• Äldre 1 Jun 20:38
    42318 visningar
    6 svar
    6
    42318

    Var/hur skriver man löneanspråk i en jobbansökan?

    Jag ska skicka iväg en jobbansökan, och i annonsen ombeds att jag ska ange löneanspråk. jag jobbar inom en bransch där det inte tillhör vanligheterna, så jag har faktiskt ingen aning hur och var man skriver det på ett bra sätt.

    Några tips?

  • Svar på tråden Var/hur skriver man löneanspråk i en jobbansökan?
  • Äldre 1 Jun 20:39
    #1

    Inte alls! Även om de skriver i annonsen att de vill ha löneanspråk så har jag flera gånger hört att man inte ska ange det.

  • Äldre 1 Jun 20:43
    #2

    Även om företaget vill att du ska skriva löneanspråk tycker jag inte att du ska göra det. Om de är intresserade av dig kommer de att kalla dig till intervju oavsett. Löneanspråk är bättre att ta muntligt, efter att man har diskuterat vad tjänsten innebär och efter att man har tagit reda på hur lönenivåerna ligger. Det är lätt att man hamnar fel om man skriver ner det och det är svårt att ta tillbaka eller ändra senare.

    Om du nödvändigtvis vill skriva ut löneanspråk, gör det i så fall längst ner (längst bak) i din CV antingen under rubriken "övrigt" eller under en egen rubrik "löneanspråk".

  • Äldre 1 Jun 21:04
    #3

    Hmm, nu blev det ju ännu svårare. Vet inte alls hur jag ska göra.

  • Morgha­na
    Äldre 1 Jun 21:09
    #4

    Jag skrev längst ner i mitt personliga brev, innan jag skrev "Med vänlig hälsning":

    "Löneanspråk: Jag önskar en marknadsmässig lön."

    Såg något tips om det i aftonbladet så jag provade på det.
    Man kunde även skriva enligt deras tips: "Jag önskar en marknadsmässig lön och är öppen för diskussion vid intervju."

  • Äldre 1 Jun 22:11
    #5
    Morghana skrev 2009-06-01 21:09:34 följande:
    Jag skrev längst ner i mitt personliga brev, innan jag skrev "Med vänlig hälsning": "Löneanspråk: Jag önskar en marknadsmässig lön." Såg något tips om det i aftonbladet så jag provade på det. Man kunde även skriva enligt deras tips: "Jag önskar en marknadsmässig lön och är öppen för diskussion vid intervju."
    OK. Tack! Jag valde det senare alternativet nu. Får se hur det går.
  • Äldre 2 Jun 09:21
    #6

    Som alla de andra skrivit ovan så lämnar man aldrig löneanspråk i sin ansökan även om annonsen frågar efter det. Man skriver: Löneanspråk lämnas på begäran.

    Hur ska du veta vilken lön du ska begära innan du ens har varit på intervju och fått mer info om vad jobbet innebär och har haft möjlighet att ställa kompletterande frågor?

Svar på tråden Var/hur skriver man löneanspråk i en jobbansökan?