• jsm
    Äldre 6 Jun 11:35
    23738 visningar
    12 svar
    12
    23738

    Hur får jag bort banan fläckar från kläderna?

    Precis som rubriken lyder. Det är helt omöjligt att få bort dessa fläckar, har provat att ha kläderna i blöt med tvättmedel innan jag tvättar dem men ändå sitter de där de sitter :o(.
    Är det nån som har nå bra tips som funkar på bananfläckar?

  • Svar på tråden Hur får jag bort banan fläckar från kläderna?
  • Trilli­an76
    Äldre 6 Jun 11:45
    #1

    Det undrar jag med! puff puff!

  • theres­e
    Äldre 6 Jun 14:05
    #2

    Det är kört. Har 3 barn o försökt med allt möjligt men bananfläckar är omöjliga...

  • ester
    Äldre 6 Jun 14:06
    #3

    Finns nog inget sätt. Har till och med testat Vanish i ren panik. Bör jag nämna att det inte funkade?

  • Ellepe­lla
    Äldre 6 Jun 14:07
    #4

    Ja jag vet inte hur många kläder som blivit förstörda av dessa bananer=( Tycker oxå fläckar fr barnmatsburkar m tomatbas är svåra att få bort!!

  • Äldre 6 Jun 14:07
    #5

    Galltvål!

  • Äldre 6 Jun 14:08
    #6

    Håller med övriga talare. Har iofs inte försökt något knep, men väl tvättat kläderna 100 gånger till efter att bananfläckarna uppkommit och de är ändå kvar. Fast det är långt ifrån alltid det blir bananfläckar. Eller också syns de bara på vita kläder.

  • Trilli­an76
    Äldre 6 Jun 19:17
    #7

    Jag har testat fläckborttagningsmedel, blöta kläderna direkt i kallt vatten och självklart tvättat mååååånga gånger utan resultat. De är liksom helt oborttagbara!
    Galltvål - var köper man det och hur fungerar det?

  • Bite me
    Äldre 6 Jun 19:20
    #8

    Ibland fungerar det faktiskt att blöta plagget i varmt vatten just där fläckarna är, gnugga in vanish med fingertoppen i nån minut, och sedan låter du det ligga o dra några timmar. Jag har inte ännu förstört något plagg fastän vanishen har torkat in, o jag har provat på både dyrare (meandi) och billigare plagg (lindex).

  • Senap
    Äldre 6 Jun 19:23
    #9
    Galltvål tar bort bananfläckar.
    My sugar is raw
  • theres­e
    Äldre 6 Jun 20:17
    #10

    Galltvål finns bla på Hemtex. Men jag har inte fått det att funka på banan.

  • Mian m 7
    Äldre 7 Jun 21:37
    #11

    Innan du tvättar kläderna så gnugga med diskmedel.Det gör jag på alla fläckar och om man bara inte har tvättat in fläcken så går det bort! Så kolla kläderna efter fläckar INNAN dom åker in i maskinen och gnugga med lite yes så är kläderna som nya(funkar även på barnmatsfläckar m tomat).Har man redan tvättat in fläcken är det stört omöjligt att få bort den.

  • Äldre 7 Jun 21:51
    #12

    Mian m 7 skrev 2009-06-07 21:37:34 följande:


    Innan du tvättar kläderna så gnugga med diskmedel.Det gör jag på alla fläckar och om man bara inte har tvättat in fläcken så går det bort! Så kolla kläderna efter fläckar INNAN dom åker in i maskinen och gnugga med lite yes så är kläderna som nya(funkar även på barnmatsfläckar m tomat).Har man redan tvättat in fläcken är det stört omöjligt att få bort den.
    Oj, jag tänker att det blir ett jättearbete i onödan. Nästan alla fläckar går ju bort utan det där. Jag har några få klädesplagg med fläckar på. Alla småbarnskläder har ju fläckar innan de är tvättade.
Svar på tråden Hur får jag bort banan fläckar från kläderna?