• Agnes och Ville
    Äldre 2 Jun 14:14
    46234 visningar
    9 svar
    9
    46234

    Tips på samling- förskollärare hjälp!!!

    Hejsan!

    Är ute efter tips och ideér på vad man kan göra på samlingen på förskolan med barn som är i 4-års åldern.

    Vi kommer jobba mycket med matte men även lekar, gympa osv.

    Så om ni har några förslag kom gärna med dom!

    Tack!

  • Svar på tråden Tips på samling- förskollärare hjälp!!!
  • Agnes och Ville
    Äldre 4 Jun 20:48
    #1

    puff

  • wildvi­ttra
    Äldre 4 Jun 21:50
    #2

    en lek som är väldigt populär på våra samlingar är "kims lek"
    man tar fram mellan 3-5 olika leksaker och en duk och så smusslar man bort en leksak och barnen får gissa vad som saknas

    samlingar är klurigt man får helt enkelt försöka ha fingertoppskänsla och vara lyhörd/och ha en stor portion fantasi,mycket beror på vilken typ av grupp man har
    har man en lugn grupp kan man ju alltid sjunga populära barnvisor eller läsa en bok-men har man en livlig grupp kan det sluta att den enda som sjunger är pedagogen ;)

    huvud-axlar-knä o-tå visan är rätt bra för skuttiga barn :)

  • Äldre 5 Jun 06:42
    #3

    Sånglekar kanske?!
    Tingelinge tåget går
    Björnen sover
    En bonde i vår by

    Googla sånglekar förskola så hittar du säkert massor!!

  • Äldre 5 Jun 17:40
    #4

    Något som är populärt hos oss är "Gör si, gör så", som går ut på att när du säger "Gör så" ska barnet göra det du visar (tex stå på ett ben) men när du säger "Gör si" så ska barnet stå kvar i den position det hade innan även fast du visar en annan rörelse.

    Då får barnet träna många saker samtidigt och tycker att det är kul, barnen får tänka till lite extra.

  • Elfva
    Äldre 6 Jun 07:09
    #5

    Du kan kika lite på min blogg där finns många tips på matte aktiviteter och annat skoj som kan passa på en samling. Lycka till!

    forskollarare.blogspot.com

  • Agnes och Ville
    Äldre 6 Jun 10:49
    #6

    Tack för alla tips!

  • Äldre 6 Jun 14:35
    #7
    Elfva skrev 2009-06-06 07:09:06 följande:
    Du kan kika lite på min blogg där finns många tips på matte aktiviteter och annat skoj som kan passa på en samling. Lycka till! forskollarare.blogspot.com
    Lite OT, men...
    Tack Elfva för länken till din blogg! Nu blev jag inspirerad!
    Jag är också förskollärare och vi skriver ofta i samma trådar. Dina inlägg brukar vara kloka, så det var jättekul att se och läsa om allt i din blogg!

    Jag arbetar med 1-3 åringar, med fokus på treåringarna. Vi har "Upptäckargrupp"" varje torsdag då vi arbetar temainriktat med fokus på barnens nyfikenhet upptäckarlusta och förmåga till egen reflektion. Vi startar med ngn liten samling och sedan kan vi göra saker som att diskutera känslor, undersöka hur maten lagas på förskolan, plantera frön och se hur det växer och reflektera om det, osv.
  • Elfva
    Äldre 12 Jun 11:49
    #8
    Veladis skrev 2009-06-06 14:35:52 följande:
    Lite OT, men... Tack Elfva för länken till din blogg! Nu blev jag inspirerad! Jag är också förskollärare och vi skriver ofta i samma trådar. Dina inlägg brukar vara kloka, så det var jättekul att se och läsa om allt i din blogg! Jag arbetar med 1-3 åringar, med fokus på treåringarna. Vi har "Upptäckargrupp"" varje torsdag då vi arbetar temainriktat med fokus på barnens nyfikenhet upptäckarlusta och förmåga till egen reflektion. Vi startar med ngn liten samling och sedan kan vi göra saker som att diskutera känslor, undersöka hur maten lagas på förskolan, plantera frön och se hur det växer och reflektera om det, osv.


    Jag jobbar också med de yngsta barnen ("mina barn" fyller tre i år) och jag uppskattar dina kloka inlägg i trådarna
    Kul att du gillar bloggen, du får gärna bidra med tips och idéer dit om du vill
  • vi blir tre
    Äldre 12 Jun 11:58
    #9

    du skriver matte. ni kan ju ha burkar för varje månad (12burkar) och så lägger ni i en pärla eller liknande för varje dag som går. och räknar dem varje dag tillsammans i samlingen.
    de lär sig hur många månader och dagar de är.
    om ni har fruktstund kan ni fråga hur många bitar äpple de ska ha. om man har skuritupp några bitar och att de ska räcka till alla. jag har gjort de med de barn som är 3-4år vid mellis. och de har fungerar jätte bra. de är ce.8st då när vi räknat frukt.

    om ni är ute i naturen eller kanske gympan. hämta antal saker, 5kottar, 3stenar, 4pinnar. bra för minnet och räkna själv eller kanske sammarbete med varandra.
    just matte finns ju överallt, titta i en bok och ni kan räkna saker där.

    kan även tipsa om att ha rim och ramsor på samlingen. en ny ramsa och en ny sång varje vecka. de har vart väldigt populärn bland barnen.
    lycka till.

Svar på tråden Tips på samling- förskollärare hjälp!!!