• Äldre 31 May 20:41
    93829 visningar
    37 svar
    37
    93829

    käken knakar - varför?

    Hej, för en vecka sen ungefär började käken "knaka" när jag gapar eller tuggar över något större. MYCKET irriterande, och har aldrig haft det så innan. Gör lite ont också så undrar helt enkelt - har du haft samma problem och kan någon förklara vad det är - jag vet ju inte ens vart vända mig för hjälp med detta, tandläkare, vårdcentral ellel vad?

  • Svar på tråden käken knakar - varför?
  • Äldre 31 May 21:04
    #1

    Jag har haft så i 4 år nu. Började med att jag gnisslade tänderna på natten, kunde vakna av kramper i käkarna.
    Tror jag har slutat gnissla tänderna nu, men det knakar varje gång jag öppnar munnen. Ganska pinsamt
    Det låter ju högt i huvudet, men folk runtomkring mig har sagt att dom har hört det också.

    Kolla med din tandläkare, om du behöver bettskena, om du tror att du gnisslar.

  • emmagu­ldkorn
    Äldre 1 Jun 21:59
    #2
    20082011 skrev 2009-05-31 21:04:43 följande:
    Jag har haft så i 4 år nu. Började med att jag gnisslade tänderna på natten, kunde vakna av kramper i käkarna.Tror jag har slutat gnissla tänderna nu, men det knakar varje gång jag öppnar munnen. Ganska pinsamt Det låter ju högt i huvudet, men folk runtomkring mig har sagt att dom har hört det också.Kolla med din tandläkare, om du behöver bettskena, om du tror att du gnisslar.
    hej skönt att veta att det finns flera som jag.. det är så pinsamt när man sitter i sällskap och så börjar det knaka..för mig var det precis som för dig att jag gnissla på nätterna men har också slutat nu och det är mycket bättre...
  • Eisa
    Äldre 1 Jun 22:04
    #3

    Det beror på att disken i käkleden hoppar och far istället för att ligga stabilt. Kan bero på överbelastning i käken t.ex gnissel av tänder eller bettfel. Såna här problem är nästan alltid övergående men kan hålla i sig några månader. Håll ut. En bettskena kan hjälpa om det inte ger med sig och man inte pallar leva med det.

    Det är jättevanligt.

  • MizzZo­ra
    Äldre 1 Jun 22:14
    #4

    Har samma problem sen 05..jag har vant mig nu, tuggar mest med vänster käke, för den funkar bra. Knakar mest på morgonen, men går över, låter inte så mkt under dagen..tror inte d finns nåt botemedel, undvik sova på den sidan d knakar, så underlättar ljudet. O undvik tuggummi o segt godis.

  • Äldre 1 Jun 22:50
    #5

    jag har haft precis såhär... käken liksom "låser" sig o låter hemskt mycket.
    gå till tandläkaren o du lär få en bettskena.

    vet inte hur du mår för övrigt, men mina besvär kom i samband med att jag blev sjuk o mådde väldigt dåligt psykiskt.
    om du har problem på detta viset kan det kanske vara bra att försöka prata med någon oxå...
    men ja vet som sagt inte... kanske bara e stress!
    massa kramar

  • Äldre 1 Jun 23:03
    #6

    Mitt knakande har inte försvunnit än trots att det gått några år sen jag slutade med bettskena.
    Ibland kan det göra ont. Och det knakar så fort jag gapar även om jag precis gapat. Men det stör mig inte lika mkt längre, ibland blir det pinsamt men jag kan leva med det

  • Anonym
    Äldre 2 Jun 07:15
    #7

    Jag har haft det i ca ett år, var jätteledsen när jag upptäckte det och drog mig för att kyssa min pojkvän, ville inte att han skulle höra.
    Men nu har jag lärt mig kontrollera det, man kan även spänna käken en aning (iallafall jag) för att hindra ljudet osv. Tänker vissa dagar inte på det alls!
    För mig slutar ljudet tillfälligt om jag tuggar tuggummi och värmer upp käken. Men sen är ljuden tillbaka. Jag hade bettskena som barn men eftersom tänderna växte hela tiden orkade jag inte ständigt åka till tandläkarn och slipa den så jag slutade.. ångrar det en aning nu när man låter som att man behöver oljas eller nåt.

  • Äldre 2 Jun 08:09
    #8

    Det är vanliga käk-knäppningar. Bara att vänja sig
    Jag vet att det inte är kul men du kommer lära dig hur du ska göra för att undvike "de värsta smällarna". Jag gick igenom en käkoperation nyligen som tog bort knäppningarna ett tag men nu är de tillbaka igen, så jag rekommenderar inte att du opererar dig för det är sååå inte värt det. Tro mig, då lever du hellre med de där resten av ditt liv. Kom bara ihåg att inte sitta och knäppa för mycket medvetet för då får du ont i huvudet. Men det är som sagt inget farligt.

  • Anonym (A)
    Äldre 2 Jun 08:42
    #9
  • Äldre 2 Jun 08:46
    #10

    Trodde jag var ensam med det här problemet:P Jag var till nån käkdoktor och fick veta att de berodde på psyket, haha de är nått jag inte tror på men efter att jag sagt emot så länge så gav jag med mej och spelade med på hennes historia.. Men min käke låser sig ibland både i öppet och stängt läge men mitt kommer och går och störs inte direkt av det längre...

Svar på tråden käken knakar - varför?