• Anonym (hypok­ondrik­er)
    Äldre 7 Jun 10:17
    40473 visningar
    7 svar
    7
    40473

    Ont i ena halsmandeln

    Jag VET att jag är hypokondriker,ska börja terapi för detta inom kort.

    I flera veckor har jag haft en torr konstig känsla i halsen,ont i bland på olika ställen på olika sidor.
    I fredags blev jag förkyld med halsont samt lite hosta.

    Det halsonda sitter dock bara på ena sidan,har inte särskilt ont när jag sväljer,men det känns.
    Har dock ont i tungroten när jag vrider tungan på den sidan där det gör ont i halsen.
    Håller på att lysa ihjäl mej ner i halsen,håller på att spy varje ggr när jag petar därnere...ni vet hur det är ni som har samma problem som mej

    Är lite röd på den halsmandeln jag har ont i men inte särskilt mkt,ser inga synliga vita beläggningar/prickar,men det känns svullet.

    Är nu så jäkla rädd för cancer i halsen...söker å söker på nätet...läser å läser...vill åka med ilfart till dr. egentligen...men jag har vaait dit fram å tillbaka hela våren för mina olika "sjd."....å dom har inte hittat NGT alls...det är olika symptom hela tiden...faaan finns det flera som har det så här?!

    //deppad.

  • Svar på tråden Ont i ena halsmandeln
  • Anonym (hypok­ondrik­er) Trådstartaren
    Äldre 7 Jun 10:33
    #1

    ?

  • Anonym (hypok­ondrik­er) Trådstartaren
    Äldre 7 Jun 10:49
    #2

    Skulle vilja ha lite stöd

  • Anonym (jag med)
    Äldre 7 Jun 11:00
    #3

    det värsta jag vet är att ha ont i halsen och så.. jag oxå kan stå badrummet med en ficklampa o lysa och vända o vrida på tungan o hålla på..
    särskilt om jag får en klumpkänsla då måste jag titta flera gånger för att vara säker på att det inte är något farligt därnere..
    men kan oxå säga att jag har blivit mycket bättre och förstår oftast att det är min ångest som spökar..
    men när jag är förskyld eller har halsont kommer tankarna tillbaka..

    det är ofta att man skapar dessa problemsjälv genom att pilla o gapa o hålla på antagligen är det musklen i tungan som du känner när du säger att du har ont i tungroten när jag höll på som mest kunde jag få kramp i tungan och då var det fara färde trodde jag...

  • Anonym
    Äldre 7 Jun 11:06
    #4

    Klart det inte är cancer. Varför ta till det värsta, vid första bästa symptom för *något*?

    Om du är förkyld är det inte så konstigt att du har ont i halsen och halsmandlarna. Allt du beskriver är typiska förkylningssymptom. Jag har under flera förkylningar bara haft ont i ena sidan. Om du håller på och petar på den hela tiden är det rätt givet att det gör ondare och tar längre tid att läka.

    Åk inte till doktorn, de ha viktigare saker att ta itu med än förkylningar. Ta det lugnt och ge det 1-2 veckor så ska du se att det lägger sig. Te med honung är bra mot halsont! Bafucin på apoteket brukar vara bra också, för det innehåller nåt bedövande.

  • Bispan
    Äldre 7 Jun 11:08
    #5

    Jag tycker det verkar vara jättevanligt att just halsont "vandrar" mellan halsmandlarna. Så har jag i stort sett varje gång jag får halsont. Det är väl helt enkelt olika hur reningsverket är attackerat och reagerar därefter.

  • Anonym (hypok­ondrik­er) Trådstartaren
    Äldre 7 Jun 14:34
    #6

    Thanx...

  • Äldre 7 Jun 15:45
    #7

    Ingen fara. Jag har en permanent svullen mandel, får apont i den om jag feströker (ajajaj idag... )

    Om jag får problem med halsfluss som återkommer kanske jag opererar bort den, nu är det ganska lugnt. Lite intressant är att när jag blir förkyld så får jag ont i nämnda mandel och sedan i örat på samma sida. Finns visst en koppling nånstans där..

Svar på tråden Ont i ena halsmandeln