• sanna8­8a
    Äldre 20 May 18:17
    3967 visningar
    14 svar
    14
    3967

    när man skickar in arbetsgivarintyget till a-kassan

    får man originalen hemskickade igen då? kommer inte ihåg hur dem har gjort för mig.

  • Svar på tråden när man skickar in arbetsgivarintyget till a-kassan
  • Norah
    Äldre 20 May 18:26
    #1

    hm måste du skicka in orginalet? jag har för mig att jag skickade en kopia...hm jag kan ha fel. Men de skulle aldrig skicka tillbaks ett original ( för dyrt! ) och krångligt.

  • sanna8­8a
    Äldre 20 May 18:29
    #2
    Norah skrev 2009-05-20 18:26:58 följande:
    hm måste du skicka in orginalet? jag har för mig att jag skickade en kopia...hm jag kan ha fel. Men de skulle aldrig skicka tillbaks ett original ( för dyrt! ) och krångligt.
    jag har för mig att man var tvungen att skicka in orginalen, men det kanske inte var så.

    hmm, ska kolla bland mina papper.

    tänkte i framtiden när jag behöver söka FP så måste ju FK ha orginalintygen, och då vore de ju knepigt om dem var hos a-kassan.
  • Norah
    Äldre 20 May 18:31
    #3

    hm jag vet jag skall också kolla och se om jag kan hitta något...hold on!

  • Äldre 20 May 18:32
    #4
    sanna88a skrev 2009-05-20 18:29:36 följande:
    jag har för mig att man var tvungen att skicka in orginalen, men det kanske inte var så.hmm, ska kolla bland mina papper.tänkte i framtiden när jag behöver söka FP så måste ju FK ha orginalintygen, och då vore de ju knepigt om dem var hos a-kassan.
    Tror att a-kasan brukar vilja ha orginael så får man själv ha en kopia har själv lmant kopier til fk på alla intyg utm laäkar intyget och de har då fungera då jag sökt olika typer av ersättning från fk dock inte vart aktuellt att söka FP för mig.
  • Äldre 20 May 18:32
    #5

    Man ska skicka in orginal om du själv vill ha en kopia på det så är det bara att kopiera annars så får du begära ett till arbetsgivarintyg

  • Norah
    Äldre 20 May 18:33
    #6

    vad bra annica...nu vet vi sanna!

  • sanna8­8a
    Äldre 20 May 18:42
    #7
    Annicka skrev 2009-05-20 18:32:37 följande:
    Man ska skicka in orginal om du själv vill ha en kopia på det så är det bara att kopiera annars så får du begära ett till arbetsgivarintyg
    okej:)

    åh, drygt att behöva ringa runt till alla arbetsgivare.. som man inte träffat på flera år, när det är aktuellt för FP.
  • Äldre 20 May 18:46
    #8
    sanna88a skrev 2009-05-20 18:42:57 följande:
    okej:) åh, drygt att behöva ringa runt till alla arbetsgivare.. som man inte träffat på flera år, när det är aktuellt för FP.
    behöver inte vänta flera år. Kan ju ringa nu och spara ett origanl til i en pärm så du har de aktuelt i pärmen då de bövs varför vänta??
  • Neko
    Äldre 20 May 18:48
    #9

    Du kan skicka in en kopia om den är vidimerad (stavning?), tror jag. Alltså om en utomstående person har kollat att kopian och originalet överensstämmer och skriver detta + sin namnteckning på kopian.

  • sanna8­8a
    Äldre 20 May 18:49
    #10
    vänat skrev 2009-05-20 18:46:11 följande:
    behöver inte vänta flera år. Kan ju ringa nu och spara ett origanl til i en pärm så du har de aktuelt i pärmen då de bövs varför vänta??
    har inte skrivit att jag ska vänta i flera år.
  • Äldre 20 May 18:54
    #11
    sanna88a skrev 2009-05-20 18:49:43 följande:
    har inte skrivit att jag ska vänta i flera år.
    Du skrev arbetsgiver du träffta på flera år menvarför inte begöra två intyg på en gång eller om du vet nu att du inte har et arbetsgivar intyg frånnågon arbetsgiver och kan behöva är de inte nödvändigt at vä'nta till du behöver de.
  • sanna8­8a
    Äldre 20 May 18:57
    #12
    vänat skrev 2009-05-20 18:54:45 följande:
    Du skrev arbetsgiver du träffta på flera år menvarför inte begöra två intyg på en gång eller om du vet nu att du inte har et arbetsgivar intyg frånnågon arbetsgiver och kan behöva är de inte nödvändigt at vä'nta till du behöver de.
    ja , men inte att jag ska vänta i flera år för att ringa och be om a-givarintyg
    ska ringa när det är dags.
    hade inte en tanke på att be om två arbetgivarintyg för 3 år sen..
  • Äldre 20 May 19:00
    #13
    sanna88a skrev 2009-05-20 18:57:23 följande:
    ja , men inte att jag ska vänta i flera år för att ringa och be om a-givarintyg ska ringa när det är dags.hade inte en tanke på att be om två arbetgivarintyg för 3 år sen..
    Förstår at du inte hade den tanke för tre år sedan men om du nu lamnar i från orgen som tre år gamal är de inget somhindra att du ber om ett nytt orginal redannu vet ju inte om de drjöer 1år eller 4år till inna du behöver deit andra origanal.
  • sanna8­8a
    Äldre 20 May 19:10
    #14
    vänat skrev 2009-05-20 19:00:45 följande:
    Förstår at du inte hade den tanke för tre år sedan men om du nu lamnar i från orgen som tre år gamal är de inget somhindra att du ber om ett nytt orginal redannu vet ju inte om de drjöer 1år eller 4år till inna du behöver deit andra origanal.
    nej, men det tar ju inte lång tid att få det hemskickat. så det spelar nog ingen roll om jag gör det idag, imorgon, eller om några månader.
    bara jag har dem i handen när jag behöver dem.
Svar på tråden när man skickar in arbetsgivarintyget till a-kassan