• soifa
    Äldre 5 Jun 17:58
    160756 visningar
    80 svar
    80
    160756

    Medicinsk abort

    Hejsan. Fick reda på att jag var gravid för några dagar sedan.
    Har en tid velat ha barn med min sambo men det har hänt en del saker på senaste som gör att jag inte tänker behålla barnet.

    Ringde kvinnokliniken och fick en tid på tisdag nästa vecka. Tänkte höra med er som genmgått en medicinsk abort hur detta gick till och så? Gjordes aborten på första besöket eller fick ni komma tillbaka?
    Hade man väldigt ont under aborten? Är rädd att det ska göra hemskt ont.

    Och ni som gjort en medicinsk abort? Efter hur lång tid blev ni med barn igen, ni som försökt?

    Är så himla rädd att jag inte ska kunna få barn senare.

    Tacksam för alla svar och råd

  • Svar på tråden Medicinsk abort
  • Anonym
    Äldre 22 Jun 22:34
    #41

    Anonym (mmm) skrev 2009-06-22 22:31:51 följande:


    jag har gjort 2 kirurgiska o 1 medicinsk... skulle jag tvingas göra en abort till skulle valet vara enkelt.... Kirurgisk blir det då... aldrig aldrig aldrig medicinsk igen....dom kirurgiska va helt komplikationsfria o blödde inget efteråtden medicinska va det värsta jag varit med om... blödde hysteriskt mkt o va på vippen o ringa ambulans för jag blev så dålig..... blödde i 8 veckor efteråt.....
    håller med. Jag ska göra abort nästa vecka och har så dåligt samvete för det blir min fjärde.
  • Anonym
    Äldre 22 Jun 22:35
    #42

    kan ju tillägga att den medicinska inte gjorde så farligt ont.... det kändes ju såklart... men att föda barn är dock värre.... (har fött 3 ggr)

  • Anonym (mmm)
    Äldre 22 Jun 22:37
    #43
    Anonym skrev 2009-06-22 22:34:58 följande:
    Anonym (mmm) skrev 2009-06-22 22:31:51 följande: håller med. Jag ska göra abort nästa vecka och har så dåligt samvete för det blir min fjärde.
    jag har ju gjort 3... men inte pga slarv.... blivit gravid trots skydd.... överfertil :-S
  • Anonym
    Äldre 22 Jun 22:39
    #44

    Anonym (mmm) skrev 2009-06-22 22:37:08 följande:


    jag har ju gjort 3... men inte pga slarv.... blivit gravid trots skydd.... överfertil :-S
    samma här. Minipiller är ingen hit, villka man rekommenderas när man ammar..
  • Anonym (mmm)
    Äldre 22 Jun 22:44
    #45
    Anonym skrev 2009-06-22 22:39:13 följande:
    Anonym (mmm) skrev 2009-06-22 22:37:08 följande: samma här. Minipiller är ingen hit, villka man rekommenderas när man ammar..
    samma här... varit gravid 7 ggr 1 missfall 3 aborter o 3 barn... satte in spiral som jag tappa utan att märka... va tusan är det för fel? jaja jag får väl bli nunna haha
  • Anonym (111)
    Äldre 22 Jun 22:44
    #46

    Jag har gjort 2 kirurgiska och en medicinsk, inte haft mer ont än lindrig mensvärk och lite lätt blodtrycksfall.

  • Anonym
    Äldre 22 Jun 22:47
    #47

    Anonym (mmm) skrev 2009-06-22 22:44:09 följande:


    samma här... varit gravid 7 ggr 1 missfall 3 aborter o 3 barn... satte in spiral som jag tappa utan att märka... va tusan är det för fel? jaja jag får väl bli nunna haha
    jag är inne på spiral nu men jag känner mig tveksam för det finns så mycket komplikationer som verkar hända kvinnor oifta!
  • Äldre 22 Jun 23:04
    #48

    Jag har gjort en medicinsk abort. Det var min första graviditet. Jag gick själv till sjukhuset men där, när jag svalt de sista pillren, fick jag så ont att jag ringde exet som fick komma och hålla mig i handen. Det var så smärtsamt att jag fick morfin av en sjuksköterska tillslut.
    I sängen bredvid satt en tjej med sin kille och höll också på att göra en medicinsk abort men hon hade inte ont alls, de småpratade och läste tidningen. Så det kan verkligen upplevas olika.

