• Äldre 29 May 02:57
    12755 visningar
    17 svar
    17
    12755

    Hostar tills jag nästan spyr

    Ja då e jag vaken. Vaknade till en hostattack. Ringde upp igår och pratade med en sköterska, men hon sa bara att det kan hålla i sig upp emot 2 veckor. Men jag har jätte ont i halsen när jag sväljer. Inte enst hostmedicinen biter på längre. Någon med tips...// Från en sjukling

  • Svar på tråden Hostar tills jag nästan spyr
  • Fröken Juni
    Äldre 29 May 15:44
    #1

    Gå till doktorn, jag hade så och det var lunginflammation i komb med haemophilus influanzae. Så tveka inte.
    Jag hostade i flera veckor och spydde. Det var fruktansvärt.

  • Äldre 29 May 23:56
    #2

    Men brukar man inte få feber när man får lunginflammation? Har för mig det. Skall se hur det går i natt. Under dagen har det varit väldigt sparsamt med hostan. SKÖNT. Men som sagt blir det värre i natt så skall jag ringa imorgon.

  • Fröken Juni
    Äldre 30 May 00:00
    #3

    Vad skall jag göra skrev 2009-05-29 23:56:57 följande:


    Men brukar man inte få feber när man får lunginflammation? Har för mig det. Skall se hur det går i natt. Under dagen har det varit väldigt sparsamt med hostan. SKÖNT. Men som sagt blir det värre i natt så skall jag ringa imorgon.
    Min började bara med en extrem hosta ca 3 veckor innan jag fick feber och då blev jag vråldålig med över 40 grader. Detta var hösten 06.

    Nu har jag gått med hosta i 2 veckor, hade kulmen igår och idag har jag knappt hostat alls.
  • Netha8­5
    Äldre 30 May 00:03
    #4

    Kan vara luftrörskatarr, har haft det många gånger o blir tokig på hostan, inga andra symptom mer än att det gör ont att andas emellanåt.

    brukar vara lugnare på dagen eftersom halsen inte blir lika torr då.

    Hoppas du får sova ikväll, prova med att lägga en extrakudde under bäddmadrassen om du har en sån, då kommer du upp med huvudet/halsen och kanske inte hostar lika mycket.

  • Äldre 30 May 00:15
    #5
    Netha85 skrev 2009-05-30 00:03:38 följande:
    Kan vara luftrörskatarr, har haft det många gånger o blir tokig på hostan, inga andra symptom mer än att det gör ont att andas emellanåt.brukar vara lugnare på dagen eftersom halsen inte blir lika torr då. Hoppas du får sova ikväll, prova med att lägga en extrakudde under bäddmadrassen om du har en sån, då kommer du upp med huvudet/halsen och kanske inte hostar lika mycket.
    Skall prova det.
  • Netha8­5
    Äldre 30 May 10:17
    #6

    Hoppas det gick bättre av sova, annars får du boka jourtid hos läkaren så de kollar upp det för man måste ju få sova inte hosta lungorna ur sig.

  • Äldre 1 Jun 12:14
    #7

    Hejsan! jag har samma problem.. men för mig började det för en månad sen då jag blev förkyld.. efter en vecka försvann hostan och förkylningen,men halsontet bestog.. har haft ont i halsen sen dess,lite lindrigare fram tills i slutet av förra veckan,då halsen och hostan började om! :( hostar så jag nästan spyr,kan knappt sova. provar kan jang,glass,te med honung i,ja allt möjligt.. men inget blir bättre..
    vet inte om det är någon idé att ringa läkare än,eftersom det försvann ett tag.. just nu är det hostan som är värst!
    förslag på vad jag kan göra?

  • Netha8­5
    Äldre 1 Jun 19:17
    #8

    skorpan84: bästa är att gå till läkaren eftersom de kan hjälpa dig med medicin osv.

  • Äldre 2 Jun 07:40
    #9

    ja jag får ta och göra det.. hade ställt klockan på 8.20,men tror ni jag fick sova till dess? nej! vaknade 6.50 av den jävla hostan! har hunnit spy av hostan redan,lungorna kommer upp snart tror jag!
    fy fan vad trött jag är på detta! tårarn rinner hela tiden för att jag hostar så dant,halsen är helt förstörd,och jag är helt slut!

