• soifa
    Äldre 5 Jun 17:58
    161043 visningar
    80 svar
    80
    161043

    Medicinsk abort

    Hejsan. Fick reda på att jag var gravid för några dagar sedan.
    Har en tid velat ha barn med min sambo men det har hänt en del saker på senaste som gör att jag inte tänker behålla barnet.

    Ringde kvinnokliniken och fick en tid på tisdag nästa vecka. Tänkte höra med er som genmgått en medicinsk abort hur detta gick till och så? Gjordes aborten på första besöket eller fick ni komma tillbaka?
    Hade man väldigt ont under aborten? Är rädd att det ska göra hemskt ont.

    Och ni som gjort en medicinsk abort? Efter hur lång tid blev ni med barn igen, ni som försökt?

    Är så himla rädd att jag inte ska kunna få barn senare.

    Tacksam för alla svar och råd

  • Svar på tråden Medicinsk abort
  • Terese­B
    Äldre 13 Jun 15:09
    #31

    Hej!

    Kom just hem efter min medicinska abort, hade tid 9.00 i morse. JAg fick ta 2 panodil först, sen hjälpte barnmorskan mig att föra upp 4st Cytotec i vaginan, då va jag tvungen att ligga på rygg i 1timma. Efter en halv timma fick jag en tablett till, vet inte va det va men det va nog nån smärtstillande. Efter ett tag kände man att det gjorde lite ont och då gick jag upp på toaletten, började blöda och va även då klumpar. Fick deklofenac som smärtstillande när jag sa till också och varma vetekuddar att lägga på magen, juice och vatten. Det va inte alls så smärtsamt som de flesta skriver om.

    Är iaf hemma nu och det tog 5 timmar.

  • Anonym (gjort båda)
    Äldre 13 Jun 17:07
    #32
    TereseB skrev 2009-06-13 15:09:11 följande:
    Hej!Kom just hem efter min medicinska abort, hade tid 9.00 i morse. JAg fick ta 2 panodil först, sen hjälpte barnmorskan mig att föra upp 4st Cytotec i vaginan, då va jag tvungen att ligga på rygg i 1timma. Efter en halv timma fick jag en tablett till, vet inte va det va men det va nog nån smärtstillande. Efter ett tag kände man att det gjorde lite ont och då gick jag upp på toaletten, började blöda och va även då klumpar. Fick deklofenac som smärtstillande när jag sa till också och varma vetekuddar att lägga på magen, juice och vatten. Det va inte alls så smärtsamt som de flesta skriver om. Är iaf hemma nu och det tog 5 timmar.
    för mig gjorde det inte ont heller med själva aborten... men efter gjorde det ont och dagen efter gjorde det ännu ondare...
    Men jag har dock fått barn för snart 6 månader sedan så kan vara därför..
    vilket fall som helst drar ju livmodern ihop sig efteråt och för vissa gör det jätte ont...
    för de som fått barn så vet man att första gången är det konstigt att det gör så ont efter förlossningen och BM idag är dåliga att informera om den smärtan, troligen för att minska risken för förlossningsrädsla gissar jag...
    så att ha ont efter en abort är bara normalt och det varierar ju mycket hur ont man har...

    samma att det varierar väldigt hur ont det gör under aborten med...
    är ju samma vid en förlossning har vi ju olika ont och kan göra olika ont från födsel till födsel med...

    så TS gör det som känns rätt för dig mentalt. För du kan inte veta innan efteråt hur det känns för dig!
  • Felici­a Adrian
    Äldre 13 Jun 17:14
    #33

    TS jag gjorde en misslyckad medicinsk abort och sen en skrapning i februari 2008.
    Maj 2008 blev jag gravid igen. Detta var inte heller denna gången planerat utan blev det trotts p-piller. Födde en frisk dotter 2009.

    Hört flera som haft lätt att bli gravida igen efter en abort eller missfall/MA.
    Kroppen har lättare att ta sig när man väl blivit gravid en gång varken den är fullgången eller inte...

    Har flera i min närhet som haft svårt att bli gravida och några som fått göra konstgjord befruktning.. De har efter den graviditen lyckats bli gravida lätt. några har fått 1 barn till och några har fått 2-3 barn till på naturlig väg sen.

    Så kroppen har lättare att bli gravid när den väl varit det en gång.

    Så du behöver inte känna rädsla för att inte bli gravid sen när du vill. För det blir du säkert lätt!

  • Terese­B
    Äldre 14 Jun 12:06
    #34

    Nu är det dagen efter min medicinska abort och jag har ändå inte ont. DEt är nog olika för alla.

  • Anonym (Konst­ig fråga.­..)
    Äldre 21 Jun 22:53
    #35

    Jag vet att det här är en konstig fråga men jag måste bara få veta. Gjorde en abort för en tid sen och efter detta har en massa underliga, kanske knäppa, frågor dykt upp i mitt huvud. Vad händer med fostret efter aborten? Gör det några undersökningar/koller? Vad häner sen?

  • Anonym
    Äldre 21 Jun 22:55
    #36

    FÖRLÅT! Inlägget hamnade helt fel!!!

  • Oon
    Äldre 21 Jun 23:24
    #37

    Gjorde abort för ca ett år sen..
    Medicinsk abort..
    Det jag kommer ihåg av det är att det var det värsta jag har varit med om..
    Inte för att jag ville ha kvar det innut i mig men smärtan..
    det va som en otroligt kraftig mensvärk plus att jag mådde så fruktansvärt illa..
    det är inget jag någonsin kommer göra om..

  • Lurven­83
    Äldre 21 Jun 23:39
    #38

    fick ma
    För mig var det också det värsta jag varit med om! Det gjorde så sjukt ont att jag inte visste vart jag skulle ta vägen. Jag skrek och hade mig och ändå hade jag tagit citodon och sen en extra för den inte hjälpte. Om jag någon gång skulle vara med om det igen så skulle jag nog göra det på sjukhuset för jag gjorde det hemma. På sjukhuset finns det andra smärtstillande man kan få och så får du mer hjälp. Jag fick ta hunden på magen för att få värmen haha. Sen satt jag halva tiden på toa och krysta och skrek. Men det verkar vara så olika. Vissa känner inte så mycket. Men man ska aldrig vara själv om man är hemma! Men det var redan bättre dagen efter, visst har haft ont dagarna efter i perioder men mer som normal mensvärk.

  • Anonym
    Äldre 22 Jun 22:26
    #39

    Tycker nog ändå att det kännslosamma är det värsta!

  • Anonym (mmm)
    Äldre 22 Jun 22:31
    #40

    jag har gjort 2 kirurgiska o 1 medicinsk... skulle jag tvingas göra en abort till skulle valet vara enkelt.... Kirurgisk blir det då... aldrig aldrig aldrig medicinsk igen....

    dom kirurgiska va helt komplikationsfria o blödde inget efteråt

    den medicinska va det värsta jag varit med om... blödde hysteriskt mkt o va på vippen o ringa ambulans för jag blev så dålig..... blödde i 8 veckor efteråt.....

Svar på tråden Medicinsk abort