja de håller jag med om.. ett djur ska inte behöva plågas...

  • petsod
    Äldre 20 May 10:15
    #8

    För avlivning inkl kremering får man nog räkna med ca 1000:-/hund och det går inte på ev försäkring.

  • Äldre 20 May 10:15
    #9

    Ekologiskt Godis skrev 2009-05-20 10:14:28 följande:


    Den stora hunden är överviktig, har höftproblem och svårt att andas.De små hundarna är senila, tappar tänderna (därmed svårt att äta) och har svårt att gå.Mina föräldrar klarar inte av avlivning, men jag anser att det är plågeri att inte göra det för de lider ganska tydligt så därför vill vi hellre avliva dem nu innan det blir värre.
    Jag förstår det absolut. visste inte att dom var SÅ gamla. Stackars hundar. Hoppas dom haft ett bar liv.
  • Ekolog­iskt Godis
    Äldre 20 May 10:16
    #10
    viseversa skrev 2009-05-20 10:15:12 följande:
    Ja fast dina päron får nog betala iallafall. det är ju inte era hundar och det är inte billigt att avliva djur. Dom betalar men i tar dom till veterinären och är med på avlivningen. Låter vääldigt snålt av dina päron att ni ska betala för DERAS hundar. det handlar om sä'kert 3000 kr!
    Fast det orkar vi inte dras med nu, vi vill helst bara se till så det är gjort. Vi har råd med det, vill bara veta på ett ungefär hur mycket det kostar så vi är förberedda
  • LJ87
    Äldre 20 May 10:17
    #11

    räkna ungefär 1000 kr / hund

  • Äldre 20 May 10:18
    #12

    Ekologiskt Godis skrev 2009-05-20 10:16:14 följande:


    Fast det orkar vi inte dras med nu, vi vill helst bara se till så det är gjort. Vi har råd med det, vill bara veta på ett ungefär hur mycket det kostar så vi är förberedda
    Ja ca 3000 går det säkert på.
  • Ekolog­iskt Godis
    Äldre 20 May 10:19
    #13

    men ni tror inte det blir dyrare för den stora hunden iom att hon är överviktig? För vikten räknas väl också?

    Men annars så tackar jag för era svar, då vet vi på ett ungefär=)

  • Äldre 20 May 10:22
    #14

    Min kompis avlivade sin hund (rätt stor vet inte vikt men 30 kg något) det kostade 2800 (tror ja det va) med kremering och då fick hon tillbaka askan.
    Vet att det är olika beroende på vad man ska göra med kroppen.

  • petsod
    Äldre 20 May 10:34
    #15

    Det beror ju på vikten pga mängden avlivningsvätska som går åt och sedan är ju sep.kremering dyrare än vanlig men det kan säkert sticka iväg och bli ganska kostsamt.

  • Äldre 20 May 12:38
    #16

    Rent prismässigt tror jag att det kan skilja mellan olika vet,
    på Malmö djursjukhus där vi går till "doktorn" kostar det följande:

    Avlivning av hund 690:-
    Avlivning hund, vanlig kremering 1 200:-
    Avlivning hund, separat kremering 1 850:-

    www.djursjukhus.info/pages/Framsidan-2.html

  • Ekolog­iskt Godis
    Äldre 20 May 13:32
    #17
    Vision400 skrev 2009-05-20 12:38:07 följande:
    Rent prismässigt tror jag att det kan skilja mellan olika vet, på Malmö djursjukhus där vi går till "doktorn" kostar det följande: Avlivning av hund 690:- Avlivning hund, vanlig kremering 1 200:- Avlivning hund, separat kremering 1 850:- www.djursjukhus.info/pages/Framsidan-2.html
    Men det är ju nära också. Himla bra att de har lagt ut priser också:) Men kanske ska lägga på nån extra tusenlapp också ifall det skulle behövas iom den stora hundens övervikt.

    Tack så väldigt mycket. Känns jobbigt att behöva göra det, men det är ju för deras bästa..
  • Äldre 20 May 15:27
    #18

    Ekologiskt Godis skrev 2009-05-20 13:32:46 följande:


    Men det är ju nära också. Himla bra att de har lagt ut priser också:) Men kanske ska lägga på nån extra tusenlapp också ifall det skulle behövas iom den stora hundens övervikt.Tack så väldigt mycket. Känns jobbigt att behöva göra det, men det är ju för deras bästa..
    Det är jobbigt, oavsett. Man får tänka på djurens bästa och minnas alla fina dagar.

    Jag kan verkligen rekomendera Malmö Djursjukhus, de är alltid trevliga, artiga och duktiga. Jag kommer aldrig byta veterinär.

    Ring och prata med dom så hjälper dom er.
Svar på tråden Avlivning hundar kostar?