  • Netha8­5
    Äldre 2 Jun 09:22
    #10

    skorpan84: Vet precis hur du känner dig. Så har jag haft det vid luftrörskatarr. Men säger dock inte att det du har är de men det påminner av hur luftrörskatarr är hos mig iaf.

  • Äldre 2 Jun 09:25
    #11
    Netha85 skrev 2009-06-02 09:22:40 följande:
    skorpan84: Vet precis hur du känner dig. Så har jag haft det vid luftrörskatarr. Men säger dock inte att det du har är de men det påminner av hur luftrörskatarr är hos mig iaf.
    okej,ja vi får se.. har fått tid på vc 10.45 idag. ska få träffa någon jourläkare då,så kanske får vänta lite extra.. ska till en ny vc som jag aldri har varit på förut,har precis flyttat.. sskulle gå till albbet så skulle de ta prover.. hoppas de tar venprov. :) hehe. :)
  • Netha8­5
    Äldre 2 Jun 14:54
    #12

    Skorpan84: Hur gick det hos läkaren?

  • Äldre 2 Jun 22:23
    #13
    Netha85 skrev 2009-06-02 14:54:15 följande:
    Skorpan84: Hur gick det hos läkaren?
    det är bara en vanlig förkylning tydligen.. lite förhöjt crp,inget att oroa sig över tydligen.. fick hostmedicin utskrivet.. har inte hjälp något än iaf..
    hostat så jag har spytt några gånger idag.. är SÅÅÅ trött på detta!
  • Netha8­5
    Äldre 2 Jun 22:27
    #14
    Grodans mamma skrev 2009-06-02 22:23:02 följande:
    det är bara en vanlig förkylning tydligen.. lite förhöjt crp,inget att oroa sig över tydligen.. fick hostmedicin utskrivet.. har inte hjälp något än iaf.. hostat så jag har spytt några gånger idag.. är SÅÅÅ trött på detta!
    Förstår det. :( Vad fick du för hostmedicin utskriven då?
  • Äldre 2 Jun 22:32
    #15
    Netha85 skrev 2009-06-02 22:27:16 följande:
    Förstår det. :( Vad fick du för hostmedicin utskriven då?
    jag fick mollipect.. ska ta 3-4 gånger om dagen..
    nu ska jag färga håret på min älskling som ska åka på kryssning imorgon med sina jobbarkompisar.. gud vad ensam jag kommer känna mig. men ska iag ha räkfrossa för mig själv. :) får passa på nu,tjejen är allergisk.. :(
  • Netha8­5
    Äldre 2 Jun 22:47
    #16

    Men va tusan, det är ingen ordentlig hostmedicin. Visst den fungerar kanske i vanliga fall men hostar man så man spyr så ska du nästan be om att få cocilana (eller något sånt heter det) utskrivet. Mycket starkade och bedövande eftersom det innehåller morfin. Helt underbart.

    Då tycker jag du ska passa på, sambon passar på när jag oftast inte är hemma eftersom jag med är allergisk mot skaldjur. Han har lärt sig när han kan äta och när han inte kan äta.

  • Äldre 2 Jun 22:57
    #17
    Netha85 skrev 2009-06-02 22:47:13 följande:
    Men va tusan, det är ingen ordentlig hostmedicin. Visst den fungerar kanske i vanliga fall men hostar man så man spyr så ska du nästan be om att få cocilana (eller något sånt heter det) utskrivet. Mycket starkade och bedövande eftersom det innehåller morfin. Helt underbart.Då tycker jag du ska passa på, sambon passar på när jag oftast inte är hemma eftersom jag med är allergisk mot skaldjur. Han har lärt sig när han kan äta och när han inte kan äta.
    ja,jag blev oxå lite fundersam varför jag fick det utskrivet.. det är slemlösande.. jag har inte slemhosta! visserligen vidgar den luftrören,så man kanske kommer kunna andas lite bättre.. får ringa tjejens pappa om denna inte hjälper. han har kokliana hemma. :) då kanske man kan få sova oxå. :)

    ja det ska bli SÅ gott med räkor! köpte påwillys idag,de hade extrapris. :)
Svar på tråden Hostar tills jag nästan spyr