• soifa
    Äldre 5 Jun 17:58
    160759 visningar
    80 svar
    80
    160759

    Medicinsk abort

    Hejsan. Fick reda på att jag var gravid för några dagar sedan.
    Har en tid velat ha barn med min sambo men det har hänt en del saker på senaste som gör att jag inte tänker behålla barnet.

    Ringde kvinnokliniken och fick en tid på tisdag nästa vecka. Tänkte höra med er som genmgått en medicinsk abort hur detta gick till och så? Gjordes aborten på första besöket eller fick ni komma tillbaka?
    Hade man väldigt ont under aborten? Är rädd att det ska göra hemskt ont.

    Och ni som gjort en medicinsk abort? Efter hur lång tid blev ni med barn igen, ni som försökt?

    Är så himla rädd att jag inte ska kunna få barn senare.

    Tacksam för alla svar och råd

  • Svar på tråden Medicinsk abort
  • Anonym (gjort båda)
    Äldre 5 Jun 18:56
    #11
    Anonym skrev 2009-06-05 18:44:47 följande:
    Jag skulle råda dig till att inte göra en medicinsk, utan en vanlig kirurgisk abort. Efter att jag gjorde den medicinska aborten fick jag en infektion och jag har inte blivit gravid sedan dess. Jag vet inte alls om det har med det att göra, (har inte gjort några undersökningar)men jag tror att man blir infektionskänslig efter en medicinsk abort. Det är vad jag tror, jag har inga vetenskapliga fakta.
    Man blir lika infektionskänslig efter en kirurgisk som en medicinsk, så hur man än väljer att göra är det jätteviktigt att följa de instruktioner man får (om sex och så) och att gå på efterkontrollen.
    Men jag tyckte att den medicinska var vidrig, blödde väldigt mycket, fick ha flera bindor och blödde ändå igenom inom en timme HELA första dygnet. Sen kom det i stötar, men varje stöt blödde igenom bindorna. Hade också väldigt ont i flera dagar. Sen ett halvår senare fick jag åka in akut med svåra magsmärtor och det visade sig att det fanns rester kvar som kroppen försökte stöta ut så då blev jag skrapad iaf. Den kirurgiska däremot var hur smidig som helst, ingen smärta och inga problem. MEN jag gick aldrig på efterkontroll efter min medicinska, puckot jag tyckte inte att jag hann och att allt var bra, hade jag gått på efterkontroll så hade jag ju aldrig behövt åka akut sen.
    Jag har nu två barn som kommit till efter aborterna, så att få barn ska inte vara några problem.
  • Anonym
    Äldre 5 Jun 19:04
    #12

    Jag skrev nyss att jag skulle råda dig till kirugisk abort. Jag skrev också att jag har inga vetenskapliga belägg för detta. Det har jag inte heller. Jag utgår endast från mig själv. Jag har genom gått en medicinsk abort, jag har inte blivit gravid efter detta. Jag fick en infektion efteråt, efter ett halvår fick jag äggledarinflammation, jag har ingen aning om ifall det hade med aborten att göra, men det är lätt att tro det eftersom jag aldrig före det haft någon som helst infektion i underlivet. Flera av mina kompisar har genomgått kirugiska aborter och faktiskt ganska lätt tror jag, blivit gravida efter det. Men jag har som sagt inga vetenskapliga fakta att tillgå utan jag utgår endast från mig själv.

  • Anonym
    Äldre 5 Jun 19:25
    #13

    Jag kan berätta hur det gick till då jag gjorde den medicinska aborten. Jag fick en tid på sjukhuset, var då i vecka 6 tror jag. Fick komma dit och jag skulle få prata med en kurator vilket jag inte gjorde. (dumt nog). Sedan fick jag göra ultraljud. Sköterskan tyckte då att det såg så ovanligt stort ut men hon kunde inte precisera varför. Därefter fick jag två tabletter att ta med mig hem och äta (jag tror att det är de som ska döda fostret). Jag mådde dåligt av tabletterna, fruktansvärd hjärtklappning och värkar i underlivet, illamående i flera timmar.

    Efter ett par dagar fick jag komma tillbaka och ta en eller två slidtabletter för att sätta igång utförseln. Jag mådde dåligt och hade hjärtklappning hela tiden och blödde väldigt mycket. När jag gick på toaletten på eftermiddagen så kom ett litet foster ut på kanske 1 cm. Sedan åkte jag hem, jag hade värkar och blödde, och hjärtklappning. Efter några timmar så kom ett till litet embryo ut. Då förstod man att det var tvillingar.

  • Anonym
    Äldre 5 Jun 19:49
    #14

    Jag har gjort medicinsk abort, och det gjorde inte ont. Fick smärtstillande, så det var inga problem alls.
    Jag skulle aldrig göra en kirurgisk abort!

  • Anonym
    Äldre 5 Jun 20:00
    #15
    Anonym skrev 2009-06-05 19:49:12 följande:
    Jag har gjort medicinsk abort, och det gjorde inte ont. Fick smärtstillande, så det var inga problem alls.Jag skulle aldrig göra en kirurgisk abort!
    Håller med. Varför välja ett ingrepp kirurgiskt, när det räcker m att ta ngr tabletter.
  • Anonym
    Äldre 5 Jun 20:18
    #16

    Nä, det känns inte så lockande att bli sövd och att de ska hålla på och rota med instrument i livmodern när det inte är nödvändigt.
    Kan tillägga att jag förresten inte hade några problem med att bli gravid efter aborten, snarare tvärtom!

  • Kexcho­kla
    Äldre 5 Jun 20:35
    #17

    Jag skulle heller aldrig göra ett kirurgiskt ingrepp om det inte var nödvändigt. Har själv gjort 2 medicinska och det gick jättebra. För mig kändes det som mens värk som kom å gick. Försökte sova emellanåt. Ta med tidning, frukt eller nåt du kan göra under tiden "du bara ligger där". Lycka till!

  • soifa
    Äldre 6 Jun 18:20
    #18

    Tack för alla svar. Nu blev jag lite rädd över det här med medicinskt men jag har kännt från början att så länge det går att göra medicinskt så kan jag göra aborten, hade jag behövt göra det kirurgiskt hade det kännts som en mycket större grej.
    Nu första besöket kommer dom alltså inte göra annat än att undersöka mig. Är faktuiskt lite nervös för den undersökningen också. Är 23 år så jag har inte varit hos gynekologen ofta. Nu när jag var och lämna cellrpov och en gång innan dess. Skulle dessutom nu på tisdag ha en manlig läkare vilket känns väldigt obekvämt :/
    Får hoppas att allt går bra, det är ju trots allt jag själv som satt mig i den här sitsen.

    tack alla igen!

  • Anonym
    Äldre 6 Jun 19:33
    #19

    Det var synd att andra lyckades skrämma upp dig över det här med aborten.
    Du ska veta att risken för komplikationer är mindre vid medicinsk abort, som dessutom är mer skonsam för kroppen.

  • Mamma 2b
    Äldre 6 Jun 21:36
    #20

    Jag tyckte då inte att det var skonsammare på nåt som helst sätt med tabletter, sammandragningar och eviga blödningar.
    Kirurgiska gick på ett par timmar från början till slut och absolut ingen smärta, blödningar eller annat obehag.
    Men du ts gör som du vill. Lycka till

Svar på tråden Medicinsk abort