• Anonym
    Äldre 3 Jun 21:02
    56449 visningar
    20 svar
    20
    56449

    herpes utslag..hur länge?

    fick veta i torsdags att jag har herpes. har känt av att det inte stått rätt till i ca 2 veckor innan det.
    sen efter i torsdags har jag haft sååå ont!
    knappt kunnat kissa osv. började äta valtrex i söndags.
    idag är den första dagen då jag inte har ont. de sved lite när jag tvättade mig i underlivet...men inget farligare än så.
    kan det vara på väg bort nu? kan det värsta vara över? (hoppas de)

    nån som har erfarenhet av herpes å vet ca hur lång tid de tar innan valtrex hjälper? för nu är jag ju på 4:e dagen. så medecinen borde ju börjat verka väl....
    nån som vet när man kan börja ha sex igen?
    min kille har herpes han med...så är inte rädd för att smitta honom

  • Svar på tråden herpes utslag..hur länge?
  • Anonym (il)
    Äldre 3 Jun 21:07
    #1

    Du kan ha sex även om du har herpes om din partner har herpes med, men bara om du inte stör dig på blåsan som kliar och värker.
    Ni ska undvika oralsex för att man även kan få könsherpes kring munnen.
    Jag har inte tagit Valtrex utan Aciklovir men skulle gissa att dom funkar på samma sätt.

  • Anonym
    Äldre 3 Jun 21:29
    #2

    för mig tog det några veckor innan det blev fint där nere igen ..

  • Anonym
    Äldre 4 Jun 02:29
    #3

    Det normala är väl 1-2 veckor efter att det har blivit ett sår.
    Ni KAN ha sex trots utbrott, MEN SE FÖR TUSAN TILL ATT ANVÄNDA KONDOM! Bara för att den andra partnern har det så ska man inte skippa det. Det kan orsaka ett skov för den andra partnern samt ge upphov till blåsor/sår (dom ploppar ju vanligen upp på samma ställe) på nya ställen.
    Ska tilläggas att sex innan det är helt läkt kan förlänga läkningstiden.

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 4 Jun 08:25
    #4

    tack för era svar.

    jag fick massor flytningar i samband med att det började göra ont. då menar jag ovanligt mycket. är de vanligt?

  • Anonym (il)
    Äldre 4 Jun 08:31
    #5

    Ja, ökade flyttningar är normalt under herpes "tiden". Det är tack vore ökade flyttningar som jag märker att den är på g, sedan kommer kliandet, sedan stickande känsla och sedan kommer blåsan, i den ordningen.

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 4 Jun 08:45
    #6
    Anonym skrev 2009-06-04 02:29:57 följande:
    Det normala är väl 1-2 veckor efter att det har blivit ett sår. Ni KAN ha sex trots utbrott, MEN SE FÖR TUSAN TILL ATT ANVÄNDA KONDOM! Bara för att den andra partnern har det så ska man inte skippa det. Det kan orsaka ett skov för den andra partnern samt ge upphov till blåsor/sår (dom ploppar ju vanligen upp på samma ställe) på nya ställen. Ska tilläggas att sex innan det är helt läkt kan förlänga läkningstiden.
    ok..visste inte att de kunde ge honom blåsor. men nu vet jag! tack för infon
  • Anonym (il)
    Äldre 4 Jun 08:47
    #7
    Anonym skrev 2009-06-04 08:45:53 följande:
    ok..visste inte att de kunde ge honom blåsor. men nu vet jag! tack för infon
    Jag visste inte det heller fast jag har haft herpes i 11 år...
  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 4 Jun 08:47
    #8

    Anonym (il) skrev 2009-06-04 08:31:03 följande:


    Ja, ökade flyttningar är normalt under herpes "tiden". Det är tack vore ökade flyttningar som jag märker att den är på g, sedan kommer kliandet, sedan stickande känsla och sedan kommer blåsan, i den ordningen.
    hmm...ok. då vet jag varför jag har dom då. blev nästan orolig att de skulle vara nått annat....
    skitjobbigt är vad de är.
  • Anonym
    Äldre 4 Jun 10:01
    #9
    Anonym skrev 2009-06-04 08:45:53 följande:
    ok..visste inte att de kunde ge honom blåsor. men nu vet jag! tack för infon
    Så lite så

    Tog 7 år och INGA skov för oss innan sambon fick sitt första utbrott.