    Men trots allt skulle jag nog välja en medicinsk abort igen för utöver smärtan så hade jag inga komplikationer efteråt. Och blev gravid året därpå. :)

  • Lurven­83
    Äldre 23 Jun 09:26
    #49

    Här är en till som spiralen trilla ut, så nu vågar vi oss inte på nått sånt. Nu blir det kondom till det är dags att försöka igen!!

  • Anonym (sara)
    Äldre 9 Jul 22:38
    #50
    Såhär gick min medicinska abort till:

    Onsdag: Hos kvinnokliniken klockan nio på morgonen. Får information och ett piller att svälja som avbryter graviditeten och förbereder kroppen för det "arrangerade missfallet". Illamåendet jag haft avtar inte. Kan känna svag värk i tjejmagen till och från.

    Torsdag: Illamåendet är kvar. Får en något blodblandad flytning på kvällen.

    Fredag: Gör i ordning inför aborten. Bunkrar upp med hink, bindor, sällskap etc. Klockan sju förde jag upp de fyra pillrena i slidan och sväljer samtidigt en ipren och två alvedon. Lägger mig och sover två timmar. Går sedan upp på toaletten. De första blödningarna kommer hastigt. På väldigt kort tid, ca 10-15 minuter, blir jag väldigt dålig. På grund av den blötsliga blodförlusten, även om den inte var särskilt stor, svimmar jag till en kort stund. Kräks lite i munnen och vaknar till. Kräks i hink i 1-2 minuter och mår sedan bättre. Lägger mig lite på golvet i stabilt viloläge (på sidan) så att kroppen kan vila och blod kan komma upp till hjärnan ordentligt, vilket är anledningen till att man svimmar. Känner mig lite bättre och lägger mig i sängen. Tar mer smärtstillande, en ipren och två alvedon och vilar. Har kraftiga smärtor i livmodern och korsryggen. Kvider och ligger på sidan, får massage av en närstående vilket hjälpte mycket. Går under de närmsta timmarna på toaletten då och då och "släpper ut" lite blod. Får sedan i mig lite mat och saft och mår mycket bättre. Klockan 3 samma eftermiddag är jag återställd och går ut. Har då vanlig (ganska stark) mensvärk och binda p.g.a. blödningarna. Är mycket piggare än innan aborten då illamåendet direkt försvann med de första blödningarna.

    Lördag: Mår mycket bättre. Har fortfarande mensvärk och blödningar. Tar alvedon ibland när det behövs.

    Söndag: Får lite mer mensvärk under eftermiddagen mot kvällen. Moderkakan kommer ut.

    Måndag: Har fortfarande mensvärk och relativt stora blödningar. En klump, troligtvis hinnsäcken, kommer ut.

    ____________

    Samlad åsikt: Min samlade åsikt om den medicinska aborten var att den var påfrestande, både psykiskt och fysiskt. Det jobbigaste psykiskt var när moderkakan kom ut, då blev jag ledsen. Det jobbigaste fysiskt var att svimma. Men det var inte fruktansvärt att gå igenom. Barnet och graviditeten var oplanerad men välkommen. Dock hann verkligheten ifatt oss och vi insåg att vi inte hade tillräckligt mycket att ge barnet och valde att det bästa för barnets skull vore att avbryta graviditeten. Som förälder måste man sätta barnet före sig själv oavsett hur mycket smärta man får ta. Därför kändes det som att jag gjorde det här för barnets skull och det gjorde allting mycket lättare. Att skaffa barnet och förlösa det är dessutom mycket mer påfrestande för kroppen. En medicinsk abort var mig för något nödvändigt och något hanterbart även om det var jobbigt.

    Rekommendationer: Det var ovärderligt att ha sällskap och hjälp. Jag hade två personer med mig vilket kändes bra och lagom, inte för många men samtidigt tillräckligt för många för att få all den hjälp jag behövde.
    Något jag ångrar var att jag inte tog mer smärtstillande direkt. Jag rekommenderar er att ta värktabletter ofta. Min smärta kom mycket snabbt och då var det redan för sent för tabletterna att verka. Jag "led" då lite i onödan. Så var inte rädda för att ta värktabletter!

    Lycka till vännen, det är ett stort beslut som är jobbigt. Men du klarar det här. Kvinnor är starka, din kropp klarar så mycket mer än en abort. Du tar dig igenom det här med stöd. Lycka till! Kram!
     
Svar på tråden Medicinsk abort