    Man kan nämligen sprida viruset genom att peta på såret/blåsan och sen ta på ett annat ställe som är känsligt. Och vad sker inte när man har sex
  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 5 Jun 09:29
    #10

    jag igen...haha...kommer med mer frågor. hoppas nån kan svara

    idag har jag inget ont!
    men, det kliar som satan därnere. jag blir nästan galen ju....
    är de vanligt att de blir så...kanske blir så när de läker?
    nån med erfarenhet som kan svara...?

  • Anonym (Yepp)
    Äldre 15 Jun 03:08
    #11

    Undvik sex så länge du kan (eller orkar) jag fick Aciklovir eller vad det heter. Och min primära infektion varade i 3 veckor.
    Uscha.. vad hemskt det var..

  • Mumfla­n
    Äldre 23 Jun 11:04
    #12

    Är jag den enda som inte är anonym? ;)

    Valtrex botar ingenting vid ett utbrott, den ser bara till så att viruset inte förökar sig så det blir nya blåsor. Man måste ta Valtrex så tidigt som möjligt när man känner symtom, då kan man slippa blåsorna helt :)

    För mig tog det ca 5 veckor innan allt var som vanligt vid första utbrottet.
    Var sjukskriven 2 veckor och hade kateter en vecka för jag svimmade när jag skulle kissa av smärtan. Så det går att överleva det mesta ;)

  • Mumfla­n
    Äldre 23 Jun 11:05
    #13

    Att det kilar och att flytningar ökar är vanligt, Huden där nere kan vara röd i flera veckor efteråt.

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 23 Jun 21:41
    #14

    utslagen försvann..å har nu kommit tillbaka!
    fast inte lika mycket som de var förut. men ändå...jobbigt.

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 23 Jun 22:07
    #15

    nån som vet om det finns nått man kan göra för å lindra smärtan??
    tacksam för svar!

  • Mumfla­n
    Äldre 24 Jun 00:42
    #16

    Xylocain- gel lindrar tillfälligt men fungerar jättebra! Det var min livräddare vid min primärinfektion! Finns att köpa på apoteket, den är inte så dyr. Jag duttade på gelen på blåsorna flera ggr per dag.
    Ipren eller ibumetin hjälper mot värken, bättre än alvedon tyckte jag.
    Lider verkligen med dig. Vet hur det är!
    Återfallen brukar komma lite oftare i början men brukar sedan komma alltmer sällan. Om du får mycket besvär ofta tycker jag att du ska prata med din läkare om att få gå på stående behandling med valtrex för att minska och förhoppningsvis slippa utbrotten helt, då tar man en tablett dagligen under en längre period.

  • Anonym (Ledse­n....)
    Äldre 27 Jun 10:13
    #17

    Jag fick precis reda på att jag oxå har det.... E skitlessen, känns som att hela världen rasa!
    Jag fattar ingenting, hur har jag fått det? Har det bara legat o grott eller nåt?
    Jag har inte haft en annan på 4 år, än sambon som jag har nu.
    Och min sambo har inte heller haft nån annan... Han har ju haft munsår ett antal ggr, kan det vara på grund av det???

  • Pyssel­galnin­gen
    Äldre 30 Jun 01:01
    #18

    Anonym (Ledsen....) skrev 2009-06-27 10:13:56 följande:


    Jag fick precis reda på att jag oxå har det.... E skitlessen, känns som att hela världen rasa! Jag fattar ingenting, hur har jag fått det? Har det bara legat o grott eller nåt? Jag har inte haft en annan på 4 år, än sambon som jag har nu. Och min sambo har inte heller haft nån annan... Han har ju haft munsår ett antal ggr, kan det vara på grund av det???
    Japp det kan vara så att oralsex smittat underlivet!
  • Anonym (Oroli­g!)
    Äldre 10 Aug 21:54
    #19

    Jag har idag fått reda på att min sambo har herpes, känns si så där. Speciellt med tanke på att förra veckan hade jag ett litet sår i underlivet, kan han ha smittat mig redan?!
    Men när jag läser om andras förstagångs utbrott så är ju mitt inte ens likt det.
    Jag hade ett litet sår som gjorde ont endast när jag torkade mig efter toalettbesök.

    Jag blir bara så frustrerad när det är hans före detta flickvän som har smittat honom och det ska förstöra vårt samliv. Jag är kanske dömmande men jag har inte mycket erfarenhet av könssjukdomar och herpes. Känns som om allt varit lättade med klamydia som försvinner efter en antibiotika kur...

Svar på tråden herpes utslag..hur länge?